کردها به ترامپ بیشتر از اوباما امیدوارند

۱۱ بهمن ۱۳۹۵ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۶۶۶۲۹ سرخط اخبار

نخست وزیر اقلیم کردستان عراق، بغداد را متهم کرد که به هیچ یک از تعهدات خود در قبال اربیل که در قانون اساسی ذکر شده عمل نمی کند. وی همزمان خواستار افزایش حمایت ها از اربیل در دولت جدید آمریکا شد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه ای الشرق الاوسط، نیچروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در گفت وگو با رادیو آمریکا اظهار داشت: کردها از آمریکایی ها انتظار بیشتری دارند و اصولی که آمریکایی ها به دنبال تحقق آن هستند در اقلیم کردستان وجود دارد، امروز کردها در مبارزه با تروریسم پیش قدم هستند و این معیار بسیار مهمی برای آمریکا و دولت دونالد ترامپ است. ارزش ها و ملاک های هم زیستی اکنون در اقلیم کردستان رعایت می شود . کردها به دولت ترامپ و تقویت روابط دوجانبه بیش از دوره ریاست باراک اوباما امیدوار هستند.

بارزانی در این مصاحبه درباره آخرین تحولات عملیات مبارزه با داعش گفت: با گذشت بیش از دو سال از جنگ و مقاومت در برابر داعش، اقلیم کردستان عراق بیش از ۱۶۰۰ شهید در میان نیروهای پیشمرگ و بیش از ۹ هزار زخمی داده است و پیشمرگ ها موفق شدند در همان ابتدای حمله داعش به اقلیم کردستان عراق تمامی مناطق اشغال شده را با همکاری و هماهنگی نیروهای ائتلاف ضد داعش آزاد کنند و اگر حمایت ائتلاف مذکور نبود، پیشمرگ ها به آسانی موفق به بازپس گیری این مناطق نمی شدند.

نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در بخش دیگری از این مصاحبه درباره عملیات آزادسازی موصل تاکید کرد: آنچه الان با آن مواجه هستیم شکل نظامی نیست بلکه مشکلی سیاسی است به نظر من نابودی نظامی داعش به معنای پایان آن نیست چراکه امکان دارد داعش رقه و موصل را از نظر نظامی از دست بدهد اما تفکراتش در این شهرها باقی بماند. داعش نتیجه سیاستی نادرست در عراق است و اگر این سیاست ادامه یابد داعش در عراق باقی خواهد ماند و هرگز از بین نخواهد رفت.

وی افزود: ما شاهد هیچگونه اقدامی از سوی بغداد برای حل مشکلات موجود و اصلاح اشتباهات سیاسی پیشین نبوده ایم به همین دلیل از باقی ماندن تفکرات داعشی نگران هستیم زیرا این خطر نه تنها برای اقلیم کردستان عراق بلکه متوجه کل کشور عراق است. این گروه تروریستی جایی در اقلیم ندارد و تفکراتش از سوی مردم اقلیم کردستان عراق حمایت نمی شوند اما این خطر هنوز برای همسایه های ما وجود دارد و بی ثباتی در عراق تاثیر خود را بر اقلیم کردستان نیز خواهد گذاشت.

این مسئول دولت اربیل درباره روابط با بغداد به ویژه درخصوص اختلافات به وجود آمده درباره بودجه گفت: در اوایل سال ۲۰۱۴ ما به سه مشکل بزرگ مواجه شدیم. اول توقف بودجه اقلیم در ابتدای فوریه آن سال بدون هیچگونه اطلاع رسانی به اربیل بود. بهانه بغداد نیز برای این حرکت آن بود که ما نفت را می فروشیم و صادر می کنیم و واقعیت آن است که ما صادرات نفت را از ماه پنجم آن سال آغاز کردیم. مساله دوم ورود بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار آواره، مهاجر و پناهجو به اقلیم و ورود به جنگ با تروریست ها در جبهه ای به طول بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر بود. این امر نیازمند امکانات بسیار بزرگی خارج از توان و ظرفیت اقلیم بود. مشکل سوم نیز کاهش جهانی قیمت نفت به صورت ناگهانی و رسیدن به آن به کمتر از ۲۰ دلار بود. تمامی این مشکلات باعث شد اقلیم کردستان حدود سه سال فقر و مشکلات را تجربه کند.

بارزانی درباره همکاری ها میان اربیل و بغداد نیز گفت: به صراحت می گویم اولویت ما خواسته های اقلیم و حل همه مشکلاتمان با بغداد است و فکر می کنیم صلاح کار اقلیم نیز حل مشکلات نفتی و مشکلات سیاسی با بغداد است. ما اقدامات مشترک بسیار خوبی را تاکنون شروع کرده ایم و همکاری ها و هماهنگی هایمان با بغداد در نبرد با داعش بهترین نمونه آن است. پس از ۲۵ سال اعطای مجوز به ارتش عراق برای ورود به مناطق کردنشین کار آسانی نبود بلکه تصمیمی بسیار دشوار بود اما با توجه به دشمن مشترکی که داشتیم و لزوم مقابله با آن این تصمیم اتخاذ شد و ما به پیروزی بزرگی نیز در این مسیر دست یافتیم. در عملیات موصل نیز هماهنگی و همکاری نظامی و اطلاعاتی بسیار خوبی میان ما وجود داشت.

نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در ادامه به شرح رویکرد خود نسبت به حل مشکلات با بغداد پرداخت و گفت: باید در راستای حل مشکلات و اختلافات موجود و امضای توافقنامه ای در راستای منافع دو طرف بستر لازم برای گفت وگو و حصول توافق فراهم شود. ما اکنون با بحران مالی بزرگی مواجه هستیم و بغداد نیز حتی یک گام در راستای کمک به اربیل برنمی دارد.این مطلب را قبلا گفته ام و باز هم تکرار می کنم که اگر بغداد تنها یک دلار از قیمت شبکه های نفتی را به ما پرداخت کند با آنها توافقنامه ای را به امضا می رسانیم. ما در عراق قانون اساسی داریم که از ۱۲ سال پیش وضع شده اما همواره از خود می پرسیم بغداد چه اقدامی در راستای اجرای بندهای این قانون اساسی انجام داده است.

وی افزود:البته اقلیم کردستان تجربه تلخی با بغداد دارد. بغدا هنوز خود را در مرکز می داند و درک نمی کند که ساختار قدرت در عراق تغییر کرده است. ساختار جدید طبق قانون اساسی ساختاری فدرالی است اما شیوه تفکر در بغداد کاملا محوری است و بغداد هیچگونه قانون یا حتی یک دستور مربوط به مدیریت منابع نفت و گاز و منابع نفتی اربیل را اجرا نکرده و با اربیل مانند سایر استان های کشور برخورد می کند و این مساله از سوی اربیل قابل قبول نیست.

نیچروان بارزانی درباره کمک بغداد به پیشمرگ ها و حمایت از این نیروها نیز گفت: درست است که حشد شعبی نقش بزرگی در مبارزه با داعش ایفا کرد اما آنها برای این نیروها قانون خاصی صادر کرده و با آنها مانند یک قدرت رسمی برخورد کردند و تمامی حمایت ها و تسهیلات لازم را برای آنها فراهم کردند اما حاضر نیستند بپذیرند که پیشمرگ ها نیز جایی در ساختار دفاعی عراق دارد. اینجا این سوال برای ما مطرح میشود که ما چگونه می توانیم خود را شهروندان این کشور قلمداد کنیم و چه انگیزی هایی ما را بر آن می دارد که برای این کشور تلاش کنیم. کردها و پیشمرگ ها این سوال ها را از خود دارند.

 

کلید واژه ها: اقلیم کردستان اربیل پیشمرگ با بغداد حل مشکلات وزیر اقلیم کردستان عراق وزیر اقلیم کردستان


نظر شما :