بعد از ایالات متحده

دوستان پوتین این بار در فرانسه به قدرت می رسند

۰۳ آذر ۱۳۹۵ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۶۴۸۹۳ اخبار اصلی اروپا
دیپلمات های غربی اقرار می کنند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه این روزها، روزهای خوشی را سپری می کند. با انقلابی که به تعبیری به نفع او در ایالات متحده رخ داده حالا فرانسه نیز می رود تا شاهد افرادی متمایل به پوتین در کاخ الیزه باشد.
دوستان پوتین این بار در فرانسه به قدرت می رسند

دیپلماسی ایرانی: دیپلمات های غربی اقرار می کنند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه این روزها، روزهای خوشی را سپری می کند. با انقلابی که به تعبیری به نفع او در ایالات متحده رخ داده حالا فرانسه نیز می رود تا شاهد افرادی متمایل به پوتین در کاخ الیزه باشد.

رئیس جمهوری روسیه همیشه از تعامل جهان غرب با کشورش بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی با تلخی یاد کرده است. در حالی که تحریم هایی که بر سر قضیه اوکراین علیه روسیه اعمال شد نیز از نگاه کرملین در حقیقت سوء تعاملی در همین راستا قابل تفسیر است.

حالا به روشنی مشاهده می شود که چگونگی تعامل و توافق با روسیه به رهبری پوتین چگونه به رکنی ثابت در برنامه های انتخاباتی نامزدهای کشورهای غربی تبدیل شده است.

صندوق های رای در روزهای گذشته شاهد یک شوک تازه در انتخابات درون حزبی برای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بوده است. انتخاباتی که قرار است در بهار آینده برگزار شود. نام فرانسوا فیون در حالی از صندوق های رای با اکثریت آرا بیرون آمد که بسیاری بر این اعتقادند که رئیس جمهوری آینده فرانسه او خواهد بود.

بعضی از تحلیلگران در فرانسه بر این اعتقادند که انتخابات پیش رو در هر حالتی به نفع روسیه است. چرا که در طرف مقابل مارین لوپن، نامزد جبهه ملی راست گرای افراطی قرار دارد که اعلام کرده است در صورت پیروزی و انتخاب شدنش به عنوان رئیس جمهوری فرانسه در اولین اقدام به روسیه خواهد رفت و با ولادیمیر پوتین دیدار خواهد کرد و توافق آشتی با او امضا خواهد کرد. این در حالی است که نیکولا سارکوزی نامزد شکست خورده انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نیز اعلام کرده بود در صورت پیروزی در انتخابات بهبودی روابط با مسکو را در اولویت قرار خواهد داد.

حالا پوتین به روشنی می بیند بعد از آن که در ایالات متحده دوست و شریکش، دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور شد حالا در فرانسه نیز می رود تا دوستان او به قدرت برسند. اگر فیون در انتخابات ماه می در بهار آینده پیروز شود آن گاه ممکن است شاهد ظهور پیمان سه جانبه امریکا – روسیه – فرانسه باشیم که می تواند روابط بین المللی را دگرگون کند و نقشه استراتژیک جهان را کاملا تغییر دهد.

مسکو نتوانست خوشحالی خود را از انتخابات درون حزبی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه مخفی کند. به گونه ای که دیمتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفت که «روابط خوب مسکو با فرانسوا فیون، نخست وزیر سابق فرانسه همچنان به قوت خود باقی است.» پسکوف همچنین گفت که «دو طرف همواره تماس های نزدیک خود را از زمانی که نخست وزیر بوده اند تا کنون حفظ کرده اند. در آن موقع شکافی وجود داشت که توسعه روابط دو جانبه را الزامی می کرد. و عملا نیز این روابط به قوت خود باقی مانده است.»

کسانی که از نزدیک مسائل فرانسه را دنبال می کنند، می گویند که انتخاب روسیه برای فیون بیشتر جنبه شخصی دارد، او بعد از این که حزب راست گرا در سال 2012 از قدرت خارج شد، بارها به روسیه سفر کرد و با رئیس جمهوری روسیه دیدار کرد. بارزترین این دیدارها در سال 2013 بود که پوتین به طور رسمی فیون را در کرملین به حضور پذیرفت.

حالا بعد از پیروزی فیون در انتخابات درون حزبی برای ریاست جمهوری فرانسه، روزنامه های سه گانه اصلی روسیه صحبت از روی کار آمدن فیون، دوست مسکو به قدرت می کنند و می گویند که او می تواند روابط میان دو کشور را بهبود ببخشد.

روزنامه کارگری "ویدوموستی" در این باره نوشت: «فیون نامزد نزدیک به روسیه است که برنامه متوازن تری در سیاست خارجی نسبت به رقیبش، آلن ژوپه دارد.»

شبکه تلویزیونی "روسیه 24" نیز گزارش داد: «بعد از پیروزی ترامپ، نامزد جمهوریخواهان در امریا حالا زلزله سیاسی جدیدی در فرانسه به وقوع پیوسته است.» این شبکه در ادامه گزارش داد که «فیون در برابر روسیه نرمش بیشتری دارد و همیشه با رئیس جمهوری روسیه رابطه نزدیک مثل یک دوست نزدیک داشته است.»

روزنامه اینترنتی "گازیتا رو" نیز نوشت: «فیون نسخه فرانسوی ترامپ است. پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بسیار برای مسکو مناسب است.»

این روزنامه همچنین می نویسد: «روسیه همه تخم مرغ های خود را در یک سبد نمی گذارد برای همین با هوشیاری با رقیب فرانسوی فیون، مارین لوپن نیز تماس دارد.»

مجله "اکسپرت" نیز می نویسد: «بعد از پیروزی فیون شانس لوپن برای رسیدن به منصب ریاست جمهوری فرانسه کاهش یافته است. فیون دوست رئیس جمهوری روسیه است و حزب او جریان بسیار مفیدی برای روسیه محسوب می شود.»

منبع: العرب / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: رئیس جمهوری روسیه انتخابات ریاست جمهوری فرانسه فرانسوا فیون


نظر شما :