دیدار پادشاه با دشمن سرسخت خود

اتفاقی که در جهان عرب نادر است

۲۷ مهر ۱۳۹۵ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۶۳۹۲۰ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
محمد ششم روز شنبه در بیمارستان شیخ خلیفه در شهر دار البیضا از عبدالرحمان الیوسفی، نخست‌وزیر اسبق و دبیر اول حزب اتحاد سوسیالیست نیروهای خلق عیادت کرد.
اتفاقی که در جهان عرب نادر است

دیپلماسی ایرانی: در اقدامی نادر در جهان عرب، محمد ششم، پادشاه مغرب روز شنبه به دیدار مهمترین رهبر مخالفان خود، عبدالرحمان الیوسفی رفت که سر و صدای بسیاری به پا کرد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، محمد ششم روز شنبه در بیمارستان شیخ خلیفه در شهر دار البیضا از عبدالرحمان الیوسفی، نخست وزیر اسبق و دبیر اول حزب اتحاد سوسیالیست نیروهای خلق عیادت کرد. یوسفی از بیماری التهاب شدید ریه رنج می برد و در حال درمان بیماری اش است. رسانه ها و شبکه های اجتماعی مغربی و عربی از این اقدام پادشاه مغرب بسیار استقبال کردند. الیوسفی یکی از تندروترین و شدیدترین مخالفان حکومت مغرب بود که در گذشته به مجازات اعدام محکوم شده بود.

العربی حبشی، یکی از رهبران حزب "فدرال دموکراتیک برای کار" در این باره می گوید: «این دیدار پیام های عمیقی دارد از جمله نشان می دهد که پادشاه تا چه اندازه ملایم است و به دنبال محبت و مودت است و از مبارزان شجاع ملی که برای استقلال کشور و دموکراسی و توسعه اجتماعی تلاش کرده اند، تقدیر می کند. مبارزانی که کمک کردند انتقال قدرت در پایان دهه نود قرن گذشته میلادی خیلی روان و به آرامی صورت بگیرد.»

وی در ادامه می افزاید: «عیادت پادشاه مغرب از عبدالرحمان الیوسفی نشان از آن دارد که پادشاه استاد عبدالرحمان را نمونه ای سیاسی برای دیگر سیاستمداران می داند و پایداری و استقامت و پاکدستی و تدبیر او را ارج می نهد.»

حبشی تاکید می کند، مغرب همچنان نیازمند احزاب متحد و سوسیالیست هست تا بتواند جامعه ای پویا و مستقل در تصمیم گیری ها ایجاد کند.

رسانه ها و سیاستمداران مغربی اقدام پادشاه این کشور را حسن نیتی اخلاقی دانسته اند که می تواند باعث تلطیف فضا و تسهیل در پیمودن راه اصلاحات در کشور شود.

در همین رابطه پادشاه مغرب در ماه ژوئن گذشته دستور داده بود یکی از خیابان های مهم شهر طنجه، زادگاه عبدالرحمان الیوسفی به اسم او نام گذاری شود. یوسفی در فوریه 1998 در دوران پادشاهی ملک حسن دوم، پادشاه وقت مغرب به عنوان نخست وزیر انتخاب شد و تا 9 اکتبر 2002 در این سمت بود. عبدالرحمان الیوسفی متولد 8 مارس 1924 در شهر طنجه است. وی از سال 1943 به عنوان فعال و مبارز وارد عرصه سیاسی شد. به همراه مهدی بن برکه و دیگر دوستانش حزب اتحاد ملی برای نیروهای خلق را که عقاید سوسیالیستی داشت و بعدا اتحاد سوسیالیست نیروهای خلق از آن منشعب شد، تاسیس کرد. وی بارها در دوران حکومت ملک حسن دوم بازداشت شد تا این که در 20 اوت 1980 به طور غیابی علیه او حکم اعدام صادر شد. در پی این حکم در اکتبر 1980 به مغرب بازگشت که موجی عظیم به نفع او به وجود آمد که سبب شد هیئت حاکمه مغرب نتوانند حکم را علیه او اجرا کنند. در سال 1998 سمت نخست وزیری را که از سوی پادشاه به او پیشنهاد شده بود، پذیرفت اما در سال 2002 از فعالیت سیاسی کنار کشید. بعد از آن پیشنهادهای حکومتی و دولتی بسیاری به او شد و تلاش بسیاری برای تقدیر از فعالیت های او به عمل آمد که او همگی آنها را رد کرد. وی در توضیح این کار خود می گفت که تنها به وظیفه ملی و مبارزاتی خود عمل کرده است و بنابراین نیازی به تقدیر نیست.

ملک محمد ششم، پادشاه مغرب در سال های اخیر به ویژه بعد از وزیدن بهار عربی در جهان عرب اصلاحات گسترده سیاسی و اجتماعی را در کشورش اعمال کرده تا آن جا که اقدامات او مورد تقدیر و تکریم مجامع بین المللی قرار گرفته است. در پی این اقدامات بود که برای نخستین بار انتخاباتی نسبتا آزاد در مغرب برگزار شد و جریان های اسلام گرا توانستند به قدرت برسند. از جمله عبداله بن کیران، دبیر کل حزب عدالت و توسعه مغرب توانست نخست وزیر شود. وی اخیرا نیز در انتخابات پارلمانی کشورش پیروز شد و مجددا به این سمت انتخاب شد.  

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مغرب پادشاه مغرب عبدالرحمان الیوسفی محمد ششم


نظر شما :