سفیر عربستان هنوز از مرخصی برنگشته است

ریاض در فکر کاهش سطح دیپلماتیک خود با بیروت

۲۶ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۶۲۲۶۴ اخبار اصلی خاورمیانه
خبر کاهش سطح روابط دیپلماتیک عربستان در لبنان در روزهای گذشته به موضوع داغ رسانه‌ها و روزنامه‌های لبنانی تبدیل شده است.
ریاض در فکر کاهش سطح دیپلماتیک خود با بیروت

دیپلماسی ایرانی: منابع آگاه به پایگاه تحلیلی خبری ایلاف، وابسته به جریان لیبرال مخالف حکومت عربستان که مقر آن در لندن است گفته اند که عربستان سعودی تصمیم گرفته که حجم نمایندگی دیپلماتیک خود را در بیروت کاهش دهد. این منابع گفته اند که "هیچ دستور رسمی در این زمینه صادر نشده است."

در روزهای اخیر منابع سیاسی و رسانه ای در لبنان اعلام کردند که دولت عربستان سعودی صحبت از کاهش سطح دیپلماتیک خود در لبنان کرده و اطلاعات به دست آمده حاکی از آن است که علی عواض العسیری، سفیر عربستان سعودی در لبنان که به ریاض رفته است، در آینده نزدیک به بیروت باز نخواهد گشت.

این خبرها و تحلیل های مربوط به آن در حالی منتشر می شود که سفارت عربستان در بیروت از صدور هر گونه بیانیه ای در این زمینه خودداری می کند و اخبار منتشر شده مبنی بر کاهش سطح دیپلماتیکش در لبنان را رد کرده است.

در همین رابطه منابع آگاه به ایلاف گفته اند که «سفیر علی عواض العسیری، در یک کار بسیار ساده و معمولی برای گذراندن دوران مرخصی خود به عربستان سعودی رفته است.»

آنها همچنین تاکید می کنند، «هیچ تصمیم رسمی عربستانی که به مثابه کاهش سطح دیپلماتیک عربستان در لبنان باشد یا بنا باشد سفیر دیگری به جای العسیری انتخاب شود، وجود ندارد.»

البته آنها تاکید می کنند که دوره ماموریت العسیری در ماه سپتامبر پیش رو به پایان می رسد.

این در حالی است که خبر کاهش سطح روابط دیپلماتیک عربستان در لبنان در روزهای گذشته به موضوع داغ رسانه ها و روزنامه های لبنانی تبدیل شده است. منابع مورد ذکر ایلاف در این باره اظهار نظر می کنند: «اینها هیاهوهای رسانه ای است که ماحصل برداشت های شخصی، تحلیل و اخبار منتشر شده رسانه ها و روزنامه ها و افراد منتسب به جریان المستقبل لبنان است. در حالی که واقعیت این است که هیچ دستور رسمی ای از سوی وزارت امور خارجه عربستان تا کنون در این رابطه صادر نشده است.»

این منابع در حالی خبر کاهش سطح روابط عربستان و لبنان را رد می کنند که جریان المستقبل به عربستان سعودی بسیار نزدیک است و انتشار چنین اخباری بیش از آن که تحلیل یا برداشت شخصی باشد نشان از آگاهی این جریان و افراد منتسب به آن از تصمیم های دولت عربستان است.

در همین رابطه جبران باسیل، وزیر امور خارجه لبنان نیز گفته است: «ما هیچ اطلاعاتی درباره این موضوع نداریم و هیچ چیز از سوی سفارت عربستان یا دولت عربستان به ما در این زمینه ابلاغ نشده است.»

وی تاکید می کند، در صورتی که واقعا تصمیمی به کاهش سطح دیپلماتیک وجود داشته باشد، حداقل دولت عربستان تصمیم خود را به اطلاع وزارت امور خارجه لبنان می رساند.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: دولت عربستان کاهش سطح روابط عربستان و لبنان علی عواض العسیری


نظر شما :