دیدار انور عشقی با مقامات اسرائیلی

عربستان به دنبال عادی سازی روابط با اسرائیل است

۱۹ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۴:۲۶ کد : ۱۹۶۱۹۸۰ اخبار اصلی خاورمیانه
تلاش های عربستان سعودی برای بهبود روابط با اسرائیل نشان می دهد که دعاوی این رژیم مبنی بر اینکه اسرائیل بزرگترین دشمن است، یک دروغ پوچ و بی معنی است.
عربستان به دنبال عادی سازی روابط با اسرائیل است

دیپلماسی ایرانی:  تقویت پیوند میان ریاض و تل آویو با دیدار صورت گرفته میان یکی از مقامات ارشد سابق عربستانی با یکی از دیپلمات های برجسته اسرائیلی در مورد حضور نظامی اسرائیل در کرانه باختری کلید خورد.

در بیست و دوم ژوئیه انور عشقی در صدر هیاتی دانشگاهی و تجار به اسرائیل سفر کرد و با «دوری گلد»، مدیر کل وزارت امور خارجه و یکی از ژنرال های وزارت دفاع اسرائیل دیدار کرد.

این دیدار در حالی صورت گرفته که اسرائیل و عربستان هیچ رابطه دیپلماتیکی با هم ندارند. با این حال، گزارش هایی وجود دارد که نشان دهنده روابط مخفیانه دو رژیم است. بیشتر کشورهای عرب با اسرائیل روابط دیپلماتیک ندارند و مصر و قطر تنها کشورهایی هستند که با اسرائیل رابطه رسمی دارند.

انتقاد صریح و تند نصرالله

سید حسن نصرالله به شدت اقدام عربستان برای بهبود روابط با اسرائیل را مورد انتقاد قرار داد.

نصرالله معتقد است که دیدار اخیر هیات عربستانی از اسرائیل برای عادی سازی روابط با اسرائیل صورت گرفته و هیچ منفعتی در آن برای فلسطینی ها نبوده است.

وی معتقد است که عربستان در حال سوء استفاده از موقعیت آشفته جهان عرب است تا روابط خود با اسرائیل را بنیان بگذارد و هزینه آن را هم ملت فلسطین باید پرداخت کنند.

«ما با یک فاجعه فرهنگی رو به رو هستیم که به عربستان اجازه می دهد با اسرائیل صلح برقرار کند و این خطرناکترین اتفاقی است که می تواند بوقوع بپیوندد.»

غزه؛ بزرگترین نگرانی قطر

در این میان سفر عشقی به اسرائیل در قطر و غزه با نگرانی های جدی مواجه شده است.

جنبش حماس معتقد است که عربستان در حال عادی سازی روابط با اسرائیل است و معنای ضمنی این اقدام، پذیرش تداوم محاصره غزه و فراموش کردن اقدامات متجاوزانه اسرائیل از جمله ورود به مسجد الاقصی است.

رهبران حماس امیدوارند که ملت سعودی به عنوان رهبر سنی مذهبان جهان از بهبود روابط با اسرائیل آن هم در شرایطی که 1.8میلیون فلسطینی ساکن در غزه در رنج و عذاب به سر می برند، احساس خوشایندی نداشته باشند.

انکار عادی سازی روابط

با همه اینها ژنرال بازنشسته سعودی هر گونه تلاش برای ارتباط دیدار خود از اسرائیل با عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل را محکوم کرده است.

 وی در یک مصاحبه رادیویی اعلام کرد که وی در کنار جمعی از پژوهشگران موسسه خاورمیانه به اسرائیل سفر کرده و این دیدار پس از دعوت رسمی دولت خودگردان فلسطین صورت گرفته است.

سعودی ها مخالف عادی سازی روابط هستند

در این میان، مردم عربستان هم به شدت از دیدار عشقی از اسرائیل انتقاد کرده اند.

در سی ام ژوئیه گروهی از فعالان سعودی کمپینی در شبکه های اجتماعی راه انداخته و مخالفت خود با عادی سازی روابط با اسرائیل را بیان کردند.

این افراد با محکوم کردن دیدار انور عشقی با مقامات اسرائیلی، خواستار برخورد دولت با هیاتی شدند که رهبری آن به عهده عشقی وجود داشت. حدود 30 هزار پیام با همین مضمون در توئیتر منتشر شد.

در نهایت می توان گفت که تلاش های عربستان سعودی برای بهبود روابط با اسرائیل نشان می دهد که دعاوی این رژیم مبنی بر اینکه اسرائیل بزرگترین دشمن است، یک دروغ پوچ و بی معنی است.

منبع: ایران پراجکت / نوشته: دیپلماسی ایرانی / 25

 

کلید واژه ها: روابط با اسرائیل عشقی عربستان


نظر شما :