در سایه تنش های ریاض و دوحه

عربستان برای ارتقای روابط با عراق عجله دارد

۲۹ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۷:۳۰ کد : ۱۹۶۹۶۵۱ اخبار اصلی خاورمیانه
در آستانه سفر حیدر العبادی، نخست وزیر عراق به عربستان، ریاض چهار نفر را به بغداد معرفی کرده و از آن خواسته است به اختیار خود یک نفر را به عنوان سفیر در خاک خود بپذیرد.
عربستان برای ارتقای روابط با عراق عجله دارد

دیپلماسی ایرانی: رسانه های عراقی می گویند که عربستان سعودی در بحبوحه تنش هایش با قطر تلاش های تازه و مجدانه ای را برای بهبود روابط با عراق آغاز کرده است و قصد دارد سطح روابط خود را با بغداد تا عالی ترین سطح گسترش دهد.

پایگاه عراقی ایراک تودی در این باره می نویسد، در آستانه سفر حیدر العبادی، نخست وزیر عراق به ریاض و دیدارش با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، ریاض چهار نفر را به بغداد معرفی کرده و از آن خواسته است به اختیار خود یک نفر را به عنوان سفیر در خاک خود بپذیرد.

ایراک تودی به نقل از منابع آگاه می نویسد: «ریاض در هفته های اخیر تمایل بسیاری به بهبود روابط سیاسی و اقتصادی با بغداد نشان داده و اعلام آمادگی کرده است که سفیر جدیدی را برای بغداد تعیین کند.»

این منابع همچنین می گویند: «ریاض گام های عملی در این رابطه برداشته و چهار نفر را برای جانشینی ثامر السبهان، سفیر سابق به بغداد معرفی کرده و از مقامات عراقی خواسته است که به اختیار خود هر کدام را مناسب تر می بینند به عنوان سفیر کشورشان در عراق بپذیرند.»

به گفته این منابع: «سفر حیدر العبادی، نخست وزیر عراق به ریاض آغازگر مرحله تازه ای از روابط دو کشور خواهد بود و با تعیین سفرای دو کشور تقویت روابط دوجانبه دو کشور عملا آغاز خواهد شد.»

پیش از این ثامر السبهان، سفیر عربستان در عراق بود که بغداد نسبت به رفتارها و مواضع تند او علیه نیروهای داوطلب مردمی و برخی اظهارات طایفه ای اش به شدت انتقاد داشت. به گونه ای که ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه عراق دو بار به طور رسمی از اظهارات وی به دولت عربستان شکایت کرده بود. با تشدید تنش های داخلی در عراق که جریان صدر مسبب آن بود، سبهان به ریاض فراخوانده شد و بعدا به عنوان وزیر امور کشورهای عربی شورای همکاری خلیج فارس در دولت عربستان منصوب شد. در حال حاضر عربستان سفیری در عراق ندارد.

بنا بود سفر حیدر العبادی به عربستان سعودی امروز دوشنبه انجام شود اما دفتر عبادی در بغداد اعلام کرد زمان انجام این سفر به تعویق افتاده است.

برخی منابع خبری می گفتند که عبادی در این سفر درباره کاهش تنش در روابط ریاض و دوحه نیز رایزنی خواهد کرد که دفتر عبادی چنین چیزی را تکذیب و اعلام کرد که این سفر به قصد میانجی گری میان عربستان و قطر انجام نمی شود.

با این حال سفر عبادی به عربستان در سایه تنش بی سابقه در شورای همکاری خلیج فارس از ابتدای جنگ خلیج فارس در ابتدای دهه نود قرن گذشته میلادی تا کنون، انجام می شود. نزدیک به دو هفته پیش کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، مصر، اردن، مغرب و موریتانی روابط خود را با قطر به طور کامل قطع کردند و سفرای خود را از دوحه فراخوانده و سفرای قطر را نیز از خاک خود بیرون راندند. عربستان از ترکیه و پاکستان نیز خواسته است که آنها هم روابط خود را با قطر قطع کنند که تا کنون با مخالفت این دو کشور مواجه شده است.

قرار است حیدر العبادی در راس هیئتی بعد از سفر به عربستان و کویت سفری رسمی به ایران نیز داشته باشد.

در همین رابطه به گزارش المسله، حیدر العبادی روز شنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد، سیاست خارجی دولتش مبتنی بر برتری دادن به مصالح و منافع عراق و ملت آن بر هر چیزی است و در همین راستا بر دوری از تنش ها و جبهه بندی ها و جذب دوستان به جای افزودن به دشمنان تاکید دارد.

وی در این بیانیه همچنین تاکید کرد، تصمیم ما ثابت است، اجازه نمی دهیم هیچ کشوری از اراضی ما برای دشمنی با هر کشور همسایه دیگری استفاده کند. عراق باید سرزمین دوستی ها و نه دشمنی ها و تخاصم ها باقی بماند. ما نمی خواهیم سرزمینمان به جنگ نیابتی دیگران تبدیل شود.

عبادی در ادامه بیانیه خود به سفر منطقه ای خود نیز اشاره و بیان کرد، این سفر منطقه ای از پیش برنامه ریزی شده است، و هدف از آن ایجاد روابط خوب با همسایگان به دور از هر گونه تنش و بر اساس تفاهم های دو جانبه در راستای مبارزه جدی با تروریسم است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: حیدر العبادی قطر عربستان سعودی


نظر شما :