امریکا مسبب فساد اخیر است

دولت در بروکسل، طالبان در افغانستان

۱۳ مهر ۱۳۹۵ | ۱۹:۳۰ کد : ۱۹۶۳۶۲۷ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
عاشق حسین طوری، تحلیلگر مسایل افغانستان: برخی تحلیلگران حملات اخیر طالبان در قندوز، بغلان و هلمند را به خاطر نزدیکی افغانستان به هند و اعلام شرکت نکردن این کشور( افغانستان ) در اجلاس سارک که قرار بود در اسلام آباد برگزار شود، مرتبط می دانند.
دولت در بروکسل، طالبان در افغانستان

عاشق حسین طوری، مدیر رادیو پشتو پارس تودی

دیپلماسی ایرانی: اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در راس یک هیئت عالی رتبه و بزرگ در حالی برای شرکت در کنفرانس بروکسل به بلژیک سفر کرد، که طالبان هم زمان با آن در مناطق مختلف افغانستان حملات خود را تشدید کرده اند. از یک سو بامداد روز دوشنبه ( 12 مهرماه) شهر قندوز مرکز استان قندوز  در شمال افغانستان را از چهار سو مورد حمله قرار دادند و توانستند وارد شهر شوند و برخی مناطق را تصرف کردند و شهرستان ناوه در استان هلمند در جنوب افغانستان را به کنترل خود در آوردند.

همچنین به گفته قاری یوسف احمدی، سخنگوی طالبان، شهرستان خانشین در استان هلمند نیز دیشب به تصرف طالبان درآمد. البته به گفته مقامات محلی، استان های قندوز و هلمند با رسیدن نیروهای تازه نفس به قندوز و ناوه از تصرف طالبان آزاد شدند و جیف داویس، سخنگوی پنتاگون نیز در این زمینه گفت که نیروهای آمریکا با کمک نیروهای افغان چند حمله هوایی علیه یاغیان انجام دادند و آنان را از شهر قندوز عقب راندند و ممکن است شهرستان خانشین نیز از تصرف طالبان درآید. ناگفته نماند طالبان نیز به به قصد نگهداری، مناطق را تصرف نمی کنند، بلکه این گونه حملات به ویژه حملات اخیر در آستانه اجلاس بروکسل چند هدف عمده دارد: نخست این که با تصرف مناطق، به دنبال به دست آوردن سلاح و مهمات برای ادامه جنگ هستند و دوم این که در آستانه اجلاس بروکسل، می خواهند وجود حکومت افغانستان را زیرسوال ببرند و درصدد آن هستند که به جامعه جهانی پیام دهند که طالبان از قدرت برخور بوده و حکومت ضعیف شده است و از کمک های دیگر به چنین حکومتی خودداری کنند. اما دولت افغانستان می گوید با دست پر قرار است در اجلاس بروکسل شرکت و کلیه دستاوردهای خود را در اجلاس بروکسل اعلام کند. چنانچه اکلیل حکیمی، وزیر دارایی در آستانه اجلاس بروکسل به مجلس ملی گفت که دولت با آمادگی کامل در اجلاس بروکسل شرکت خواهد کرد و تعهداتی که با جامعه بین المللی درباره حکومتداری خوب و مبارزه با فساد اداری کرده بود، را مورد عمل قرار داده است. او همچنین اظهارامیدواری کرده که در اجلاس بروکسل بیش از 3 میلیارد دلار کمک به دست خواهد آورد.

در حالی که ریچارد اولسن نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان نیز در آسانه اجلاس بروکسل طی سخنانی چندی پیش که در یک اجلاس در دانشگاه امریکا ایراد کرده بود، گفت: دیگر چک سفید به دولت افغانستان داده نخواهدشد. به گفته او کمک ها به این کشور دیگر به اصلاحات و مبارزه با فساد اداری منوط خواهد بود.

ناگفته نماند برخی تحلیلگران حملات اخیر طالبان در قندوز، بغلان و هلمند را به خاطر نزدیکی افغانستان به هند و اعلام شرکت نکردن این کشور (افغانستان) در اجلاس سارک که قرار بود در اسلام آباد برگزار شود، مرتبط می دانند. حبیب الله رفیع، رئیس بخش دائره المعارف در آکادمی علوم افغانستان ضمن رد ادعاهای دولت افغانستان و اظهارات اکلیل حکیمی گفت که ممکن است تعهدات روی کاغذ مورد عمل قرار گرفته باشد ولی عملا هیچ کاری در بخش حکومتداری خوب و مبارزه با فساد اداری صورت نگرفته است. او افزود: دو جریان حکومت طی دو سال گذشته فقط مشغول رقابت و تقسیم بر سر پست ها بودند که این وضع دولت و همچنین فساد اداری وضعیت امنیتی را نیز تحت تاثیر قرار داده است و نیروهای امنیتی نیز اکنون به معاملات با طالبان روی آوردند و مناطق را بدون مقاومت به طالبان واگذار می کنند.

البته درباره فساد اداری کمک های خارجی که طی سال های متمادی به افغانستان شده، بخش اعظم آن توسط آمریکائی ها هزینه شده، بنابراین فساد نیز بیشتر توسط خود آمریکائی ها صورت گرفته و عامل فساد اداری در دولت افغانستان نیز آمریکا است؛ چون دولت نیز ساخته امریکاست. اگر در اجلاس بروکسل کمک های جدید نیز اعلام شود، برای ادامه فساد و حیف و میل در وهله نخست توسط خود آمریکائی ها و در وهله دوم توسط دولت افغانستان صورت خواهد گرفت. زیرا برای مبارزه با فساد اداری هیچ کاری نشده است.

گل باچا مجیدی، عضو مجلس ملی ضمن تائید اظهارات اکلیل حکیمی گفت: دولت در برخی موارد موفق بود. ولی در رابطه با فساد ادرای او نیز همچون استاد حبیب الله رفیع معتقد است، به دلیل این که 80 درصد کمک ها از سوی شرکت های امریکایی و خارجی هزینه شده، پس بیشتر فساد نیز توسط خارجی ها به ویژه آمریکائی ها صورت گرفته است.

کلید واژه ها: افغانستان طالبان عاشق حسین طوری


نظر شما :