با وجود نگرانی از امنیت اسرائیل

امریکا به ایران اجازه قدرت‌ گرفتن داده است

۲۰ آذر ۱۳۹۵ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۶۵۲۴۵ اخبار اصلی خاورمیانه
نکته عجیب این است که ایالات متحده به ایران فرصت داد تا با قدرت در منطقه حرکت کند و نفوذ خود را با قدرت و با سرعت در سراسر منطقه گسترش دهد تا آن جا که ایران با قدرت هر چه تمام‌تر و قدرتمندتر از همیشه بر تنگه حیاتی هرمز تسلط کامل دارد.
امریکا به ایران اجازه قدرت‌ گرفتن داده است

نویسنده: جمیل عفیفی، نویسنده و روزنامه نگار مصری

دیپلماسی ایرانی: هیچ کس نمی داند که دولت امریکا می خواهد چه طرحی را برای منطقه خاورمیانه تا قبل از تسلیم دولت در ماه آینده میلادی به دولت جدید امریکا پیش ببرد، در حالی که منطقه به دلیل دخالت های امریکا به شدت در آتش می سوزد.

نکته عجیب این است که ایالات متحده به ایران فرصت داد تا با قدرت در منطقه حرکت کند و نفوذ خود را با قدرت و با سرعت در سراسر منطقه گسترش دهد تا آن جا که ایران با قدرت هر چه تمام تر و قدرتمندتر از همیشه بر تنگه حیاتی هرمز تسلط کامل دارد، تنگه ای که بر حرکت دریایی در خلیج فارس تاثیر مستقیم می گذارد. ایران همچنین نفوذ قدرتمندی در عراق و سوریه و یمن و بحرین دارد. کاملا روشن است که ایران به قدرت فعال و اساسی در منطقه خلیج فارس تبدیل شده و نقشی بارز در درگیری ها دارد و تلاش می کند با حمایت نظامی از جنبش ها و عناصر تاثیرگذار در این کشورها تسلط خود را کاملا گسترش دهد و تثبیت کند.

حقیقت این است که صعود ایران آن هم با این سرعت، تاثیر مستقیمی بر امنیت ملی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس می گذارد و سبب می شود تا هویت و اعتقاد در این کشورها دگرگون شود. ایران بر منطقه خلیج فارس تسلط کامل دارد و قدرت برتر این منطقه است، بر جنوب عراق با حمایت از برخی سازمان ها تسلط دارد، در یمن حوثی ها زیر چتر حمایتی آن قرار دارند و تلویحا اعلام کرده است که تلاش می کند بر باب المندب مسلط شود، برای همین است که کشورهای این منطقه به صراحت می گویند از نفوذ روزافزون ایران احساس خطر می کنند.

روشن است که ایالات متحده امریکا خود چراغ سبز به ایران نشان داد تا چنین حضور پررنگی و رو به رشدی داشته باشد، به خصوص بعد از این که تحریم های ایران لغو شدند.

از سوی دیگر ایالات متحده به تسلیح اسرائیل با سلاح ها و مهمات نظامی پیشرفته اقدام می کند تا بتواند این رژیم از اراضی خود در برابر هر گونه حمله احتمالی از سوی ایران محافظت کند. البته بهتر است بگوییم از آن جا که قدرت ایران بسیار افزایش یافته و تلاش دارد بر منطقه مسلط شود، با وجود این که امریکا خود این چراغ سبز را به ایران نشان داده، اما برای اسرائیل نیز نگران است و برای همین به مسلح کردن آن به انواع و اقسام سلاح های پیشرفته مبادرت می ورزد.  

امریکا در برابر داعش نیز سیاستی ویژه در پیش گرفته است. به این شبکه تروریستی اجازه داد که شکل بگیرد و اعمال نفوذ کند و نیرو بگیرد، خود نیز آن را مسلح کرد و به این شکل آن را به ابزار دست خود تبدیل کرد تا به ارتش های عربی ضربه وارد کند، همچنین منطقه را به آشوب بکشد تا به این ترتیب اسرائیل تنها قدرت در منطقه در برابر اعراب باقی بماند. با این وجود هنوز معلوم نیست دولت امریکا چگونه می خواهد این چند روزه باقی مانده را به پایان برساند و چه نقشه ای برای خاورمیانه کشیده است تا دولت جدید امریکا آغاز به کار کند.

 

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار این مطلب به معنای تایید یا رد آن از سوی دیپلماسی ایرانی نیست و صرفا برای آگاهی خوانندگان دیپلماسی ایرانی از افکار و آرای نویسندگان و روزنامه نگاران عرب منتشر شده است.

کلید واژه ها: ایران خاورمیانه خلیج فارس اسرائیل


نظر شما :