شایعات پیش روی دیوان عالی کشور

با تصاحب دستگاه قضایی امپراتوری ترامپ تکمیل می شود

۰۸ تیر ۱۳۹۶ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۶۹۸۰۴ اخبار اصلی آمریکا
اگر هردو این افراد بازنشسته شوند کاندیدای بعدی که دونالد ترامپ معرفی می‌کند می‌تواند بالانس و جهت دادگاه عالی را برای دهه‌ها مشخص کند. بنابراین این جنگ نبردی برای پادشاهی خواهد بود.
با تصاحب دستگاه قضایی امپراتوری ترامپ تکمیل می شود

نویسنده: ژنویوه وود

دیپلماسی ایرانی: به احتمال زیاد هیچ موضوع سیاسی ای در هر دو طیف ایدئولوژیک کشور مهم تر از این نیست که چه کسی دیوان عالی کشور را کنترل می کند. شایعات می گوید که قاضی دیگری در این تابستان بازنشسته خواهد شد. عجیب تر اینکه دو نفر از اعضا در دهه هشتاد زندگی خود هستند: روت بدر گینسبرگ، قاضی لیبرال و آنتونی کندی که معروف به چرخش رای است.

اگر هر دوی این افراد بازنشسته شوند کاندیدای بعدی که دونالد ترامپ معرفی می کند می تواند بالانس و جهت دادگاه عالی را برای دهه ها مشخص کند. بنابراین این جنگ نبردی برای پادشاهی خواهد بود. اما با در نظر گرفتن این احتمالات آیا انتصابات ترامپ در دادگاه های رده پایین تر نیز می تواند اهمیت داشته باشد؟

واقعیتی که اغلب نادیده گرفته می شود این است: آیا مواردی مانند ممنوعیت سفر مسلمانان به آمریکا، تنها پرونده هایی هستند که دیوان عالی از دادگاه های پایین تر می شنود و رای های صادر شده از سوی آنها را نگاه می کند؟ بسیاری از این موارد هرگز به دیوان عالی کشور راه پیدا نمی کنند. نگاهی به آمار بیندازید. 94 دادگاه منطقه ای فدرال در سراسر کشور با 670 قاضی وجود دارد و در سال 2014، تعداد پرونده هایی که در این دادگاه ثبت شده بود بیش از 390هزار عدد بود. 13 دادگاه تجدید نظر مهم با 179 قاضی وجود دارد. تعداد پرونده هایی که در این دادگاه ها ثبت شده اند بیش از 55هزار عدد است. اکنون این واقعیت را در نظر بگیرید که دیوان عالی کشور تنها 70 مورد را می شنود. نیازی به گفتن نیست که بسیاری از مقرارت زیست محیطی، قوانین ایالتی و اکثر قضایای قانونی توسط قضاتی دیگر درباره آنها تصمیم گرفته می شود و دیوان عالی کشور هیچ خبری از آنها ندارد.

قبل از اینکه باراک اوباما رئیس جمهور شود تنها یکی از 13 قاضی دیوان عالی ایالات متحده لیبرال بودند. پس از اصلاحات اوباما، 9 صندلی از 13 صندلی موجود، هم اکنون توسط نمایندگان دموکرات کنترل می شود. حکم این دادگاه می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. در سال 2014، این دادگاه یارانه های مالیاتی برای پیگیری طرح درمانی اوباما را تایید کرد یا قاضی اهل مریلند، دستور العمل ترامپ را مبنی بر ممنوعیت سفر از برخی کشورهای خاص را متوقف کرد. اوباما توانست با انتصاب های خود فلسفه قضایی این دادگاه را تغییر دهد و این مساله ای است که جمهوری خواهان بسیار از آن ناراحت هستند. به همین دلیل در کنار اقدامات دیگر، نامزدهای رئیس جمهور فعلی ممکن است تاثیری طولانی مدت را با خود همراه داشته باشند.

به همین دلیل است که امروز با وجود بیش از 120جای خالی در سراسر دادگاه های فدرال کشور، ترامپ فرصتی برای شکل دادن قوه قضایه به دلخواه خود دارد و تاثیرات این تغییر در حکومت برای سال ها در جامعه باقی خواهد ماند. ترامپ تا کنون تقریبا 20 نامزد به مجلس سنا معرفی کرده است که همگی خوشحالی و تشویق محافظه کاران را همراه داشتند. دو نفر از این نامزدها در پیش از زمان انتخابات معرفی شده بودند و مابقی کارشناسان قانونی محافظه کاری هستند که در چند ماه اخیر توسط ترامپ تایید شده اند.

بسیاری از این نامزدها در دهه چهارم زندگی خود هستند به این معنی که اگر تایید شوند می توانند حداقل برای 30 سال آینده جهت گیری دادگاه فدرال را تعیین کنند. بسیاری از آنها از نام خانوادگی بزرگ و شناخته شده کشور نیستند و اگر مقام قضاوت آنها تایید شود آمریکایی های دموکرات چندان خوشحال نخواهند بود.

منبع: دیلی سیگنال/ مترجم: روزبه آرش 

کلید واژه ها: دیوان عالی کشور ایالات متحده امریکا دونالد ترامپ باراک اوباما


نظر شما :