نیمی از هواپیماهای ایران هنوز مجوز پرواز در اروپا را ندارند

۳۱ خرداد ۱۳۹۵ | ۰۰:۳۰ کد : ۱۹۶۰۲۵۸ سرخط اخبار

باوجود مجوز اتحادیه اروپا برای بازگشت هواپیماهای ایران به آسمان اروپا، نیمی از ناوگان هوایی ایران را هواپیماهای بوئینگ 747 و فوکر 100 تشکیل می دهد که اجازه پرواز در اروپا را ندارند.

به گزارش فارس به نقل از بیزینس اینسایدر، روز چهارشنبه اعلام شد که ایران ایر به توافقی برای خرید 100 هواپیما از شرکت بوئینگ دست یافته است.

درصورتی که این شایعه تحقق یابد، این دومین خرید چند میلیاردی ایران ایر در سال جاری خواهد بود. ایران ایر و ایرباس در ماه ژانویه توافقی تاریخی برای خرید 118 هواپیما به ارزش بیش از 25 میلیارد دلار به امضا رساندند.

روز پنج شنبه ایران ایر خبرهای بهتری دریافت کرد؛ کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد که به ایران ایر مجوز پرواز در آسمان اروپا را می دهد.

ویولتا بولک، کمیسیونر حمل و نقل اتحادیه اروپا در بیانیه ای اعلام کرد: «پس از سفر من به ایران در ماه آوریل، ارزیابی فنی در ماه می با موفقیت انجام شد.»

«بر اساس آن ارزیابی، من خوشحالم اعلام کنم که اکنون قادریم تا به بیشتر هواپیماهای ایران ایر اجازه دهیم تا به آسمان اروپا بازگردند.»

به نوشته این گزارش، تحریم های تجاری، در بیشتر 30 سال گذشته مانع از این شد تا ایران ایر هواپیماهای جدیدی از شرکت های غرب بخرد. در نتیجه، این شرکت مجبور بود تا از هواپیماهای قدیمی تولید قبل از انقلاب برای ناوگان خود استفاده کند. بر اساس گزارش ایرفیلیتز، ناوگان ایران ایر 46 هواپیما دارد که به عمر آنها به طور متوسط به 27 سال می رسد و حتی برخی بوئینگ های 747 در این ناوگان عمری 40 ساله دارند.

از اینرو این خط هوایی اغلب در یافتن قطعات اضافی مناسب برای هواپیماهای خود با مشکل روبرو است.

افزایش سوانح هوایی ناشی از مشکلات فنی برای هواپیماهای ایران در سال 2010 سبب شد تا اتحادیه اروپا، پرواز اکثر هواپیماهای این شرکت را ممنوع کند.

اما با وجود این بیانیه و لغو ممنوعیت های پروازی اتحادیه اروپا برای ناوگان ایران ایر، هواپیماهای بوئینگ 747 و فوکر 100 این شرکت هنوز از نظر اتحادیه اروپا بسیار غیرایمن هستند و اجازه پرواز بر فراز آسمان اروپا را ندارند.

آمارهای ایرفیلیتز نشان می دهد که متاسفانه این دو نوع هواپیما نزدیک به نیمی از ناوگان این شرکت را تشکیل می دهند.

کلید واژه ها: ایران ایر اتحادیه اروپا آسمان اروپا


نظر شما :