پوتین: بوش پدر در سرنگون نکردن صدام کار درستی کرد

۲۷ خرداد ۱۳۹۶ | ۲۲:۵۱ کد : ۱۹۶۹۶۳۱ سرخط اخبار

رییس جمهور روسیه گفت، بوش پدر در اینکه به دنبال حمله عراق به کویت در سال 1990 از سرنگونی صدام اجتناب کرد، کار درستی انجام داده اما پسرش با سرنگون کردن صدام در 2003 مرتکب اشتباه شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در ادامه مصاحبه با اولیور استون، فیلمساز مشهور آمریکایی گفت: جورج هربرت واکر بوش، معروف به جورج بوش پدر که از سال 1989 تا 1993 رییس جمهور آمریکا بود، حق داشت به دنبال حمله عراق به کویت در سال 1990 از سرنگونی صدام اجتناب کند.

وی گفت: آمریکا در آن زمان دولت عراق را سرنگون نکرد. دیگران معتقد بودند همه کارهایی که آمریکا در آن زمان انجام داد، درست بوده و در زمان مناسب نیز تمامی اقدامات را متوقف کرد. جورج بوش پدر کاملا حق داشت که از سرنگونی صدام اجتناب کند. او احتیاط کرده بود. او به تهاجم عراق به کویت واکنش نشان داد و سپس در زمان مناسب دست نگه داشت.

پوتین تاکید کرد: جنگ عراق که به دنبال حمله آمریکا به عراق در سال 2003 میلادی تحت ریاست جمهوری جورج بوش پسر و متعاقب آن دستگیری و اعدام صدام صورت گرفت، یک اشتباه بود.

در سال 1990 جنگی در منطقه خلیج فارس در گرفت. صدام کویت را به استخراج نفت خام کشورش از حوزه نفتی مورد مناقشه رمیله متهم کرده بود. پس از آنکه کویت این اتهام را رد کرد، نیروهای عراقی این کشور را اشغال کردند. در 17 ژانویه سال 1991 میلادی نیروهای ائتلافی به رهبری آمریکا عملیات طوفان صحرا را آغاز کردند و در نتیجه آن نیروهای ائتلافی به رهبری آمریکا توانستند به اهداف استراتژیک خود دست یابند. نیروهای عراقی را از کویت بیرون رانده و استقلال کویت را بازگردانند.

کلید واژه ها: کویت صدام


( ۴ )

نظر شما :