خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا هنوز قطعی نشده است

۰۷ تیر ۱۳۹۵ | ۰۹:۰۸ کد : ۱۹۶۰۵۳۶ سرخط اخبار

یک پایگاه تحلیلی گزارش کرد که علیرغم برگزاری همه پرسی، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا هنوز قطعی نشده است.

به گزارش فارس، در اولین ساعات بعد از رأی مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا، در تمامی انواع بیانیه های پیروزمندانه و اتهامات متقابل، به یک بیانیه هیچ توجهی نشد و آن این بود که انگلستان می بایست به صورت رسمی باید تصمیم خود برای ترک اتحادیه اروپا را به این اتحادیه ابلاغ کند.

پایگاه تحلیلی اینترسپت در اینباره گزارش کرد، «دیوید کامرون» نخست وزیر انگلیس که هدایت کمپین ترغیب رأی دهندگان بریتانیایی به ماندن در اتحادیه اروپا را برعهده داشت، به مردم کشورش گفت که خروج به این زودی به وقوع نمی پیوندد.

کامرون ظرف سه ماه آینده از سمت خود کناره گیری می کند و تصمیم گیری درباره زمان به جریان انداختن ماده 50 از توافق اساسی اتحادیه اروپا موسوم به معاهده لیسبون را برعهده جانشین خود می گذارد. این معاهده می گوید که کشور عضو اتحادیه اروپا بعد از اعلام تمایل خود به ترک این اتحادیه، دو سال زمان دارد تا در خصوص شروط خروج خود وارد مذاکره شود.

«بوریس جانسون» جانشین احتمالی دیوید کامرون و شهردار سابق «لندن» در یک کنفرانس خبری بعد از اعلام نتایج همه پرسی خروج از اتحادیه اروپا ظاهراً هیچ عجله ای برای آغاز فرایند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نداشت.

جانسون تصریح کرد: «در رأی گیری برای ترک اتحادیه اروپا، باید تصریح کنیم که هیچ لزومی ندارد که عجله کنیم».

وی ادامه داد، همانطور که نخست وزیر گفت، هیچ چیز در کوتاه مدت تغییر نخواهد کرد، به جز اینکه، کارهایی که باید صورت بگیرد، ترتیب اثر دادن به اراده مردم و رها کردن این کشور از سیستم فراملی است.

اینترسپت سپس نوشت خیلی عجیب است که جانسون که خود از حامیان جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا بوده است، هیچ عجله ای برای به جریان انداختن بیانیه ماده 50 ندارد.

این گزارش سپس ادامه داد، دلیل احتمالی این است که جانسون یک چیز متفاوت در ذهن خود دارد و آن مصالحه از طریق مذاکره است به طوریکه اکثر مزیت های عضویت در اتحادیه اروپا برای شهروندان و تاجران بریتانیایی حفظ شود و در عین حال اراده مردم بریتانیا برای فرار از مسئولیت ها و هزینه هایی که ادامه حضور در اتحادیه اروپا می تواند برای این کشور به همراه داشته باشد را برآورده کند.

طبق این گزارش، به خاطر سپردن دو مسئله حائز اهمیت است. اول اینکه این جانسون بود که پیشنهاد داد رأی گیری برای خروج از اتحادیه اروپا احتمالاً بعنوان اهرمی برای مذاکره و نه خروج کامل از اتحادیه اروپا مورد استفاده قرار می گیرد.

دومین مسئله این است که «دیوید آلن گرین» بعنوان یک وبلاگ نویس قانونی به وضوح توضیح داد که اقدامی که بریتانیایی ها به آن رأی دادند، در واقع یک «همه پرسی مشورتی و نه اجباری بوده است» به این مفهوم که از نظرقانونی اجرای آن برای دولت الزام آور نیست. مهم نیست که نخست وزیر انگلستان چه کسی است، به هرحال او طبق نتایج همه پرسی ملزم نیست که ماده 50 را به جریان درآورد و همچنین مقامات اتحادیه اروپا نمی توانند انگلیس را وادار کنند که ماده 50 را به جریان اندازد.

اینترسپت سپس در توضیح این مسئله نوشت که در عمل، تمامی این مسائل به این مفهوم است که گرچه مانع تراشی در مسیر تحقق خواست و اراده ملت، یک خودکشی سیاسی برای هر رهبر به حساب می آید، اما برای دولت جدید انگلستان فضا به منظور یافتن یکسری مقدمات مصالحه وجود دارد تا از طریق آن به جای راضی کردن اکثریت نه چندان زیاد رأی دهندگانی که به جدایی رأی داده اند، طیف گسترده تری را راضی و خشنود کند.

به جریان افتادن ماده 50، دیگر راهی برای بازگشت بریتانیا به اتحادیه اروپا باقی نمی گذارد مگر آنکه تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا با چنین درخواستی موافقت کنند.

شبکه «بی بی سی» نیز پیش از این در خصوص خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا گزارش کرده بود که خروج از اتحادیه اروپا یک روند خودکار نیست و باید در خصوص آن با باقی اعضا مذاکره کرد. پارلمان اروپا می تواند هرگونه توافق جدید بر سر روابط بریتانیا و اتحادیه اروپا را وتو کند.

از طرف دیگر حدود دو سوم یا 650 نفر از نمایندگان پارلمان بریتانیا خواستار ماندن کشور خود در اتحادیه اروپا هستند و احتمالاً سکوت نخواهند کرد.

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا بریتانیا خروج از اتحادیه خروج از اتحادیه اروپا


نظر شما :