نهمین بخش از سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم:

امریکا پاکستان را رها کند پایگاه القاعده می شود

۳۱ تیر ۱۳۹۶ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۷۰۲۶۸ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
اگر پاکستان را رها کند و تلاشی نکند و نسبت به آن بی تفاوت شود و ابراز خستگی کند و برای همین دیگر اعتنایی به پاکستان نکند، پاکستان به پایگاهی برای القاعده تبدیل خواهد شد، القاعده ای که امریکا برای جنگ با آن در سال 2001 به افغانستان حمله کرد.
امریکا پاکستان را رها کند پایگاه القاعده می شود

دیپلماسی ایرانی: امسال برای هفتمین سال متوالی است که دیپلماسی ایرانی یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. این یادداشت ها بعد از سفر وی به امریکا و دیدارش با مقامات فعلی و سابق امریکایی به طور مرتب در روزنامه النهار منتشر شده است. به دلیل تغییراتی که در روزنامه النهار ایجاد شده نتوانستیم به همه این یادداشت ها دسترسی داشته باشیم اما آن دسته از یادداشت هایی که امکان دسترسی به آنها وجود داشته و از اهمیت و جذابیت بالایی برخوردار بوده است را تهیه و منتشر می کنیم. در این جا نهمین بخش از این یادداشت ها را می خوانید:

بعد از صحبت هایم با پژوهشگر معروف آسیایی که حرفمان در نهایت به موضوع پاکستان ختم شد و به این جا رسید که پاکستانی ها از گروه های بنیادگرای اسلامی حمایت می کنند به دلایل مختلف از جمله این که فکر می کنند این گروه ها در جنگ نیابتی شان با هندی ها به دردشان می خورند و از جمله این که پاکستانی ها فکر می کنند امریکایی ها هندی ها را به آنها ترجیح می دهند و می خواهند منطقه در اختیار هند باشد و برای همین است که اجازه نفوذ و برتری یابی آنها را در افغانستان داده اند، به سراغ پژوهشگران و مقامات سابق و فعلی امریکایی حوزه هند و پاکستان رفتم. البته بعضی از آنها حاضر نشدند در این رابطه حرفی بزنند. اما همگی تاکید داشتند که پاکستانی ها و هندی ها هر دو هر چه امریکایی های می گویند را به دقت زیر نظر دارند و با حساسیت حرف های امریکایی ها را دنبال می کنند. یکی از آنها که کارشناسی زبده بوده است، گفت اختلاف های اساسی در درون نیروهای مسلح پاکستانی وجود دارد که شاید اصلا بشود گفت در میان آنها شکاف ایجاد کرده است. نیروهای داخلی ارتش دشمن تروریسم هستند و با هر گونه فعالیتی از این دست به هر نوع و شکلی که باشد، مبارزه می کنند. اما نهادهای امنیتی پاکستانی واقعا عناصر تروریستی را تایید می کنند برای این که فکر می کنند دژ مستحکمی در برابر هند هستند.

وی در ادامه افزود: تلاش های چین و امریکا برای گسترش دموکراسی در افغانستان در حالی است که مستقیما نشان می دهد دموکراسی در پاکستان وجود ندارد. امریکا به شکل نهایی نمی تواند در این زمینه کاری در آن جا انجام دهد جز این که فقط تلاش کند. اگر پاکستان را رها کند و تلاشی نکند و نسبت به آن بی تفاوت شود و ابراز خستگی کند و برای همین دیگر اعتنایی به پاکستان نکند، پاکستان به پایگاهی برای القاعده تبدیل خواهد شد، القاعده ای که امریکا برای جنگ با آن در سال 2001 به افغانستان حمله کرد.

این کارشناس زبده همچنین گفت: البته باید در این زمینه به این مساله اشاره کنم که طرحی حداقلی وجود دارد که در صورت تشدید اوضاع عنان امور به دست هند بیفتد و دهلی نو مهار اسلام آباد را به دست بگیرد. اما این اتفاق نمی افتد مگر در صورتی که امریکا موفق شود سامانه های هسته ای و موشکی مهم پاکستان را به کنترل خود در آورد یا تهدید آنها را مهار کند. این هم الآن بسیار سخت است. الآن در وضعیت فعلی برای امریکا بسیار دشوار است که بتواند سامانه های هسته ای و موشکی پاکستان را به نظارت خود درآورد یا آنها را خنثی یا مهار کند.

وی در پایان گفت: اگر واشنگتن اسلام آباد و کابل را رها کند تنها راه حلی که می تواند جلوی مخاطرات احتمالی را بگیرد این است که سازمان های تروریستی را که خیلی هم هستند به سمتی هدایت کند که با یکدیگر بجنگند، البته هیچ تضمینی وجود ندارد که چنین طرحی به موفقیت بینجامد.

ادامه دارد...

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم


نظر شما :