تردیدهایی که درباره نامزد وزارت امورخارجه ترامپ وجود دارد

پنج نکته اساسی درباره تیلرسون

۲۸ دی ۱۳۹۵ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۶۶۲۵۰ اخبار اصلی آمریکا
چیز قابل توجهی که روز چهارشنبه از تیلرسون شنیده شد، اذعان او به عدم دانش کافی بود. مدیرعامل سابق اکسون موبیل در برابر سوالاتی قرار گرفت که جواب او تمایل به داشتن و آگاهی پیداکردن از اطلاعات بهتر قبل از دادن پاسخگویی بود.
پنج نکته اساسی درباره تیلرسون

نویسنده: جیمز تننت

دیپلماسی ایرانی: در حالی که نامزد پست دادستان کل جف سشن، با حساسیت های نژادی خود دست به گریبان است و دونالد ترامپ خود را برای یک رویارویی در کنفرانس مطبوعاتی آماده می کند، نامزد وزارت امور خارجه، رکس تیلرسون، پیش از تایید احتمالی توسط سناتورها به شدت مورد سوال قرار گرفته است.

چیز قابل توجهی که روز چهارشنبه از تیلرسون شنیده شد، اذعان او به عدم دانش کافی بود. مدیرعامل سابق اکسون موبیل در برابر سوالاتی قرار گرفت که جواب او تمایل به داشتن و آگاهی پیداکردن از اطلاعات بهتر قبل از پاسخگویی بود. این مساله همچنین در برخود تیلرسون با سناتور جمهوری خواه، مارکو روبیو نیز پیش آمد؛ سناتوری که با وجود فشار رسانه ها حاضر نشد رای خود برای تایید یا عدم تایید تیلرسون را اعلام کند. اینها نکات اساسی است که از تیلرسون شنیده ایم:

تغییرات آب وهوایی

در حالی که معترضان به سشن، منتظر پاسخ او به اتهامات نژادپرستی بودند تیلرسون در برابر معترضان محیط زیستی قرار گرفت. هنگامی که رئیس سابق یک غول نفتی مورد پرسش قرار گرفت که آیا انسان ها نقش مهمی در تغییرات آب وهوایی بازی می کنند، او با اعتراف به افزایش گازهای گلخانه ای و تاثیر آن در تغییرات آب وهوایی اعلام کرد که «توانایی ما در پیش بینی اثرات بسیار محدود است.» از تیلرسون در مورد این که آیا اکسون موبیل درباره تغییرات آب وهوایی مطلع بود اما تصمیم گرفت که برای انکار آن پول خرج کند، سوال شد. تیم کین پرسید: «آیا شما فاقد دانش لازم برای پاسخ به این سوال هستید یا تنها از پاسخ دادن امتناع می کنید؟»

تیلرسون پاسخ داد: «کمی از هردو.»

روسیه

تیلرسون در برابر فرستادن پیغامی قوی برای کشوری که از طریق حملات سایبری برای نفوذ در انتخابات آمریکا تلاش کرد، گفت: «روسیه امروز با خطر روبه رو است اما این کشور در پیشبرد منافع خود قابل پیش بینی نیست... متحدان ما در ناتو حق دارند در باره احیای روسیه احساس خطر کنند.» اما او چنین پاسخی را برای ایجاد جای پایی قوی ادامه نداد و با ابراز علاقه خود و ترامپ برای مذاکره با روسیه، سناتورهای سوال کننده را به حیرت واداشت.

در یک رویارویی تعجب آور در حالی که سناتور جمهوریخواه، مارکو روبیو گرم متهم کردن ولادیمیر پوتین بود، تیلرسون حاضر نشد به سوالی پاسخ دهد که پوتین را «جنایتکار جنگی» می نامید. تیلرسون گفت: «من از این اصطلاح استفاده نمی کنم.» روبیو این مساله را با وجود اسناد اقدامات پوتین در حلب، «دلسرد کننده» خواند.

معامله با ایران

تیلرسون گفت که معامله با ایران باید «مجددا بررسی» شود اما نگفت که به طور کامل آن را رد می کند. نگرانی او به نظر به این مساله برمی گردد که در انتهای این معامله ایران به کجا خواهد رسید. تیلرسون گفت که می خواهد «توانایی ها آمریکا را برای مشخص شدن میزان انطباق ایران بررسی کند.»

لابی گری

لحظه داغ دیگری که برای تیلرسون پیش آمد این بود که آیا او در برابر تحریم های روسیه لابی گری می کند یا نه. تیلرسون گفت که در برابر تحریم ها «شخصا» لابی نکرده و گفت که «با توجه به دانش من، اکسون هرگز به طور مستقیم در برابر تحریم ها لابی نکرده است.»

یکی از سناتورها گفت که تیلرسون تماس های تلفنی با سناتورها درباره تحریم ها برقرار کرده است و اسناد دیگری نشان می دهد که اسکون موبیل لابی گرهایی را برای مخالفت با تحریم ها استخدام کرده بود. تیلرسون گفت که لابی های اکسون برای گرفتن زمان بیشتری برای عملیات پیش از تحریم ها بوده و به خود تحریم ها مربوط نمی شده است.

سناتور کریستوفر مورفی گفت: «اگر شما به یک سناتور ایالات متحده عقاید خود را به صورت تلفنی، درباره این که این تحریم ها در شرکت شما تاثیرگذار است و ترجیح می دهید که تاثیر آن را از بین ببرید، بگویید این به احتمال زیاد به منزله لابی کردن خواهد بود.»

تفاوت با ترامپ

برخی اشاره می کنند که تیلرسون تاکیتیک ها متفاوتی نسبت به رئیس آینده احتمالی خود دونالد ترامپ دارد. در مورد معامله با ایران او نقد خود را محفوظ می داند؛ در مورد روسیه او مقابله جویانه تر به نظر می رسد؛ و جایی که ترامپ می گوید اهمیتی نمی دهد که برخی از متحدانش سلاح های هسته ای داشته باشند، تیلرسون می گوید که «این را قبول ندارد.»

منبع: آی بی آی تایمز/ مترجم: روزبه آرش

کلید واژه ها: تیلرسون اکسون


نظر شما :