نفرت، نفرت می‌آورد

واکنش دارودسته ترامپ، آرزوی تروریست‌ها

۰۴ دی ۱۳۹۵ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۶۵۶۸۴ اخبار اصلی اروپا
خشونت‌ و تروریسم حاصل از تعصب رو به افزایش و به تبع آن پوپولیست غربی نیز در حال رشد است. آنها از یکدیگر تغذیه می‌کنند و به هم وابسته هستند. بخت آنها با یکدیگر افزایش پیدا می‌کند.
واکنش دارودسته ترامپ، آرزوی تروریست‌ها

نویسنده: اوون جونز

دیپلماسی ایرانی: تروریست ها دارند پیروز می شوند. چرا جور دیگری تظاهر می کنیم؟ جنایت های آنکارا و برلین ـ که در آن خانواده های زیادی که در یک جشن شرکت داشتند هدف حمله و قتل عام قرار گرفتند ـ بسیار شوکه کننده و وحشت آور است. چنین فجایعی حالا طلایه دار هستند. میلیون ها نفر جنایت مولود مرت آلتینتاش، عضور نیروهای ویژه ضد شورش پلیس ترکیه، که رو به دوربین رجز می خواند را تماشا کرده اند. یک بیانیه صاف و ساده سیاسی که برای مخاطبین توده پخش شد. وزیر امور داخلی برلین، آندریاس گیزل، این نکته را هشدار داد: «این یک اتفاق وحشتناک است. اما این مساله، شیوه ای را که ما در برلین زندگی می کنیم تغییر نخواهد داد.» برلین در واقع ثابت خواهد کرد که بیشتر از شهرهای دیگر اروپا در برابر این نوع از جنایات انعطاف پذیر است. اما ما داریم خودمان را گول می زنیم اگر وانمود کنیم که تروریسم به شکل چشم گیری راه و شیوه ما را در زندگی تغییر نداده است.

خشونت و تروریسم حاصل از تعصب رو به افزایش و به تبع آن پوپولیست غربی نیز درحال رشد است. آنها از یکدیگر تغذیه می کنند و به هم وابسته هستند. بخت آنها با یکدیگر افزایش پیدا می کند. نایجل فراژ توییت کرد: «خبر بدی از برلین می رسد اما جای تعجب ندارد. این حوادث میراث مرکل است.» چقدر انسان باید حقیر باشد که از این مخلوط ترسناک برای اثبات حقانیتش استفاده کند؟ از دونالد ترامپ و مارین لوپن در فرانسه تا گیرت ویلدرز در هلند، پوپولیست دست راستی به دقت مشغول این توطئه است که از وحشت موجود سهم سود سیاسی اش را به دست آورد. مسلمانان حالا به عنوان یک کل مورد سوءظن بیشتری قرار دارند.

این دقیقا چیزی است که متعصب ها به دنبالش هستند. لازم نیست به حرف من گوش دهید به سخنان نیکلا انن، یک فرانسوی که از گروگان گیری داعش زنده مانده است توجه کنید. پس از فجایع باتاکلان او نوشت گروگان گیران رسانه های اجتماعی را دنبال می کنند و جشن می گیرند: «آنها می گویند ما داریم پیروز می شویم. آنها با هرنشانه ای از واکنش افراطی، تفرقه، ترس، نژادپرستی و بیگانه ستیزی، دلگرم می شوند. آنها از هر گونه نفرت پراکنی و زشتی در رسانه های اجتماعی قدرت می گیرند.» چیز تلخی که او نوشته است متاسفانه و به وضوح برای هر کسی که برای بیش از یک لحظه روی این مسائل تعمق کند، مشهود است. هنوز هم این دست نوشته های سرشار از نفرت توسط متعصب ها دست به دست می شود و ادامه دارد.

نیاز است که این درس ها آموخته شوند. حزب مخالف تحت محاصره HDP در ترکیه ـ کشوری که به سرعت به سمت یک دیکتاتوری سوق پیدا می کند ـ قتل سفیر روسیه را «به شدت محکوم» می کند. آنها همچنین گفتند که این قتل نشان می دهد «ترکیه بدون توجه به سیاست های اخیر داخلی و بین المللی، متاسفانه دیگر کشوری امنی نیست.» حکومت ترکیه از شورشیان بنیادگرایی که فریاد آزادی سوریه را سر می دادند حمایت کرده است. ما هنوز مطمئن نیستیم دقیقا چه چیزی باعث شد آلتینتاش چنین جنایتی را مرتکب شود: اما نگاه کنید به رسانه های غربی که سیاست خارجی را به عنوان یک عامل قبول دارند، اما به انگیزه انتقام به خاطر رفتارشان در حلب و سوریه نگاهی نمی کنند. مهدی حسن، روزنامه گار می گوید: «کارشناسان غربی خوشحالند که ترور را می توانند به سیاست خارجی روسیه ربط دهند اما هرگز درباره سیاست خارجی غرب حرفی نمی زنند.»

این خطری است که باید به آن اشاره کرد. حملات تروریستی بیشتری در آینده به وجود خواهد آمد. بیگانه ستیزی پوپولیستی افزایش پیدا خواهد کرد و آنها سرمایه گذاری روی جنایت را بیشتر خواهند کرد. نفرت علیه مسلمانان ـ تقاضا برای مجازات جمعی ـ رشد می کند. آزادی ها مدنی کاسته می شود. چپ گرایان مخالف نژاد پرستی و حامیان پناهندگان به طور فزاینده ای به عنوان یک دشمن داخلی تلقی می شوند. دموکراسی تضعیف خواهد شد. غرب به سمت بی شفقتی خواهد رفت نه به خاطر تهدید «اسلامی شدن» بلکه به دلیل پیامدهای سیاسی ناشی از اسلام هراسی و بیگانه هراسی. تصور کنید دونالد ترامپ به اولین حمله بزرگ تروریستی چه پاسخی خواهد داد. مورخان یک قرن دیگر اگر بپرسند که چه چیز غرب را در این کهکشان مارپیچ انداخت پاسخ هیچ چیز جز تاخت و تاز تعصب نخواهد بود مساله ای که مانند به زانو درآمدن در برابر خواسته تروریست ها است.

نه لازم نیست این طور باشد مگر این که عقل و حس نفرت مشترک ترامپ گونه، سال 2016 را به آغاز عصر تاریکی جدیدی تبدیل کند.

منبع: گاردین/ مترجم: روزبه آرش

کلید واژه ها: برلین ترکیه تروریست


( ۱ )

نظر شما :