موافق و مخالف سفر ترامپ به بریتانیا چه می گوید؟

سرزنش آیندگان در برابر منافع ملی

۰۵ اسفند ۱۳۹۵ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۶۷۳۰۸ اخبار اصلی اروپا آمریکا
نسل‌های آینده ما را قضاوت می‌کنند اگر از روی درماندگی دست‌های دونالد ترامپ را بفشاریم. ما باید تعصب، نژادپرستی و تبعیض را زیر سوال ببریم نه اینکه در برابر بی عدالتی سکوت کنیم.
سرزنش آیندگان در برابر منافع ملی

دیپلماسی ایرانی: تولیپ صدیق، وزیر در سایه فرهنگ، رسانه و ورزش انگلیس: معتقدم که تصمیم برای برگزاری سفر رسمی دونالد ترامپ بسیار زود، بدون استحقاق و به دور از ارزش های بریتانیایی گرفته شد.

بازدید از یک کشور مساله ای است که باید به دست آورده شود به جای این که به عنوان بخشی از سنت پیشنهاد داده شده باشد. با این که به نظر خیلی طولانی می آید اما ترامپ تقریبا یک ماه است که به نقش ریاست جمهوری رسیده است. در همین مدت کم اما، او خود را قهرمان اقتصاد و حامی تولید داخلی نشان داده، به رسانه ها برچسب دشمنان مردم زده و سعی کرده است که میلیون ها مسلمان را از سفر به کشورش منع کند.

من حامی ارتباطات ویژه هستم اما چنین سفر سرزده و سریعی خطر یک جانبه بودن، تملق گویی و حتی تمکین کردن را به ذهن می آورد. در گذشته نخست وزیرها برای پهن کردن فرش قرمز زیر پای روسای جمهور آمریکا صبر می کردند. جان اف کندی، ریچارد نیکسون و جورج بوش پدر هرگز این افتخار را به دست نیاوردند. باراک اوباما دو سال و نیم و جورج بوش نزدیک به سه سال برای دریافت دعوت سلطنتی صبر کردند.

من نمی دانم ترامپ تا به حال چه گفته یا چه کرده که ترزا می تشویق شده است تا پول مالیات دهندگان را خرج تدارک سفر ترامپ به بریتانیا کند. از نگاه من بازدید از کشورها باید به منظور جشن گرفتن اتفاقی خاص باشد. در این بازدیدها باید روابطی تاریخی گرامی داشته شود یا رسیدن به آینده ای مثبت بین دو کشور مورد هدف قرار بگیرد. مشارکت ما با ایالات متحده بدون شک برای امنیت ملی و رونق اقتصادی ما در طول قرن گذشته جدایی ناپذیر بوده است اما آینده کمتر این چنین خاص به نظر می رسد.

از زمان اعلام این سفر، نزدیک به دو میلیون نفر نامه اعتراض را امضا و هرازان نفر در سراسر کشور در مخالفت با این سفر راهپیمایی کرده اند. آنها مشخص کرده اند که بازدید رهبری با چنین شعارهای بد، افکار نادرست، اقدامات ضد مهاجرتی و تفرقه برانگیز، خلاف ارزش های بریتانیایی است.

نسل های آینده ما را قضاوت می کنند اگر از روی درماندگی دست های دونالد ترامپ را بفشاریم. ما باید تعصب، نژادپرستی و تبعیض را زیر سوال ببریم نه این که در برابر بی عدالتی سکوت کنیم. ترامپ نباید اجازه یک سفر رسمی را دریافت کند.

گلن دیویس، عضو حزب محافظه کار انگلیس: من از سفر رسمی و قریب الوقوع دونالد ترامپ به انگلستان حمایت می کنم. او توسط رای دهندگان آمریکایی و در انتخاباتی آزاد و عادلانه به جایگاه ریاست جمهوری رسیده است. ترامپ حالا کشوری را رهبری می کند که مدتی طولانی شریک قابل اعتماد بریتانیا بوده است. این «رابطه ویژه» برای امنیت و منافع اقتصادی ما حیاتی بوده و همچنان در آینده ضروری است. این دیدار باید صورت بپذیرد.

من قبول دارم که رئیس جمهور ترامپ قبل و بعد از انتخابات کارهای غیرقابل قبولی از نظر من و بسیاری از مردم بریتانیا انجام داده است. من قبول دارم که او به دنبال اجرای سیاست هایی است که با اعتراضات زیادی مواجه خواهد شد. او از زبان تحقیر در برابر رسانه ها استفاده می کند که بسیاری از ما انتظار آن را از یک رهبر جهانی نداریم. اما او کم و بیش کاری را انجام می دهد که در طول مبارزات انتخاباتی گفته است، انتخاباتی که در آن پیروز شد. او انتخاب شده است. اگر ما به دموکراسی به عنوان یک اصل احترام می گذاریم باید آن را بپذیریم حتی هنگامی که نتایج به دست آمده مورد نظر ما نباشد.

در دوران سلطنت ملکه ما، اجازه بیش از 100 بازدید به طیف گسترده ای از دولت ها و رهبران ملی اعطا شده که بسیاری از آنها با ایده دموکراسی غریبه بودند. بسیاری از آنها جنجال برانگیر بودند. من همیشه فکر می کردم که امتحان کردن ترویج دولت های بهتر در سراسر جهان ضمن مباحثه با رهبرانی که ایده هایی مخالف با ما دارند، سیاست خوبی است.

نخست وزیر بریتاینا مسیری دشوار و حساس پیش رو دارد. منافع ملی همیشه باید در مرکز تفکرات او باشد. او ممکن است ابزاری برای مخالفت و عدم توافق با رئیس جمهور ترامپ باشد اما در منظر عمومی او باید سازنده و موافق جلوه کند. این رویکرد درست است. رویکردی به نفع منافع بریتانیا. دیدار رئیس جمهور باید مطابق برنامه پیش برود.

منبع: گاردین/ مترجم: روزبه آرش 

کلید واژه ها: بریتانیا ایالات متحده امریکا ترزا می دونالد ترامپ


نظر شما :