ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از احتمال سفر وزیر خارجه مصر به ایران تا رصد امنیتی ترکیه در تلعفر

۱۳ آبان ۱۳۹۵ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۶۴۳۵۲ اخبار اصلی خاورمیانه
احتمال سفر وزیر امور خارجه مصر به ایران، رصد امنیتی ترکیه در تلعفر، تشبیه اردوغان به هیتلر توسط نماینده پارلمان عراق، احتمال سفر بشار اسد به مصر و پیش‌بینی بهبود روابط ایران و عربستان بعد از انتخاب میشل عون از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از احتمال سفر وزیر خارجه مصر به ایران تا رصد امنیتی ترکیه در تلعفر

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر آخر هفته منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

احتمال سفر وزیر خارجه مصر به ایران

منابع آگاه به روزنامه العرب، چاپ لندن، خبر دادند که روابط مصر با ایران وارد مسیر ایجابی شده است و دو طرف قصد دارند برای بهبود روابط با یکدیگر گام های موثری را بردارند.

به نوشته العرب، میانجی گری ایران برای عقد قرارداد نفتی میان مصر و عراق که هفته گذشته انجام شد و به موجب آن نفت عراق جای نفت عربستان را می گیرد، توانست نقش موثری در بهبود روابط دو طرف داشته باشد.

این روزنامه تاکید کرد که احتمال سفر سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر به ایران برای ارتقای روابط با ایران ظرف روزهای آینده وجود دارد.

 

احتمال سفر بشار اسد به مصر

منابع آگاه به روزنامه العرب خبر دادند که احتمال دارد بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به زودی به قاهره سفر کند و با مقامات مصری از جمله عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر دیدار کند.

به گفته این منابع سفر چندی پیش ژنرال علی مملوک، رئیس سازمان امنیت سوریه به مصر برای انجام هماهنگی های لازم برای سفر بشار اسد به مصر صورت گرفته بود.

 

انتظار بهبود روابط ایران و عربستان بعد از انتخاب میشل عون

منابع آگاه به دیپلماسی ایرانی اطلاع دادند که انتظار می رود بعد از انتخاب میشل عون به عنوان رئیس جمهوری جدید لبنان و تبریک رسمی ملک سلمان، پادشاهی عربستان به او برای انتخابش به این سمت، انتظار می رود روابط ایران و عربستان نیز بهبود یابد و وارد فاز تازه ای شود.

به گفته این منابع انتخاب رئیس جمهوری جدید لبنان که گزینه مورد حمایت حزب الله بود و کوتاه آمدن عربستان در برابر این انتخاب سبب شده است تا دریچه امیدی برای بهبود روابط ایران و عربستان به وجود آید.

 

ابوبکر البغدادی همچنان در موصل است

یک مقام کردستان عراق اعلام کرد، بر اساس اطلاعات موجود رئیس گروه تروریستی داعش در داخل شهر موصل است و کشتن او ضربه ای مهلک به داعشی ها وارد می کند.

یکی از مقام های ارشد کرد به روزنامه انگلیسی ایندیپندنت، گفت که گمان می رود ابوبکر بغدادی، رهبر داعش هنوز در داخل شهر باشد.

فواد حسین، رئیس دفتر مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق گفت که دولتش اطلاعاتی از چندین منبع دریافت کرده که نشان می دهد “بغدادی در موصل است و اگر کشته شود، به معنای سقوط کل سیستم داعش است.” در آن زمان داعش مجبور می شود در بحبوحه نبرد، رهبر تازه ای انتخاب کند اما هیچ جایگزینی نمی تواند توانمندی بغدادی را داشته باشد.

 

نیروهای داوطلب مردمی راه موصل رقه را تصرف کردند

پایگاه خبری المسله گزارش داد که نیروهای داوطلب مردمی که در جبهه غربی موصل می جنگند توانسته اند بر راه ارتباطی موصل به رقه مسلط شوند و این راه را از کنترل داعشی ها خارج کنند.

بنا به این گزارش انتظار می رود با این اتفاق راه ارتباطی داعشی ها به رقه قطع شده و آنها در شهر موصل محصور شوند و نتوانند دیگر از آن جا خارج شوند.

 

تشبه اردوغان به هیتلر توسط نماینده مجلس عراق

مثال الآلوسی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون روابط خارجی مجلس عراق، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه را "دیوانه" توصیف کرد و گفت سیاست های اخیر او باعث می شود تا منطقه وارد جنگ بزرگی شود.

به گزارش شبکه خبری آی بی ان وی نسبت به رفتارها و مواضع اردوغان هشدار داد و گفت این سیاست های "دیوانه وار" می تواند برای منطقه بسیار خطرناک باشد.

وی همچنین گفت که رفتارهای اردوغان تفاوتی با رفتارهای هیتلر ندارد و از دولت عراق خواست برای جلوگیری از تشدید رفتارهای "دیوانه وار" اردوغان از او به اتحادیه اروپا شکایت کند.

 

ژاپن به آوارگان عراقی 240 میلیون دلار کمک می کند

دولت ژاپن اعلام کرد که برای رفع نیازهای ضروری خانواده آوارگان عراقی 240 میلیون دلار کمک مالی انجام می دهد.

به گزارش پایگاه خبری المسله، این خبر را فومیو ایوای، سفیر ژاپن در عراق بعد از دیدار با ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه عراق به خبرنگاران گفت.
 

رصد امنیتی ترکیه در تلعفر

بخش امنیتی نیروهای داوطلب مردمی توانستند تحرکات امنیتی ترکیه در تلعفر را ردیابی کنند.

به گزارش پرس عراق، نیروهای بخش امنیتی نیروهای داوطلب مردمی توانستند مکالمات تلفنی ای را شنود کنند که مکالمه ای به زبان ترکی از خارج از تلعفر به داخل این شهر می شده است.

 

حمایت اتحادیه اروپا از عملیات نیروهای داوطلب مردمی

وزارت امور خارجه عراق با صدور بیانیه ای اعلام کرد که برای نخستین بار اتحادیه اروپا بیانیه ای را صادر کرد که به موجب آن برای نخستین بار این اتحادیه از عملیاتی که نیروهای داوطلب مردمی انجام می دادند، حمایت کرد.

به گزارش پایگاه خبری صوت الجالیه العراقیه، احمد جمال، سخنگوی وزارت امور خارجه عراق اعلام کرد با تلاش های فراوان دستگاه دیپلماسی عراق توانستیم اتحادیه اروپا را قانع کنیم که برای نخستین بار از نیروهای داوطلب مردمی حمایت کند.

به گفته وزارت امور خارجه عراق سفارت این کشور در بروکسل تلاش های بسیاری در این زمینه انجام داده تا توانسته است این موفقیت بزرگ را رقم بزند.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: نیروهای داوطلب مردمی اردوغان امور خارجه عراق اتحادیه اروپا عراق سوریه مصر


نظر شما :