مواضع ایران در مورد همه پرسی در اقلیم کردستان عراق روشن است

۳۰ مرداد ۱۳۹۶ | ۲۰:۵۰ کد : ۱۹۷۱۰۶۸ سرخط اخبار

سخنگوی وزارت خارجه ایران با بیان اینکه مواضع ما در مورد همه پرسی و حاکمیت و تمامیت ارضی عراق روشن است، گفت:صحبتهای سرلشکر باقری در این زمینه دقیق و به جا بود.

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران تشکیل دولت جدید را تبریک گفت و برای وزرایی که موفق شدند رnی اعتماد مجلس را جلب کنند، آروزی موفقیت کرد.

وی در خصوص واکنش پیشمرگه  کردستان  عراق به اظهارات سرلشکر باقری در خصوص همه پرسی در اقلیم کردستان گفت: «همه آزادند صحبت کنند. مواضع ما در مورد همه پرسی و حاکمیت و تمامیت ارضی عراق روشن است».

قاسمی افزود: صحبتهای سرلشکر باقری دقیق و به جا بود و مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.

وی در پاسخ به سوالی درباره سفر سردار باقری به ترکیه و اینکه آیا توافق خاصی بین دو کشور درباره ترکیه صورت گرفته، گفت: سفر رییس ستاد مشترک ایران سفری بی نظیر بود به لحاظ اینکه با ترکیه در این سطح تبادلی نداشتیم و به دعوت همتای باقری صورت گرفت و استقبال خوبی انجام و مذاکرات مهم و تعیین کننده ای انجام گرفت و دیدار مثبت و سازنده ای با رییس جمهور ترکیه داشت.

قاسمی افزود: در آینده می توانیم شاهد آثار مثبت این سفر در روابط دوجانبه و تحولات منطقه باشیم. قرار شد این رایزنی ها ادامه یابد. امیدواریم در أینده شاهد سفر متقابل به تهران باشیم.

وی ادامه داد: «این نوع سفرها در این سطح زمانی است که روابط دو کشور از یک فازی به فاز دیگر ورود پیدا می کند».

قاسمی تصریح کرد: «این سفر یک جهش و گام تفاهمی در روند روابط دو کشور بود و به فال نیک می گیرم امیدوارم به نفع منطقه و صلح و ثبات در منطقه باشد».

وی در باسخ به خبرنگار فارس با اشاره به تغییر در ساختار وزارت خارجه عنوان کرد که علاوه بر معاونت دیپلماسی اقتصادی قرار است سه معاونت منطقه ای جای خود را به یک معاونت سیاسی بدهد.

قاسمی خاطرنشان کرد: ادارات کل به شکلی زیر نظر وزیر خارجه خواهد بود ولی باید با دو معاونت سیاسی و دیپلماسی اقتصادی برای هماهنگی مشترک، همکاری کنند.

وی افزود: معاونت امور حقوقی و بین المللی در جای خود خواهد بود و احتمالا بخشی از آن معاونت جدا خواهد شد و معاونت کنسولی در همان شرح وظایف باقی می ماند به اضافه تغییراتی که ممکن است در نام آن صورت گیرد. سخنگویی و مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای و مرکز آموزش و پژوهش با تغییرات جزیی به کار خود ادامه می دهد.

سخنگوی وزارت خارجه  درباره مناسبات با عربستان اظهار داشت: روابط دو طرفه است و ما اقدامات لازم را انجام دادیم. امیدواریم عربستان در یک واقع بینی بیشتر بتواند شرایط منطقه را بهتر تجزیه و تحلیل کند و واقعیات را ببیند. أنچه طی یک سال کذشته لازم بود در تماس هایی که وجود داشت و از طرق مختلف توسط ایران به هنگام و به جا انجام شده  و الان نوبت عربستان است که گامهای بیشتری را بردارد و امیدواریم به این مرحله از وضعیت جدید. در منطقه برسیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره توهین نماینده خرمشهر به ظریف عنوان کرد: «وزارت خارجه و ظریف در ٤ سال گذشته نشان دادند که بسیاراخلاقی و صبورند و برخی ناملایمات رابراحتی تحمل می کنند».

وی درباره  صدور روادید برای ایرانیان به منظور سفر به قطر گفت:در لیستی که قطر منتشر کرد قرار داریم و شهروندان و بازرگانان ما می توانند تحت شرایطی که قطر مشخص کرده برای یک ماه به قطر سفر کنند و این روادید برای ٥ ماه قابل تمدید است ولی منوط به شرایط مالی است که فرد حداقل نقدینگی را برای سفر به همراه داشته باشد.

کلید واژه ها: باقری قطر


نظر شما :