هنوز روسیه در مرکز توجه است

تماس های جنجالی ترامپ

۲۵ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۷۱۲۰۷ آمریکا ترجمه برگزیده
حتی تلاش او برای نشان دادن این مساله که به طور ریشه با فسادهای موجود برخورد می‌کند فایده‌ای نداشت. در رابطه با روسیه اما شاهد چند تحول اساسی بوده‌ایم که هیچ‌کدام از آنها به نفع رئیس جمهور نیست.
تماس های جنجالی ترامپ

نویسنده: هدر پارتون

دیپلماسی ایرانی: این هفته یکی دیگر از هفته های پرآشوب ترامپ بود که طی آن با سخنرانی درباره افغانستان همه را به تعجب واداشت. ترامپ از طرح مخفی خود درباره افغانستان خبر داد که تنها به ما یادآوری می کند تا چه حد این قضیه می تواند مخوف باشد. تنها یک روزنامه نگار باهوش می تواند متوجه شود که این رفتار دیوانه وار در کنار بحران حضور فاشیست ها و نژادپستان درواقع حرکتی هوشمندانه است تا هیچ کس درباره تحقیقات روسیه صحبت نکند.

این رفتار ترامپ دیگر از اعتبار چندانی برخوردار نیست. او فردی است که نشان داده درواقع درباره هیچ مساله ای استراتژی خاصی را پی نمی گیرد و استراتژی ویژه ای درباره هیچ چیز ندارد. حتی تلاش او برای نشان دادن این مساله که به طور ریشه ای با فسادهای موجود برخورد می کند فایده ای نداشته است. در رابطه با روسیه اما شاهد چند تحول اساسی بوده ایم که هیچ کدام از آنها به نفع رئیس جمهور نیست.

اولین تحول بزرگ مربوط به روز سه شنبه و مقاله پربازدید نیویورک تایمز می شود. در این مقاله از رابطه شکننده و ضعیف ترامپ با رهبر اکثریت در سنا یعنی میچ مک کانل پرده برداشته شد. ترامپ بارها توییت کرده است که از رفتار مک کانل ناامید شده و ناراحتی و نارضایتی دوطرفه دیگر یک راز نیست. این رابطه پس از رای منفی به برچیده شدن طرح بهداشتی اوباما بیشتر از هر زمان دیگر تیره و تار شده است. نیویرک تایمز در این مقاله اما اطلاعاتی جدید از یک گفت وگوی تلفنی بین این دو نفر داده است. مکالمه ای که طی آن ترامپ از مک کانل به خاطر عدم تمایل به محافظت از رئیس جمهور در برابر تحقیقات درباره روسیه شکایت می کند.

ترامپ به نظر درک نکرده که کنگره شاخه ای از حکومت است که می تواند قدرتی برابر با دولت داشته باشد و مسئولیت های نظارتی بر عهده آنهاست. او احتمال می دهد که وظیفه کنگره سرپوش گذاشتن بر کارهای ترامپ و حمایت از اوست. پس از اخراج مدیر اف بی آی از سوی ترامپ و لو رفتن نشست های غیرمعمول اطرافیان ترامپ با روس ها، فشارهای کنگره بیش از هر زمان دیگری روی ترامپ سنگینی می کند. شاید استدلال ترامپ در برابر مک کانل را با از کوره در رفتنی عادی توجیه می کینم و شاید غرغرهای او درباره روسیه در حد یک شکایت باشد. اما در ادامه داستان نیویورک تایمز به مقاله پولیتیکو می رسیم که از تماس های مکرر ترامپ با سناتورهای جمهوری خواه خبر می دهد. در این تماس ها او از سناتورها می خواهد از ادامه تحقیقات درباره روسیه جلوگیری شود. او مکررا سعی داشته که سناتور باب کورکر از ایالت تنسی را متقاعد کند که تحقیقات دوحزبی درباره روسیه غیرقانونی است و به رئیس جمهور آسیب می رساند. کورکر به این صحبت ها گوش نکرده و همچنان از این تحقیقات دوحزبی حمایت می کند. دوحزبی بودن مساله ای است که کمتر از سناتوری مانند کورکر دیده شده است. ترامپ همچنین تماس هایی با سناتور تام تیلیس از کارولینای شمالی داشته تا درباره تحقیقات رابرت مولر با او صحبت کند. شگفت انگیز نیست که ترامپ را فردی ببینیم که به سلسله مراتب و قوانین بی اهمیت است و کار قوه مقننه را به شکل دیگری نگاه می کند. ترامپ معتقد است این وظیفه قوه مقننه نیست که نظارت و مدیریت روابط او با روسیه را برعهده داشته باشد. یکی از اعضای حزب محافظه کار می گوید: «به نظر این تماس ها همیشه درباره روسیه است.»

در این میان، برخی اخبار درباره تحقیقات کریستوفر استیل، مامور سابق MI6 در رابطه با پرونده ترامپ و روسیه رو شده است. ABC NEWS این حرف ها را در حالی به میان آورده که این مامور چیزی از منابع و اطلاعات خود بروز نداده است. او علام کرده که برای حافظت از منابعش همه کار خواهد کرد. گزارشگر ویژه سی ان ان نیز از کشف پیوندهایی جدید میان تیم انتخاباتی ترامپ و روس ها صحبت به میان آورده است. همه این اخبار، شایعات و مدارک درحالی مطرح می شود که تمرکز اصلی ترامپ روی پرت کردن حواس رسانه ها و مردم برای فراموش کردن تحقیقات درباره روسیه گذاشته شده است. او با استفاده از این حربه حتی قصد دارد تا سناتورها و قضات دیوان عالی را نیز تحت تاثیر قرار دهد. درحالی که عقل سلیم حکم می کند فردی عادی که گناهی مرتکب نشده است نباید چنین اعمال و رفتاری را پیشه کند. البته در این مساله همه متفق القول هستند که نباید درباره ترامپ کلمه عادی را به کار برد.

منبع: سالون/ مترجم: روزبه آرش

انتشار اولیه: پنج شنبه 9 شهریور 1396 / انتشار مجدد: شنبه 25 شهریور 1396

کلید واژه ها: مک کانل روسیه ایالات متحده امریکا دونالد ترامپ


نظر شما :