چگونه ایران، دوباره پای روس‌ها را به سوریه کشاند؟

۰۱ تیر ۱۳۹۵ | ۲۱:۲۵ کد : ۱۹۶۰۳۲۶ سرخط اخبار
به نظر می رسد بعد از مواضع متفاوت و نگران کننده چند ماه گذشته روس ها، همکاری های میان ایران، روسیه و سوریه  وارد یک فاز مثبت جدیدی شده است و رفت وآمدها، اظهارت مقامات این سه کشور و اقدامات عملیاتی آن ها در سوریه نیز این موضوع را به خوبی نشان می دهد. 
 
به گزارش «تابناک»، در همین زمینه، پایگاه آمریکایی «المانیتور» در مطلبی به این موضوع پرداخته است و نشانه هایی از همکاری های جدید میان ایران، روسیه و دولت سوریه آورده که در ادامه به آن پرداخته می شود.
 
  برای ایران ادامه جنگ در سوریه دیگر یک مسئله مربوط به امنیت منطقه ای نیست بلکه این منازعه هم اکنون اثرات مستقیم و پیچیده ای بر امنیت ملی ایران دارد. این دیدگاه به وضوح در اظهارات مقامات ایرانی، از تصاویر سربازان شهید شده ایرانی در سوریه، مقامات عالی رتبه اعزامی به تهران و اخیرا انتصاب دریادار علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به عنوان مقام عالی هماهنگ کننده اقدامات سیاسی، نظامی و امنیتی ایران با سوریه و روسیه قابل مشاهده است.
 
انتصاب شمخانی به عنوان مسئول هماهنگ کننده به دنبال برگزاری نشست سه جانبه وزرای دفاع روسیه، ایران  سوریه در تهران صورت گرفت. واضح بود که دیدار مقامات سه کشور برای تقویت و افزایش همکاری ها بعد از آن انجام شد که طی هفته های پیش از آن، موانع عمده ای در پیش روی همکاری های آن ها به وجود آمد. یک مقام سوری که نخواست نامش فاش شود به المانیتور گفت که خسارات و تلفات اخیر بیشتر به دلیل عدم هماهنگی و تفاوت عمده در اهداف آن ها اتفاق افتاد.
 
این مقام سوری گفت: « روسیه به عنوان یک قدرت بزرگ جهانی که در این زمینه به دنبال موقعیت خود است و فکر می کند که به دست آوردن صلح شانسی است که باید حفظ بشود. از طرف دیگر، ایالات متحده در مورد تعهدات خود جدی نبود. بنابراین، حملات معارضان وحشیانه تر از قبل شد و حجم زیادی از خسارات و تلفات نیز به همین دلیل بود».
 
در همین زمینه یک مقام ایرانی که خواست نامش فاش نشود در مصاحبه تلفنی با المانیتور گفت که از این به بعد دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به عنوان مقام هماهنگ کننده ایران با روسیه و سوریه، مستقیما به رهبر ایران گزارش خواهد داد و اوست که حرف آخر را در مورد سوریه خواهد زد. 
 
وی گفت: « رهبر انقلاب تمامی جزئیات در مورد سوریه را به دقت دنبال می کند چراکه معتقد است این جنگ همانطور که علیه سوریه است علیه ایران نیز هست. او همچنین از هرگونه هماهنگی با متحدان و دوستان ایران در این جنگ به عنوان یک جنگ جهانی حمایت خواهد کرد».
 
این مقام با اشاره به حمایت ایران از هرگونه تلاش برای پایان دادن به جنگ سوریه، گفت: « در ژنو، وین و یا هرجای دیگر، دیدن افراد در کنار هم بر روی یک میز  بهترین چیز است؛ با این حال، نشستن در یک جا برای خریدن زمان، معنایی ندارد».
 
این مقام ایرانی ادامه داد: «آمریکایی ها در حال خرید زمان برای رئیس جمهور جدید خودشان به قیمت تحمیل هزینه بر مردم سوریه هستند. ما نمی توانیم چنین تردیدی را در میان تراژدی های مردم سوریه بپذیریم. دوستان روسی ما به پایان خط با آمریکایی ها رسیدند. ما در موارد متعدد به آن ها هشدار دادیم که این مسیر درستی نیست. ما چندین تن از افسران و ناظران خود را به دلیل مواضع روس ها از دست دادیم و اکنون که آن ها متوجه شده اند به نتیجه ای با آمریکایی ها نمی رسند، در حال حرکت به سمت یک سطح جدیدی از همکاری ها در سوریه هستیم».
 
در نهایت این مقام ایرانی اضافه کرد: « ایران، روسیه و سوریه بر سر یک هدف مشترک به توافق رسیده اند: مبارزه با تروریسم که امروز تهدید اصلی برای کل منطقه است. همکاری، چشم انداز و تعهدات مشترک ما، منجر به نتایج خوبی خواهد شد و در ماه ها و سال های گذشته علی رغم برخی پیچیدگی هایی که ما با آن روبرو بودیم، این اتفاق افتاده بود. آن چیزی که کاملا از آن مطمئن هستیم که این همکاری امید زیادی را به دست خواهد آورد و با اطمینان باید گفت ما پیروز خواهیم شد».
 
اما این همکاری چگونه در محیط میدانی انعکاس خواهد یافت؟
 
در همین زمینه، یک فرمانده سوری گفت: « انتظار دارم در هفته های آینده وضعیت جنگی در شمال و شرق سوریه تشدید خواهد شد. ایران در حال اعزام نیروهای بیشتری به سوریه است. برخی از نیروها نیز در حال حاضر به سوریه رسیده اند. روس ها نیز به ما اطلاع داده اند که برنامه های جدیدی را قرار است در سوریه اجرا کنند و این ممکن است شامل تغییرات واقعی در تاکتیک ها باشد. چیزی که ما مطمئن هستیم این است که متحدان ما در یک مسیر یکسان و مشترکی قرار گرفته اند که این مسئله ما را به پیروزی نزدیک تر می کند.
 
در 6 ژوئن، یک مقام روسی در گفتگو با رسانه ها از جمله با خبرنگار المانیتور گفت  نیروهای ما و نیروهای ایرانی و حزب الله تنها نیروهای مشروع و قانونی در سوریه هستند و در حال هماهنگی بیش از پیش با یکدیگر هستیم».
 
یک مقام سوری نیز که خواست نامش فاش نشود به المانیتور گفت که در 18 ژوئن، وزیر دفاع روسیه در دیدار با رئیس جمهور سوریه در دمشق اطلاع داد که نیروهای جدیدی از روسیه در هفته آینده در سوریه مستقر خواهند شد.

کلید واژه ها: المانیتور


نظر شما :