اردوغان در در مسجد اموی با بشار اسد نماز می‌خواند؟

میانجی‌گری الجزایر برای بهبود روابط ترکیه و سوریه

۲۱ تیر ۱۳۹۵ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۶۱۰۷۲ اخبار اصلی خاورمیانه
رهبر حزب چپ‌گرای افراطی ترکیه گفت که وارد راه مسالمت‌آمیزی شده‌ایم و می توان امیدوار بود که روزی با سوری‌ها در مسجد اموی نماز بخوانیم.
میانجی‌گری الجزایر برای بهبود روابط ترکیه و سوریه

دیپلماسی ایرانی: رهبر حزب چپ گرای افراطی پیش بینی می کند حالا که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به عادی سازی روابط با روسیه پرداخته است، به سراغ بهبود روابط با روسیه نیز برود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، وابسته به جریان لیبرال مخالف حکومت عربستان سعودی، دوگو برینچیک، رئیس حزب چپ گرای افراطی "میهن" در گفت وگوی مطبوعاتی خود گفت که این من بودم که تنش به وجود آمده میان اردوغان با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را به دلیل سرنگونی جنگنده روسی بهبود بخشیدم.

وی که از چپ گراهای افراطی است و مدتی را نیز بر سر قضیه "ارجینیکون" یا "دولت عمیق" در ترکیه در زندان به سر برده و به دنبال اصلاحات قانونی ای که اردوغان بعد از تحقیقات فساد مشهور سال 2013 توانست از زندان خارج شود، همچنین گفت که میانجی گری او میان افراد اردوغان با افراد پوتین توانست یخ روابط را بشکند و روابط میان دو طرف را بهبود بخشد.

روابط آنکارا و مسکو با دادن پیامی از سوی اردوغان به پوتین به مناسبت روز ملی روسیه که در آن وی بابت سقوط جنگنده سوخو 24 روسی در نوامبر 2015 عذرخواهی کرده بود بهبود یافت که بعد از آن بود که پوتین بعد از حادثه تروریستی فرودگاه بین المللی استانبول با اوردوغان تماس گرفت و آن حادثه را محکوم کرد.

بعد از این اظهارات برینچیک گفت که بهبودی روابط ترکیه و روسیه راه را برای همکاری میان ترکیه با سوریه نیز فراهم می آورد و می توان امیدوار بود که به زودی روابط اردوغان و بشار اسد نیز بهبود یابد.

برینچیک همچنین به خبرهایی که در رسانه ها درباره مذاکرات مقامات ترکیه و سوریه در الجزایر منتشر شده است، اشاره کرد و گفت: «اخباری وجود دارد که نشان می دهد مذاکرات مفیدی میان ترکیه و سوریه در الجزایر در جریان است، این به آن معنا است که ترکیه آمادی توافق با سوریه با میانجی گری الجزایر است، همان طور که حکومت سوریه نیز آمادگی این توافق را دارد، برای این که بشار اسد وحدت کشورش را می خواهد. اما سوریه گلایه دارد که از تروریسمی که از ترکیه به خاکش صادر شده آسیب داده است. با این حال الآن می توان گفت که وارد راه مسالمت آمیزی شده ایم و می توان امیدوار بود که روزی با سوری ها در مسجد اموی نماز بخوانیم.»

نشانه های بهبودی روابط میان ترکیه و سوریه زمانی نمایان شد که بن علی یلدریم، نخست وزیر ترکیه گفت که کشورش به بهبودی روابط با کشورهایی که در طول دوره های گذشته با آنها اختلاف داشته، برخواسته، اشاره او به روسیه و اسرائیل است. وی ابراز امیدواری کرد که جنگ در سوریه پایان یابد و زندگی به شکل طبیعی خود در عراق و مصر بازگردد.

گفتنی است که برینچیک یکی از چهره های چپ به شدت تندروی ضد اسلامی است تا آن جا که وقتی طی توافقی در سال 2013 از زندان آزاد شد، گفت: «ما مثل شمشیرهای بران از غلاف در آمده از زندان بیرون آمدیم تا همه گروه ها و جنبش ها و راه های اسلامی در ترکیه را از ریشه برکنیم. ما همچنین هر کس که بخواهد ترکیه را تجزیه کند، ویران خواهیم کرد، و حکومت رجب طیب اردوغان، نخست وزیر و عبدالله گل، رئیس جمهور و فتح الله گولن را سرنگون خواهیم کرد.»

با این حال وی تاکید کرده بود اگر اردوغان بخواهد با "جنبش خدمت"، وابسته به فتح الله گولن مبارزه کند و آن را از ریشه برکند، در کنار او خواهد ایستاد.

حزب میهنی یکی از احزاب و جریان های سکولار تندروی ترکیه است که وابسته به حزب کارگران قدیم است، این حزب خود را میراث دار کمال آتاتورک، موسس ترکیه نوین می داند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: رجب طیب اردوغان بشار اسد ترکیه سوریه


نظر شما :