معاون تونی بلر: حمله به عراق اشتباه و غیرقانونی بود

۲۰ تیر ۱۳۹۵ | ۲۱:۴۴ کد : ۱۹۶۱۰۴۶ سرخط اخبار

معاون نخست وزیر سابق بریتانیا در یادداشتی اعتراف کرد تصمیم این کشور برای حمله به عراق اشتباه و این جنگ غیرقانونی بود.

به گزارش فارس، «جان پریسکات» معاون نخست وزیر پیشین بریتانیا بر این باور است که تجاوز به عراق در سال 2003، غیرقانونی بود.

به نوشته دیلی میل، پریسکات که در زمان حمله به عراق معاون نخست وزیر بریتانیا بود اکنون و بعد از انتشار گزارش چیلکات درباره نقش بریتانیا در جنگ عراق، اعتراف می کند که این جنگ غیرقانونی بود.

گزارش چیلکات نشان می دهد تونی بلر به «جورج بوش» رئیس جمهور وقت آمریکا، 8 ماه پیش از حمله به عراق نامه نوشته بود که در هر شرایطی با وی خواهد بود.

وی که در زمان حمله به عراق از حامیان آن بود روز یکشنبه (امروز) در یادداشتی برای روزنامه ساندی میرور تاکید کرد «من با تصمیم رفتن به جنگ و تبعات ویران گر آن برای ادامه عمرم، زندگی خواهم کرد. در سال 2004، کوفی عنان دبیر کل سازمان ملل گفت که تغییر رژیم در عراق هدف اصلی جنگ عراق بود، این غیرقانونی بود. اکنون با ناراحتی بسیار و عصبانیت معتقدم که وی راست می گفت.»

پریسکات گفت که حاضر است سهم خود را بر عهده بگیرد و افزود گزارش چیلکات نشان می دهد که دولت بلر به این جنگ اقدام کرد.  

وی گفت «به عنوان معاون نخست وزیر در آن دولت باید عذرخواهی کامل خود را بویژه به خانواده های 179 مرد و زنی که در جنگ عراق کشته شدند، تقدیم کند.»

وی همچنین از «جرمی کوربین» رهبر کنونی حزب کارگر و تصمیم وی برای عذرخواهی درباره جنگ عراق استقبال کرد.  

سر پریسکات افزود «ما اکنون از چیلکات می آموزیم که حتی سازمان های اطلاعاتی هم درباره قابل اعتماد بودن و کفایت منابع اطلاعاتی هشدار داده بودند. اما این نگرانی ها هرگز به اسناد اطلاعاتی که در اختیار دولت قرار گرفت، اشاره ندارند.»

کلید واژه ها: جنگ عراق حمله به عراق معاون نخست وزیر چیلکات بریتانیا


( ۱ )

نظر شما :