وزیر دفاع امریکا بر استقلال و تمامیت ارضی عراق تاکید کرد

سفر ناگهانی متیس به عراق با هدف لغو رفراندوم کردستان

۳۱ مرداد ۱۳۹۶ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۷۱۰۹۹ اخبار اصلی خاورمیانه
جیمز متیس، وزیر دفاع امریکا در سفر غیرمترقبه خود به عراق، در دیدار با حیدر العبادی، نخست وزیر این کشور تاکید کرد، کشورش با هر گونه تصمیمی که هدف از آن تجزیه عراق و متزلزل کردن ثبات آن باشد مخالف است.
سفر ناگهانی متیس به عراق با هدف لغو رفراندوم کردستان

دیپلماسی ایرانی: جیمز متیس، وزیر دفاع امریکا در سفر غیرمترقبه خود به عراق، در دیدار با حیدر العبادی، نخست وزیر این کشور تاکید کرد، کشورش با هر گونه تصمیمی که هدف از آن تجزیه عراق و متزلزل کردن ثبات آن باشد مخالف است. اشاره او به رفراندوم استقلال کردستان است که مسعود بارزانی و دیگر مقامات کردستان گفته اند قصد دارند در 25 سپتامبر برگزار کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، حیدر العبادی در دیدار با متیس و هیئت همراه او راه های تقویت همکاری های دو جانبه در زمینه نظامی و آموزش و مسلح کردن نیروهای عراقی برای مبارزه با تروریسم را بررسی کرد. در این دیدار همچنین پیروزی هایی که ارتش عراق بر باندهای شبکه داعش به دست آورده است نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سفر متیس به عراق تنها دو روز پس از اعلام عملیات آزادسازی تلعفر در غرب موصل از دست داعش انجام می شود.

در این دیدار وزیر دفاع امریکا بر حمایت کشورش از جنگ عراق با تروریسم تاکید کرد و گفت که با توجه به پیروزی هایی که در این راه به دست آمده ایالات متحده از وحدت عراق حمایت می کند و هر گونه طرحی را که هدف از آن تجزیه عراق و بی ثبات کردن آن باشد رد می کند.

گفته می شود سفر وزیر دفاع امریکا به بغداد که از قبل اعلام نشده بود، برای اعلام حمایت ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش به رهبری امریکا از ارتش عراق در مبارزه با داعش در تلعفر، آخرین پناهگاه شبکه داعش در استان نینوا در شمال عراق است.  

متیس بعد از پایان گفت وگوهایش و دیدار با مقامات عالی رتبه عراقی در بغداد به اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق می رود تا مذاکراتی را با مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان بر سر همه پرسی جدایی اقلیم از عراق و مبارزه با تروریسم انجام دهد.   

مقامات امریکایی در این رابطه گفتند که متیس در دیدار با بارزانی از او خواهد خواست که همه پرسی استقلال اقلیم کردستان را لغو کند.

متیس قبل از ورود به بغداد گفته بود: «تمرکز فعلی ما شکست داعش در داخل عراق و بازگرداندن استقلال و حفظ تمامیت ارضی این کشور است.»

وی درباره مسیر مبارزه با داعش نیز گفت: «قطعا روزهای داعش به شماره افتاده اما هنوز کار تمام نشده است و به این زودی ها هم تمام نخواهد شد.»

متیس همچنین گفت: «جنگ موصل بیش از 6 هزار زخمی و 1200 کشته بر نیروهای عراقی تحمیل کرده است.»

متیس در ادامه تاکید کرد، پس گرفتن موصل اتفاق نمی افتاد اگر پافشاری ها و ثابت قدمی های نخست وزیر عراق حیدر العبادی نبود، وی برای بازسازی ارتش که در سال 2014 در پی ورود داعش از هم پاشید، بسیار تلاش کرد.

وزیر دفاع ایالات متحده امریکا همچنین گفت که در گفت وگو با مقام های عراقی بر مسیر آینده عراق از جمله چگونگی حفظ یکپارچگی آن و مقابله با تجزیه جدید سیاسی یا غرق شدن بیشتر در تاثیرگذاری های ایران بعد از سال ها اتحاد با آن در مبارزه با داعش صحبت خواهد کرد.  

متیس که قرار است سفرش پنج روزه باشد و بعد از عراق به اردن و ترکیه و اوکراین سفر کند، همچنین گفت که مساله بازسازی عراق و بازگرداندن صدها هزار عراقی که از خانه و کاشانه شان در جریان جنگ با داعش در موصل آواره شدند، گفت وگو خواهد کرد. وی گفت: «این مساله یک شبه حل نخواهد شد و باید کمک های بسیاری به این آوارگان شود تا از گذشته خود عبور کنند.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

 

کلید واژه ها: مبارزه با داعش جیمز متیس رفراندوم استقلال کردستان عراق


( ۱ )

نظر شما :