نخستین سیاستمدار زن آمریکایی در راه رسیدن به کاخ سفید

هیلاری کلینتون سقف شیشه ای تبعیض را شکست

۰۹ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۴:۲۹ کد : ۱۹۶۱۶۷۵ اخبار اصلی آمریکا
هیلاری کلینتون حالا باید خود را برای رقابتی یکصد و چند روزه با دونالد ترامپ جنجالی آماده کند
هیلاری کلینتون سقف شیشه ای تبعیض را شکست

دیپلماسی ایرانی: هیلاری کلینتون سه شنبه تاریخ ساز شد. وکلای انتخاباتی در مجمع ملی حزب دموکرات در فیلادلفیا او را به طور رسمی به عنوان نماینده این حزب در انتخابات ریاست جمهوری 2016 انتخاب کردند؛ لحظه ای تاریخی که بانوی اول اسبق از سوی یکی از احزاب کلیدی به عنوان نخستین کاندیدای زن تاریخ ایالات متحده انتخاب شد؛ آن هم چهار سال پس از این که نخستین رییس جمهوری سیاه پوست این کشور برای دومین بار مجوز ورود به کاخ سفید را گرفته است.

نشریه پولیتیکو می نویسد، هیلاری کلینتون خود مدت ها پیش این لحظه تاریخی را درک کرده بود. او وقتی در انتخابات مقدماتی 2008 مغلوب باراک اوباما شد، اذعان کرد که "ما این بار موفق نشدیم سقف بلند و سخت شیشه ای را بشکنیم. اما ممنون این سقف حالا 18 میلیون ترک (آرای کلینتون) برداشته است."  (نظریه فمینیستی "سقف شیشه ای" به اعمال محدودیت برای توسعه حرفه ای زنان یا اقلیت های جامعه از سوی تفکر حاکم نژادپرستانه یا تبعیض جنسی اشاره دارد.)

در انتخابات مقدماتی امسال اما ضربه نهایی زده شد. کلینتون ماه گذشته با ابراز اطمینان از این که آرای کافی وکلای انتخاباتی را در اختیار دارد، به شوخی به حامیانش گفت که قصد ندارند سقف شیشه ای را که همگی زیر آن ایستاده اند را با سر و صدای زیادی در هم بشکنند. کلینتون گفت: «از همه شما ممنونم. ما به یک نقطه عطف رسیدیم. این برای نخستین بار است که در تاریخ ملت ما یک زن کاندیدای یکی از احزاب کلیدی خواهد شد.»

ایندیپندنت می نویسد: «این لحظه متعلق به  هر دختر کوچولویی در ایالات متحده است که آرزوهای بزرگ دارد. پس از ماه ها رقابت جنجالی غیرمنتظره نفس گیر درون حزبی، هیلاری رودهام کلینتون به طور رسمی نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات شد. او حالا باید خود را برای رقابتی یکصد و چند روزه با دونالد ترامپ جنجالی آماده کند.»

پیش از این هم انتظار می رفت که هیلاری کلینتون به راحتی بتواند 2383 رای وکلای نمایندگان را برای نامزدی نهایی به دست آورد. در نشست حزب دموکرات اگرچه سندرز بارها بر حمایت خود از کلینتون تاکید کرده اما اختلافات میان حامیان این دو سیاستمدار در دو روز نخست از این گردهمایی کاملا مشهود بوده است. گفته شده نزدیک به صد تن از حامیان سندرز با اعلام نام کلینتون به عنوان نامزد نهایی، نشست را ترک کردند.

هنرنمایی سیاسی بیل کلینتون

واشنگتن پست نیز در گزارشی با اشاره به نقش بیل کلینتون در گردهمایی حزب دموکرات می نویسد: «گرچه نقش بیل کلینتون در حمایت از هیلاری غیر قابل انکار است اما آن چه در این میان مورد توجه قرار گرفت اشاره نکردن او به این موضوع بود که هیلاری کلینتون نخستین زن در تاریخ ایالات متحده است که توانسته نامزد کرسی ریاست جمهوری شود. در مقابل او از روزهای اولیه رابطه خودشان صحبت کرده و از دستاوردهای 40 ساله فعالیت های شغلی هیلاری صحبت کرد.»    

بیل کلینتون در سخنرانی خود ضمن انتقاد از حملات شدید جمهوری خواهان به هیلاری کلینتون در گردهمایی حزبی شان در کلیولند گفته است: «آن ها تلاش کردند که هیلاری را تا سطح یک کاریکاتور پایین بیاورند. تفاوت آن چه من به شما گفتم و آن چه آنها گفته اند در چیست؟ یکی راست است و دیگری وارونه جلوه دادن حقیقت... هموطنان آمریکایی من این شما هستید که باید تصمیم بگیرید کدام به کدام است.»

نشریه آتلانتیک نیز در مطلبی با عنوان "کلینتون کار درست را انجام داد" می نویسد: «قریب به اتفاق رای دهندگان به هیلاری کلینتون اعتماد ندارند. این شکاف اعتباری و شخصیتی چیزی است که احتمال دارد آمریکایی ها را از رای دادن به دومین کلینتون رییس جمهور باز دارد. و این جاست که استاد قانع کردن دیگران تمجید کنان از همسر خود سر می رسد، او از نکات برجسته حرفه ای همسرش و روابط گرم و صمیمی خانوادگی حکایت ها تعریف می کند. بیل کلینتون می گوید: «هیلاری همیشه به دنبال پیشرفت بوده است. و این شخصیت واقعی هیلاری است.»  

کلینتون در بخشی از سخنانش برای معرفی همسرش می گوید: «بانوی اول آرکانزاس، بانوی اول ایالات متحده، سناتور آمریکا، وزیر امور خارجه، و یک قربانی.» او در ادامه با اشاره به توهین های جمهوری خواهان در کلیولند می گوید: «یک اصلاح طلب واقعی یک خطر جدی است. بنابراین تنها گزینه شما (جمهوری خواهان) این است که از او یک کاریکاتور بسازید!»  

بیل کلینتون در ادامه از آمریکایی ها می خواهد که اگر به او اعتماد دارند به هیلاری کلینتون نیز اعتماد کنند چرا که او توانایی شکست دادن دونالد ترامپ و ایجاد تغییر را دارد.

نظرسنجی های اخیر شبکه سی بی اس و نیویورک تایمز حاکی از آن است که 67 درصد از رای دهندگان آمریکایی معتقدند هیلاری کلینتون صادق و قابل اعتماد نیست. با این حال راجر سیمون با اشاره به حمایت همه جانبه دموکرات ها از هیلاری در پولیتیکو می نویسد: «هیلاری کلینتون هیچ گاه تا این حد احساس خوش شانسی نکرده است. حالا که گردهمایی جمهوری خواهان در شرایطی به پایان رسید که اختلافات درونی آنها کاملا مشهود بود آینده برای کلینتون بسیار روشن به نظر می رسد.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/ 30

کلید واژه ها: هیلاری کلینتون حزب دموکرات انتخابات رياست جمهوري


( ۱ )

نظر شما :