ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از معامله روسیه با اسد تا فهرست 54 نفری ترامپ برای عبادی

۱۷ فروردین ۱۳۹۶ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۶۸۱۸۹ اخبار اصلی خاورمیانه
معامله روسیه با اسد در فوعه، فهرست 54 نفری ترامپ برای عبادی، کاهش 40 درصدی نفوذ ایران در منطقه، حضور سه هزار سرباز ترکیه‌ای در قطر و تمایل قطر به استفاده از نیروهای پاکستانی برای تامین امنیت جام جهانی 2022 از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از معامله روسیه با اسد تا فهرست 54 نفری ترامپ برای عبادی

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته " مجموعه ای است که در آن مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

معامله روسیه با اسد در فوعه

فیصل قاسم، مجری برنامه الاتجاه المعاکس در شبکه الجزیره در برنامه سه شنبه شب خود گزارشی را خواند که بر اساس آن روسیه در قبال همراهی نیروهای اسد در پایان دادن به محاصره شهر فوعه در سوریه، امتیاز استخراج و فروش معادن فسفات و دیگر مواد کانی را از آن خود می کند.

قاسم گفت که این توافق 10 ساله بوده و دولت روسیه اختیار تمدید آن را بعد از مذاکره با دولت سوریه دارد.

 

تماس منظم جولیانی با اردوغان برای پایان دادن به پرونده ضراب

پایگاه خبری تحلیلی میدل ایست آنلاین گزارش داد که رودی جولیانی تماس های دائمی را به نمایندگی از دادستانی کل امریکا با ترکیه آغاز کرده با این هدف که بتواند به پرونده رضا ضراب خاتمه دهد.

بنا به این گزارش جولیانی تماس های خود را به طور خاص با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه آغاز کرده و حتی به همین منظور به ترکیه سفر کرده است.

به گزارش این پایگاه خبری جولیانی جزئیات سفر خود به ترکیه و دیدارهایش با مقامات ترکیه ای را به اطلاع وزارت دادگستری امریکا رسانده است.

 

فهرست 54 نفری ترامپ به عبادی

شبکه خبری عراقی ان تی آر که از اقلیم کردستان عراق پخش می شود، گزارش داد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا در سفر اخیر حیدر العبادی، نخست وزیر عراق به واشنگتن به وی فهرستی از 54 نفر را داده و از او خواسته است که دست آنها را از دولت و حکومت عراق کوتاه کند.

به گفته این شبکه در میان این فهرست نام افرادی چون نوری مالکی، نخست وزیر سابق، اسامه النجیفی و رئیس سابق مجلس به چشم می خورد.

 

کاهش 40 درصدی نفوذ ایران در منطقه

شبکه خبری عراقی ان تی آر که برنامه های خود را از اقلیم کردستان عراق پخش می کند، گزارش داد که دولت امریکا در تازه ترین ارزیابی اش ادعا کرده است که نفوذ ایران در منطقه از زمان آغاز به کار دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری امریکا در حدود 40 درصد کاهش یافته است.

این شبکه گزارش داد، دولت امریکا در گزارشی به کنگره به این موضوع اشاره کرده است. این شبکه عنوان نکرد بر چه اساس و مطابق با کدام معیارها این گزارش توسط امریکایی ها تهیه شده است.

 

تمایل کشورهای عربی به خرید سلاح از ترکیه و پاکستان

روزنامه لبنانی النهار گزارش داد که به دلیل کاهش درآمدهای نفتی و گران شدن سلاح های مختلف، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به خرید سلاح از ترکیه و پاکستان و چین متمایل شده اند.

آندریاس کریگ، اسناد مرکز آکادمی دفاع بریتانیا در این رابطه می گوید: «کشورهای عربی خلیج فارس نمی توانند قراردادهای خیلی گران با شرکت های غربی منعقد کنند. برای همین دنبال سلاح های ارزان تر می گردند. این مساله سبب شده تا آنها در حال حاضر به سمت چین و پاکستان و ترکیه بروند.»

 

توافقات تازه قطر با ترکیه و پاکستان برای تولید مشترک سلاح

روزنامه لبنانی النهار گزارش داد که دولت قطر قراردادهای تازه ای با ترکیه و پاکستان برای تولید مشترک سلاح منعقد کرده است.

بنا به این گزارش قطر و ترکیه به دنبال ساخت سامانه های دفاعی جدید از جمله بالگردهای ترکیه ای و تجسسی و تهاجمی هستند. آنها همچنین نسل پنجم بالگردهای T-129  و همچنین بالگردهای تهاجمی JF-17  را این دو کشور توسعه داده و ساخته اند.

 

قطر به دنبال استخدام نیروهای پاکستانی برای تامین امنیت جام جهانی 2022

روزنامه لبنانی النهار گزارش داد که قطر در حال بررسی کمک گرفتن از نیروهای پاکستانی برای تامین امنیت جام جهانی فوتبال 2022 است که در این کشور برگزار خواهد شد.

تامین امنیت بازی های جام جهانی 2022 از دغدغه های جدی قطر است و دوحه بیم آن دارد که با حضور گردشگران بسیاری که برای دیدن مسابقات به این کشور می آیند نتواند امنیت لازم را برای بازیکنان و گردشگران خارجی فراهم کند.

هزینه پایین استفاده از نیروهای پاکستانی سبب شده است تا قطر به فکر استفاده از آنها بیفتد.

 

حضور سه هزار سرباز ترکیه ای در قطر

روزنامه لبنانی النهار گزارش داد که سال گذشته ترکیه سه هزار نفر از سربازان و افسرهای خود را به همراه واحدهای نظامی دریایی و هوایی و آموزشی و همچنین نیروهای ویژه خود را به قطر ارسال کرده و در آن کشور مستقر کرده است.

به نوشته النهار ترکیه در قطر پایگاه جدید نظامی تاسیس کرده و این نیروها را برای استقرار در این پایگاه ها به این کشور فرستاده است.

قطر و ترکیه سال گذشته توافقنامه همکاری های امنیتی – نظامی با یکدیگر امضا کردند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: قطر سوریه روسیه حیدر العبادی دونالد ترامپ پاکستان ترکیه


نظر شما :