بدترین نقل قول‌های سیاستمداران رسمی آمریکا در سال 2016

من می‌گویم اما انجام نمی‌دهم/ بخش دوم

۱۴ دی ۱۳۹۵ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۶۵۹۴۴ اخبار اصلی آمریکا
بدیهی است هنگامی که شما سقوط بمب‌های خوشه‌ای را مشاهده می‌کنید تلاش دارید که کشف کنید این کار چگونه موثر خواهد بود ـ به خصوص وقتی بخشی از این تاثیر به برنده شدن در قلب‌ها و ذهن‌ها مربوط باشد ـ چگونه قرار است این مساله کارساز باشد؟
من می‌گویم اما انجام نمی‌دهم/ بخش دوم

دیپلماسی ایرانی: آن چه در این جا می آید فهرستی از بدترین نقل و قول های سال 2016 در عرصه سیاست خارجی است که با ترتیب زمانی لیست شده اند. این تفسیرها و صحبت ها با این که به طنز پهلو می زنند، اما کاملا واقعی هستند. تنها به مقامات رسمی در این لیست پرداخته شده به همین دلیل است که دونالد ترامپ که پتانسیل بالایی برای ورود به این لیست دارد (برای مثال او بیان کرده بود که برای مشاوره در زمینه سیاست خارجی «من با خودم صحبت می کنم. شماره یک هستم چون مغز خیلی خوبی دارم و چیزهای زیادی هم گفته ام.») یا هیلاری کلینتون وارد این لیست نشده اند. بخش دوم این لیست را این جا مرور می کنیم:

11- ژنرال دیوید ال گولدفین، رئیس ستاد نیروی هوایی

او در مراسم رونمایی از محصول جدید شرکت لاکهید مارتین گفت: «خطاب به دشمنان ما: چرت است اگر شما دشمن باشید.»

(یکی از دشمنان لاکهید مارتین، بوئینگ است که رئیس جمهور منتخب در ماه دسامبر در توئیترش ازآنها خواست تا براساس هزینه های لاکهید مارتین، قیمت های خود را پایین بیاورند.)

12- جان کری، وزیر امور خارجه

«این یک قانون اساسی بین المللی است: «هر کشوری حق دارد تا مرزی امن و مستقل داشته باشد و هرگونه تخطی از آن غیرقابل قبول و نقض قوانین بین المللی است و یک کشور حق دارد که از خود دفاع کند.»

(این صحبت ها در حضور عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان گفته می شد که به مرزهای یمن تجاوز کرده است. این مبنای قضاوت ایالات متحده در مورد سوریه هم نیست که با بمباران این کشور، قوانین بین المللی نقض شده است. برای قدرت های بزرگ این یک اصل جهانی است: «من می گویم اما انجام نمی دهم.»)

13- باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده

«ایالات متحده در سمت درست تاریخ قرار داشت وقتی که جنگ سرد آغاز شد. ممکن است لحظاتی وجود داشته باشد، به خصوص اینجا در جنوب شرق آسیا، که تمرکز ما منحصرا برای شکست دادن کمونیست توسعه طلبانه و بسیار تهاجمی باشد، که فکر نمی کنم همه اینها از طریق سیاست ورزی به دست بیاید. بدیهی است هنگامی که شما سقوط بمب های خوشه ای را مشاهده می کنید تلاش دارید که کشف کنید این کار چگونه موثر خواهد بود ـ به خصوص وقتی بخشی از این تاثیر به برنده شدن در قلب ها و ذهن ها مربوط باشد ـ چگونه قرار است این مساله کارساز باشد؟ فکر می کنم ما باید از حقیقت بهره ببریم. باید بگوییم که عواقب بسیاری وجود دارد که لزوما به منافع ما خدمت نمی کند.

(خوشبختانه با دانستن همه اینها همچنان تلاش برای شکست یک ایدئولوژی با حملات هوایی ادامه دارد.)

14- میک مولوانی، سناتور جمهوریخواه

«هیچکس درمورد شروع ویروس زیکا برای من چیزی ننوشته است که باعث می شود این سوال را بپرسم: آیا واقعا برای این مساله نیاز به بودجه تحقیقات دولتی داریم؟»

(آقای سناتور وقتی با کامپیوتر و صفحات لمسی تبلتش این چیزها را می خواند آیا از مزایای بودجه تحقیقات دولتی استفاده نمی کند؟)

15- ژنرال رابین رند، فرمانده نیروی هوایی

«من برای زندگی ام نمی توانم تصور کنم که نیروی هوایی ایالات متحده امریکا امروزه حتی یک بمب افکن کمتر داشته باشد.»

(نیروی هوایی ایالات متحده در حال حاضر 158بمب افکن در اختیار دارد و افسر این نیرو حتی نمی تواند یک عدد کمتر را تصور کند تا پنتاگون را مجبور به سرمایه گذاری بیشتری برای به جیب زدن کند.)

16- جان کری، وزیر امور خارجه

«نادرست است که در آن شرایط آنها را بمباران کنیم. این کاملا بر خلاف قوانین جنگ است، این برخلاف نجابت است، این برخلاف هرگونه اخلاق رایج است و هزینه آن قوق العاده بالا است.»

(اگر نمی دانستیم، نمی شد حدس زد که وزیر امور خارجه درباره حملات هوایی روسیه در سوریه صحبت می کند یا حملات عربستان در یمن یا حملات تسلیحاتی آمریکا)

17- باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا

«فکر می کنم شما فراتر از افق وضعیت موجود، می توانید کنگره را ببینید که علاقه زیادی به صدرو مجوزهای گسترده برای اقدامات نظامی دارد. تا در پایان با یک رئیس جمهور روبرو باشید که در جنگ دائمی در سراسر جهان است بدون اینکه هیچ گونه قصد پاسخگویی یا بحث دموکراتیک داشته باشد.»

(اوباما ظاهرا به استفاده از واژه افق علاقه زیادی دارد اما بالاتر از افق قدرت ریاست جمهوری چه چیزی برای توصیف جنگ فعلی وجود دارد؟)

18- ژنرال جو دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش

«من دوست دارم به مردم اطمینان دهم که اعتماد به نفس بالایی در فرضیات ما درباره اینکه کجا، چه زمانی و چگونه جنگ بعدی روی می دهد، داشته باشند... جنگ کره دقیقا زمانی اتفاق افتاد که بهترین استراتژیست های ما تصمیم به ایجاد توازن دوباره در اروپا گرفتند.»

(واقعا نیاز است که پنتاگون در مورد استراتژیست های خود برای ایجاد توازن در آسیا فکر کند.)

19- یک مقام ارشد دولت اوباما که نامش ذکر نشد

«هضم حمله به مراسم تشییع جنازه واقعا سخت بود.»

(این حمله توسط بمب اندازهای عربستان در سالن اجتماعاتی در صنعای یمن صورت گرفت که در آن مراسم تشییع برگزار می شد. بیش از 100نفر کشته و 500نفر مجروح شدند. از این حمله به عنوان لگه ننگی در میراث سیاست خارجی اوباما یاد می شود.)

20- جان برنان، رئیس سازمان سیا

«اگر ما اصول دموکراسی، آزادی و آزادی بیان را گرامی می داریم و هرجا که دولتی باشد که در مقابل آزادی بیان و انتخابات آزاد و عادلانه قرار می گیرد با آن برخورد می کنیم به این علت است که این چیزی است که دولت آمریکا به اندازه ملتش خواهان آن است. به همین دلیل است که فکر نمی کنم ما باید روش های خود را تغییر دهیم. باید به یاد بیاوریم برای چه مبارزه می کنیم. ما برای کشور، دموکراسی و شیوه زندگی خود مبارزه می کنیم. و این راهی است که دیگران هم باید طی کنند.

(از نظر سیا دموکراسی چیزی است که آمریکا می گوید.)

منبع:فارن پالیسی/ مترجم: روزبه آرش

کلید واژه ها: امریکا


نظر شما :