ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از تقاضای عریقات برای عذرخواهی ایران تا تمایل پوتین به انتخاب ترامپ

۱۴ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۶۱۸۹۷ اخبار اصلی خاورمیانه
خوشحالی کویتی‌ها از گرانی بنزین، تمایل پوتین به انتخاب ترامپ، تلاش روس‌ها برای تلافی از امریکایی‌ها، کمک مالی قطر به حماس و تقاضای صائب عریقات برای عذرخواهی ایران از عباس از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از تقاضای عریقات برای عذرخواهی ایران تا تمایل پوتین به انتخاب ترامپ

دیپلماسی ایرانی: ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر آخرهفته منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

تلاش روس ها برای تلافی از امریکایی ها

خبرگزاری رویترز گزارش داد که نوعی نگاه در میان روس ها وجود دارد که باید دخالت های امریکا در امور سیاسی روسیه در مناسبت های مختلف را تلافی کرد.

به نوشته این خبرگزاری، برای همین بعضی از مقامات روس تلاش دارند در انتخابات ریاست جمهوری این کشور که در ماه نوامبر آینده برگزار خواهد شد، به طور غیر مستقیم دخالت کنند.

رویترز گزارش می دهد که روس ها تلاش می کنند در انتخابات ریاست جمهوری این کشور به نوعی از ترامپ در برابر کلینتون حمایت کنند. هدف از این کار تلافی از امریکایی ها در قبال دخالت در انتخابات گذشته روسیه و دخالت در امور داخلی این کشور است.

 

تمایل پوتین به انتخاب ترامپ

خبرگزاری رویترز گزارش داد به دلایل بسیار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تمایل دارد دونالد ترامپ، نامزد رسمی جمهوریخواهان رئیس جمهوری آینده روسیه شود.

بنا به این گزارش تعریف و تمجید ترامپ از پوتین و وعده او به اصلاح روابط روسیه و امریکا، همچنین تمایل ترامپ به تبدیل روسیه به متحدی برای امریکا و در عین حال تمایلات ضد روسی هیلاری کلینتون و وجود تیمی پیرامون او که به شدت با روسیه مخالف هستند و معتقدند که باید تحریم های بیشتری به دلیل دخالت روسیه در اوکراین و سوریه متوجه این کشور شود، سبب شده است تا پوتین ترامپ را بر کلینتون ترجیح دهد.

 

کمک مالی قطر به حماس برای پیروزی در انتخابات

روزنامه العرب، چاپ لندن گزارش داد که دولت قطر تلاش های تازه ای را برای پیروزی جنبش حماس در انتخابات شورای شهر و شهرداری های این کشور آغاز کرده است.

بنا به این گزارش قطر کمک های مالی تازه ای را به جنبش حماس کرده است با این امید که این جنبش در انتخابات شورای شهر پیروز انتخابات شود.

قرار است انتخابات شورای شهر فلسطین در 8 اکتبر برگزار شود. این برای نخستین بار است که انتخابات مشترکی میان غزه با کرانه باختری برگزار می شود.

 

ناکامی داعشی ها از ورود به اربیل

چندین عضو تروریست های داعش که سعی داشتند در قالب پناهجو خود را برای انجام عملیات تروریستی وارد شهر اربیل کنند، از سوی نیروهای پیشمرگ دستگیر شدند.

 به گزارش سومریه نیوز، سرویس امنیت داخلی اربیل (آسایش) روز دوشنبه از دستگیری یک گروه از تروریست های داعش که سعی داشتند برای انجام اقدامات تروریستی وارد این شهر شوند خبر داد.

 

طارق نوری، رئیس سرویس امنیت داخلی اربیل، مرکز کردستان عراق در گفت و گو با خبرنگاران گفت: «مجموعه ای از تروریست های داعش که سعی داشتند خود را در قالب پناهجو وارد اربیل کنند، خود را در محور مخمور تسلیم نیروهای پیشمرگ کردند. این افراد پس از آزادی منطقه القیاره در استان نینوی دستگیر شدند و پس از آن با کسب اطلاعات از آنها دیگر افراد این گروه نیز به دست نیروهای پیشمرگ افتادند.»

طارق نوری افزود: «تمامی اقدامات برای امنیت منطقه کردستان و اهالی اربیل و بستن تمامی راه های منتهی به این شهر، اتخاذ شده است.»

 

استقبال کویتی ها از افزایش قیمت بنزین

شهروندان کویت از افزایش 80 درصدی قیمت بنزین برای جبران کسری بودجه استقبال کردند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، شهروندان کویتی در صفحات اجتماعی خود با استقبال از افزایش قیمت بنزین ابراز امیدواری کردند که این اقدام بتواند باعث رفع کسری بودجه کشورشان شود.

شورای وزیران اعلام کرده است قیمت های جدید سوخت از ماه سپتامبر اعمال خواهد شد تا به این ترتیب کاهش درآمدهای دولت از کاهش قیمت نفت جبران شود.

کویتی ها امیدوارند با این اقدام بتوانند گامی موثر در بهبود وضعیت اقتصادی کشور بردارند.

برخی از شهروندان کویتی روز سه شنبه با خودروهای خود در حالی که آنها را با پرچم کشورشان مزین کرده بودند در خیابان ها حرکت می کردند و به این ترتیب شادی خود را از اقدام دولت نشان می دادند.

 

عریقات خواستار عذرخواهی ایران شد

صائب عریقات، دبیر بخش اجرایی کمیته آزادیبخش فلسطین و مذاکره کننده ارشد فلسطینی در مذاکرات صلح از دولت ایران خواست بابت آن چه وی ادعای توهین ایران به محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی بعد از دیدار او با مریم رجوی، سرکرده منافقین دانست، عذرخواهی کند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، اعتراض وی به اظهارات حسین شیخ الاسلام، مشاور وزیر امور خارجه و دیگر مقام های ایرانی است که دیدار رئیس حکومت خودگردان فلسطینی با سرکرده منافقین را تقبیح کرده و آن را در راستای منافع اسرائیل و سازمان های جاسوسی غربی و موساد دانستند.

 

احمد زویل، برنده نوبل مصری امریکایی درگذشت

احمد زویل، فیزیکدان معروف مصری که در سال 1999 برای تحقیقات علمی اش جایزه نوبل فیزیک را برد در سن 70 سالگی درگذشت.

به گزارش شبکه خبری العربیه، الزویل از حامیان انقلاب علیه حسنی مبارک در سال 2012 بود و بعد از سقوط وی برخی از محافل سیاسی مصری او را نامزد ریاست جمهوری کشورشان کرده بودند که او نپذیرفت.

شریف فواد، سخنگوی رسانه ای زویل به تلویزیون رسمی مصر گفت: «دلیل مرگ زویل هنوز روشن نیست. ما نمی دانیم آیا سرطان داشت یا از بیماری دیگری رنج می برد؟ در آخرین تماسی که یک هفته پیش با پزشک معالج او داشتم وضعیت جسمانی او را خوب توصیف کرده و گفته بود که خطری متوجه او نیست.»

خانواده زویل گفته اند ظرف روزهای آینده مطابق با وصیتش جسدش به مصر منتقل شده و در آن جا به خاک سپرده خواهد شد.

 

جریان المستقبل مخالف ریاست جمهوری میشل عون

نبیه بری، رئیس مجلس لبنان در روز نخست نشست گفت وگوهای ملی تاکید کرد که جریان المستقبل به ریاست سعد حریری، مخالف ریاست جمهوری میشل عون است.

به گزارش روزنامه الحیات، این در حالی است که حزب الله و احزاب متحد آن در جریان 8 مارس همچنان بر ریاست میشل عون اصرار دارند.

گفته می شود عربستان سعودی نیز مخالف سرسخت ریاست جمهوری میشل عون است.

لبنان نزدیک به دو سال است که رئیس جمهور ندارد.

 

متهم با قاچاق مواد مخدر، وزیر کشور ونزوئلا شد

نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا یک ژنرال نظامی که از سوی ایالات متحده متهم به قاچاق مواد مخدر است را به سمت وزیر کشور منصوب کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مادورو در سخنرانی خود که در یکی از آمفی تئاترهای کاراکاس، پایتخت ونزوئلا ایراد کرد، گفت: «ژنرال نستور ریویرول توریس را به سمت وزارت کشور، دادگستری و صلح منصوب می کنم.» وی در ادامه افزود: «او در گذشته نیز در این سمت کار کرده بود و توانسته بود جلوی بسیاری از قاچاق های مواد مخدر را بگیرد.»

دادگاه قضایی امریکا توریس را متهم به قاچاق مواد مخدر کرده و به طور غیابی علیه او دستور پیگرد صادر کرده است.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: زویل اربیل کویت دونالد ترامپ ولادیمیر پوتین احمد زویل


نظر شما :