سخنگوی اردوغان: اقدامات اخیر هلند، شرم آور است

۲۲ اسفند ۱۳۹۵ | ۱۷:۵۹ کد : ۱۹۶۷۸۱۰ سرخط اخبار

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در اظهاراتی ضمن «شرم آور» خواندن مواضع و اقدامات اخیر دولت هلند، این اقدامات را «روز سیاه دموکراسی در اروپا» خوانده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، در ادامه تنشها بین ترکیه و هلند، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه از «روز سیاه دموکراسی در اروپا» سخن گفت و اقدامات هلندی ها را «شرم آور» خواند.

تدارک دولت ترکیه برای برگزاری همه پرسی 27 فروردین درباره اصلاح قانون اساسی این کشور و حضور وزرای کابینه در برخی کشورهای اروپایی برای تشویق ترک تبارها برای دادن رای مثبت، سبب ایجاد تنشها در روابط این کشور با اروپاییها شده است.

روز گذشته مقامات هلندی به هواپیمای وزیر خارجه ترکیه اجازه ورود به هلند را ندادند. «مولود چاووش اوغلو» میخواست در تجمع هواداران دولت ترکیه در شهر روتردام درباره همه پرسی ترکیه سخنرانی کند.

از سوی دیگر نیروهای پلیس هلند، خودروی حامل وزیر امور خانواده ترکیه را که به صورت زمینی خود را به روتردام رسانده بود، توقیف و وزیر کابینه ترکیه را از این شهر به مرز آلمان برگرداندند.

این اقدامات سبب تنشهای شدید در روابط ترکیه و هلند شده است؛ تنشهایی که پیشتر با اظهارنظر رجب طیب اردوغان درباره «نازی خواندن» رفتار هلندیها متشنج شده بود.

حالا امروز یکشنبه، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه هم درباره تحولات اخیر اظهارنظر کرده است.

به گزارش «دیلی صاباح»، ابراهیم کالین اعلام کرد که این شرم آور است که دولت هلند در برابر فشارهای نژادپرستان و فاشیستهای ضد اسلامی در این کشور تسلیم شده است.

این بخش از اظهارات سخنگوی اردوغان، واکنش او به اظهارات «گیرت ویلدرز» سیاستمدار اسلام ستیز هلندی و انتقاد این مقام ترکیه ای از مواضع دولت هلند علیه آنکارا بود.

ویلدرز در توئیتر خطاب به «فاطمه بتول سایان کایا» وزیر امور خانواده ترکیه نوشته بود : «برو بیرون و هرگز (به هلند) برنگرد و لطفا با خودت همه هواداران ترکیه را از هلند ببر».

کالین تصریح کرد: «انتخابات سراسری در هلند، در چند روز آینده برگزار می شود. شب گذشته ما متوجه شدیم که گیرت ویلدرز همین حالا هم در قدرت است».

او همچنین تصمیم هلند برای ممنوعیت ورود وزرای دولت ترکیه و همچنین استفاده از زور علیه تجمع مسالمت آمیز در هلند را «روز سیاه دموکراسی در اروپا» خواند.

کلید واژه ها: هلند


نظر شما :