رابطه ایران و حماس دیرینه و قطع نشدنی است

۱۱ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۸:۴۷ کد : ۱۹۶۱۸۰۰ سرخط اخبار

اسامه حمدان گفت: با نهایت احترامی که برای شخص خالد مشعل قائل هستیم و ایشان سالیان متمادی مسئولیت رهبری دفتر سیاسی این جنبش را بر عهده داشت، طی ماههای آینده رئیس جدیدی برای دفتر سیاسی حماس انتخاب خواهیم کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، مسئول روابط خارجی جنبش مقاومت اسلامی "حماس" تاکید کرد که « بر اساس آیین نامه داخلی جنبش حماس، هر فردی دو دوره می تواند رئیس دفتر سیاسی باشد و ما در آستانه انتخابات جدید در داخل حماس قرار داریم و باید رئیس جدیدی انتخاب کنیم.

وی تصریح کرد: ما با نهایت احترامی که برای شخص خالد مشعل که سالیان متمادی مسئولیت رهبری دفتر سیاسی این جنبش را بر عهده داشت و خدمات بزرگی هم به آن ارائه کرد، قائل هستیم، رئیس جدیدی برای دفتر سیاسی حماس انتخاب خواهیم کرد؛ اما با این وجود، سیاست و راهبردهای این جنبش تغییری نخواهد کرد

به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین (ارگان رسانه ای حماس) اسامه حمدان در گفتگوی ویژه با خبرگزاری "وطن" فلسطین درباره روابط حماس با جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد که روابط ما با جمهوری اسلامی ایران دیرینه است و به بیش از 25 سال قبل بر می گردد. ایران حامی مقاومت فلسطین و به ویژه جنبش حماس است و در همین راستا، ما به عنوان یک جنبش مقاومتی امیدواریم که همه کشورهای عربی و اسلامی از ما حمایت کنند و این حمایت ها تنها به حمایت های معنوی محدود نشود، بلکه حمایت های سیاسی و نظامی را هم در بر بگیرد. با وجود اینکه روابط حماس و ایران در یک برهه سرد شد، اما این رابطه عمیق و دیرینه به این راحتی قطع نمی شود.

وی درباره مبادله اسرای جدید با رژیم صهیونیستی هم تاکید کرد که « موضع ما در این زمینه آشکار است و میانجیگری در مساله مبادله اسرا باید به درخواست رژیم صهیونیستی صورت گیرد و آغاز مذاکرات برای مبادله اسرا مستلزم آزادی آن دسته از اسرای فلسطینی است که در قالب مبادله شالیت از زندان های صهیونیستی خارج شده بودند، اما این رژیم دوباره آنها را به اسارت گرفته است. ما علاقه مند به تحقق مبادله ای هستیم که منجر به آزادی بیشترین تعداد ممکن از اسرا بر اساس اصول ملی گرایی شود؛ چرا که ما هیچ تفاوتی میان اسرا نمی گذاریم؛ حتی اگر جزء اسرای گروه های دیگر فلسطینی باشند

وی افزود:« ما در مبادله اسرای قبلی موفق به آزادی برخی رهبران اسیر فلسطینی مانند مروان برغوثی (نماینده اسیر جنبش فتح) و احمد سعدات (دبیر کل اسیر جبهه خلق) نشدیم، اما این بار اهتمام ویژه ای به آزادی این رهبران اسیر در قالب مبادله اسرا داریم

در زیر متن کامل این گفتگو از نظر خوانندگان محترم می گذرد:

ـ تصمیم جنبش حماس برای مشارکت در انتخابات شهرداری ها یک تصمیم واقعی است یا مانور رسانه ای؟

مطمئنا این تصمیم یک تصمیم واقعی است و این جنبش به آن پایبند است و بر همین اساس فعالیت خواهد کرد. از همین رو، ما از برگزاری انتخابات استقبال کردیم و نهایت تلاش خود را به کار می گیریم تا این انتخابات به خوبی و با سهولت برگزار شود و امیدواریم که از لحاظ معیارهای مورد نظر جنبش حماس، انتخابات سالمی باشد.

ـ این معیارها چیست؟

انتخابات شهرداری ها ماهیت خدماتی دارد و با ارائه خدمات به جامعه ارتباط دارد؛ حال چه این خدمات مربوط به بخش های زیربنایی باشد و چه خدمات مانند آبرسانی و نظافت و غیره. از همین رو، افراد متخصص باید برای این انتخابات نامزد شوند و مسائل قبیله ای در آن هم مد نظر قرار گیرد؛ چرا که نامزدی در این انتخابات جنبه قبیله ای خواهد داشت.

ـ آیا شاهد موفقیت گفتگوهای آشتی ملی خواهیم بود؟

ما در دیدارهای اول و دوم در دوحه امید داشتیم، اما در دیدار سوم شاهد عقب نشینی از تمامی توافقات صورت گرفته بودیم. ما در دیدارهای دوحه تلاش می کردیم که به ساز و کاری برای اجرای توافقات امضا شده دست پیدا کنیم، اما ناگهان با عقب نشینی از توافقات صورت گرفته مواجه شدیم. اما این عقب نشینی به این معنا نیست که آشتی ملی متوقف شده است. به نظر من آشتی ملی یک کار مشترک است که تنها با تلاش یک طرف محقق نمی شود و ما باید شاهد تلاش تمامی طرف ها و گروه های فلسطینی برای پیشبرد امور در راستای اجرای توافقات صورت گرفته باشیم.

ـ آیا ما در آینده نزدیک شاهد مبادله اسرا خواهیم بود؟

این مبادله تنها در صورتی انجام خواهد شد که دشمن صهیونیستی به وجود اسرای خود نزد مقاومت فلسطین اعتراف کند و این مبادله باید بر اساس اصول و قواعد حاکم بر آزادی نظامیان صهیونیستی صورت گیرد. برخی طرف ها تماس هایی در این زمینه با جنبش حماس برقرار کرده و آمادگی خود برای میانجیگری در این زمینه را اعلام کرده اند. موضع ما در این زمینه آشکار است و میانجیگری در مساله مبادله اسرا باید به درخواست رژیم صهیونیستی صورت گیرد و آغاز مذاکرات برای مبادله اسرا مستلزم آزادی آن دسته از اسرای فلسطینی است که در قالب مبادله شالیت از زندان های صهیونیستی خارج شده بودند، اما این رژیم دوباره آنها را به اسارت گرفته است. ما علاقه مند به نهایی کردن مبادله ای هستیم که منجر به آزادی بیشترین تعداد ممکن از اسرا بر اساس اصول ملی گرایی شود؛ چرا که ما هیچ تفاوتی میان اسرا نمی گذاریم؛ حتی اگر جزء اسرای گروه های دیگر فلسطینی باشند.

ـ آیا اسامی رهبران اسیر فلسطینی هم در این مبادله دیده خواهد شد؟

ما در مبادله اسرای قبلی موفق به آزادی برخی رهبران اسیر فلسطینی مانند مروان برغوثی (نماینده اسیر جنبش فتح) و احمد سعدات (دبیر کل اسیر جبهه خلق) نشدیم، اما این بار اهتمام ویژه ای به آزادی این رهبران اسیر در قالب مبادله اسرا داریم.

ـ آیا در آینده نزدیک شاهد حل سیاسی بحران سوریه خواهیم بود یا جنگ در این کشور سال ها ادامه پیدا خواهد کرد؟

موضع جنبش حماس در این زمینه واضح است و این جنبش بر لزوم تحقق راه حل سیاسی ضامن امنیت و ثبات سوریه و بر رعایت مردم سالاری تاکید دارد. حوادث و تحولات سوریه دردآور هستند و این تحولات تنها به نفع رژیم صهیونیستی است که به نظر من بیش از هر طرف دیگری از به راه افتادن حمام خون در سوریه خوشحال است... اگر اراده سیاسی لازم وجود داشته باشد، ما به زودی شاهد حل بحران سوریه خواهیم بود، اما اگر طرف های بین المللی و منطقه ای همچنان بر دخالت در امور این کشور ادامه دهند، نمی توان منتظر حل سریع این بحران بود.

ـ آیا شما در حال حاضر ارتباطی با نظام سوریه دارید؟

ما در گذشته روابط برجسته ای با سوریه داشتیم، اما تحولات و حوادثی که در این کشور روی داد، منجر به قطع این رابطه شد و امروز هیچ ارتباط مستقیمی با نظام سوریه نداریم.

ـ آیا روابط شما با جنبش حزب الله لبنان همچنان برقرار است؟

بیشترین افرادی که درباره رابطه حماس و حزب الله حرف می زنند از اعضای این دو جنبش نیستند و بر اساس میل و خواست خود حرف می زنند. ما روابط عمیقی با جنبش حزب الله داریم و مساله محوری در این رابطه مقابله با رژیم صهیونیستی است. این طبیعی است که همه مواضع ما با هم مطابقت نداشته باشد، اما رابطه طرفین رضایت بخش است.

ـ آیا قطع روابط میان حماس و نظام سوریه منجر به قطع روابط این جنبش با جمهوری اسلامی ایران شده است؟

روابط ما با جمهوری اسلامی ایران دیرینه است و به بیش از 25 سال قبل بر می گردد. ایران حامی مقاومت فلسطین و به ویژه جنبش حماس است و در همین راستا، ما به عنوان یک جنبش مقاومتی امیدواریم که همه کشورهای عربی و اسلامی از ما حمایت کنند و این حمایت ها تنها به حمایت های معنوی محدود نشود، بلکه حمایت های سیاسی و نظامی را هم در بر بگیرد. با وجود اینکه روابط حماس و ایران در یک برهه سرد شد، اما این رابطه عمیق و دیرینه به این راحتی قطع نمی شود.

ـ روابط شما با قاهره چطور است؟

تماس های ما با قاهره همچنان برقرار است و قطع نشده است. این تماس ها به صورت مداوم صورت می گیرد و ما امیدواریم که رابطه ما با قاهره باید رابطه خوب و برجسته ای باشد؛ چرا که هر تحولی در فلسطین بر روی مصر هم بازتاب خواهد داشت و متقابلا هر تحولی در مصر بر روی فلسطین هم تاثیر می گذارد.

ـ شما در آستانه انتخابات داخلی و انتخاب رئیس جدید جنبش حماس قرار دارید. آیا این مساله باعث بروز اختلاف و تنش میان رهبران این جنبش و به اصطلاح "بازها و کبوتر ها" می شود؟

ما در برابر رژیم صهیونیستی همگی "باز" (پرنده شکاری) هستیم، اما در تعامل با مسائل ملی "کبوتر" (پرنده اهلی) هستیم و هر کس خود را در برابر رژیم صهیونیستی کبوتر بداند، جایی در جنبش حماس ندارد... ما جنبش بزرگی هستیم و افتخار می کنیم که آزادی بیان در داخل این جنبش وجود دارد. اما با این وجود، همه تابع تصمیم رهبری جنبش و نظر جمعی هستند... بر اساس آیین نامه داخلی جنبش حماس، هر فردی دو دوره می تواند رئیس دفتر سیاسی باشد و ما در آستانه انتخابات جدید در داخل حماس قرار داریم و باید رئیس جدیدی انتخاب کنیم. با نهایت احترامی که برای شخص خالد مشعل که سالیان متمادی مسئولیت رهبری دفتر سیاسی این جنبش را بر عهده داشت و خدمات بزرگی هم به آن ارائه کرد، قائل هستیم، ما رئیس جدیدی برای دفتر سیاسی حماس انتخاب خواهیم کرد؛ اما با این وجود، سیاست و راهبردهای این جنبش تغییری نخواهد کرد.

ـ بعضی ها به این خاطر از جنبش حماس انتقاد می کنند که سقف توقعاتش از ترکیه را بالا برده بود... آیا توافقنامه عادی سازی روابط میان ترکیه و اسرائیل که در آن به لغو محاصره غزه اشاره نشده بود، باعث ناامیدی شما نشد؟

ما باید میان خواسته ها و آرمان های ملت فلسطین در غزه و مساله لغو محاصره غزه و زندگی عاقلانه و شرافتمندانه این ملت تمایز قائل شویم؛ چرا که این ملت نمی تواند در سایه تداوم اشغالگری رژیم صهیونیستی زندگی عادی داشته باشد. رهبران جنبش حماس به تلاش های همه جانبه خود مانند دیدار با مسئولان مصری و دیگر طرف های عربی و اسلامی ادامه می دهند و ترک ها تلاش کردند که زمینه لغو محاصره غزه را فراهم سازند... ملت فلسطین می داند که چه کسی سعی در لغو محاصره دارد و ما تمام تلاش مان را برای پایان دادن به این محاصره انجام می دهیم... تلاش ما برای لغو محاصره یک موضع سیاسی نیست، بلکه حق طبیعی ملت فلسطین است و این محاصره بازتاب های منفی بر روی کلیت مساله فلسطین خواهد داشت و مطمئنا واکنش طرف فلسطینی با تلاش برای پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی هم مرتبط است.

ـ آیا امکان دارد که توافق مبادله ای بدون آزادی رهبران برجسته ای مانند "عبد الله برغوثی"، "ابراهیم حامد"، "عبد الناصر عیسی"، "عباس سید" و "حسن سلامه" صورت بگیرد؟

مطمئنا این رهبران مشمول مبادله اسرای جدید خواهند بود و ما اهتمام ویژه ای به آزادی اسرای جنبش حماس و به ویژه رهبران آن و در وهله بعد اسرای دیگر گروه های فلسطینی داریم.

 

کلید واژه ها: حماس جنبش حماس رژیم صهیونیستی مبادله اسرا مبادله اسرای قالب مبادله


نظر شما :