تفاهم سه‌جانبه؛ شمال و جنوب حلب و شرق سوریه

۳۰ خرداد ۱۳۹۵ | ۲۲:۲۱ کد : ۱۹۶۰۲۵۰ سرخط اخبار

گروه های تروریستی با کمک آمریکا، عربستان و ترکیه از آتش بس برای بازسازی مجدد خود استفاده کردند. از این روی تهران-دمشق-مسکو تصمیم گرفتند سه جبهه در سوریه را فعال تر کنند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، از فوریه گذشته (بهمن 1394) و زمان برقراری آتش بس برای نخستین بار بیانیه های نظامی روسیه و سوریه درباره ریف های حلب در مقایسه با بیانیه های مربوط به آشتی ملی افزایش یافته است.

درست چند ساعت بعد از نشست سه جانبه تهران-روسیه-سوریه، بار دیگر جنگنده های روس به آسمان حلب بازگشتند و عملیات خود را با شدت بیشتری از سر گرفتند.

روزنامه «السفیر» درباره برآیند نشست سه جانبه وزرای دفاع تهران، دمشق و مسکو گزارش داد، پس از این نشست حملات هوایی جنگنده های روس از پایگاه هوایی «حمیمیم» سه چهار برابر شد. از این روی گروه های تروریستی «نور الدین الزنکی» و«جبهة النصرة» طی دو روز گذشته پس از اینکه در حملات هوایی 25 عنصر خود را از دست دادند مجبور شدند در بخش شمالی «مزارع الملاح» مقرهای خود را تخلیه کنند. «جیش الفتح» نیز در ریف جنوبی حلب از روستای «حمیره» عقب نشست.

به گزارش این روزنامه، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز پس از این نشست اعلام کرد که مسکو به حمایت خود از ارتش سوریه ادامه خواهد داد تا تروریست های حاضر در استان حلب نتوانند پیشروی داشته باشند. این اظهارات با ضرورت های میدانی همخوانی داشت؛ زیرا حلب عرصه حملات عناصر وابسته به ترکیه، عربستان و آمریکاست تا از این طریق اجازه ندهند ارتش سوریه بزرگترین تجمع دموگرافی و اقتصادی سوریه را باز پس گیرد.

پس از نشست تهران، توافق شد که ایران در نبردهای میدانی سوریه نقش بیشتری داشته باشد. انتخاب «علی شمخانی» به عنوان هماهنگ کننده عالی عملیات روسیه-ایران-سوریه در همین راستا بود. به گونه ای که شمخانی بر روند کمک رسانی و عملیات میدانی در سوریه نظارت خواهد داشت. روسیه نیز با نظر این موافقت کرده و پذیرفته است که باید در درجه نخست به حلب بازگشت.

بنا بر این گزارش، توافق شده است که در مناطق شمالی حلب از جمله «منبج و الباب» نیروهای بیشتری از ایران مستقر شوند و ارتش سوریه نیز فعالیت خود را افزایش دهد. بدین ترتیب تهران می خواهد به مناطق عملیاتی نیروهای ویژه آمریکا در شمال سوریه نزدیک باشد و بر عملیات آن نظارت کند.

السفیر در ادامه گزارش داد، در نشست تهران بر سر عملیات در شرق سوریه نیز توافق شد. ایران نیز نقش مهمتری را در این منطقه از سوریه خواستار شد؛ زیرا تهران قصد دارد در جبهه های «رقه و الطبقه» جایگاهی داشته باشد؛ زیرا این مناطق مراکز اتصال با عراق است و نیروهای ایران در آن مناطق از عراق مستقر هستند.

ارتش سوریه از محور «أثریا – خناصر» واقع در جنوب شرق حلب پیشروی به سوی فرودگاه نظامی الطبقه را آغاز کرد و به ده کیلومتری آن رسیده است. در نشست تهران همچنین توافق شد که نیروهای ایرانی در این مناطق مستقر و از ارتش سوریه حمایت کنند. به همین دلیل تهران به این منطقه کمک نظامی و نیرو فرستاده است.

به گزارش این روزنامه، گزینه نظامی در حالی مطرح شده است که روند مذاکرات ژنو هیچ پیشرفتی نداشته است. پس از این مسئله بود که روسیه و ایران توافق کردند که بار دیگر به گزینه نظامی متوسل شوند.

در واقع نشست تهران، پس از آتش بس 27 فوریه نخستین نشستی بود که در این خصوص برگزار شد. تهران و دمشق با این آتش بس مخالف بودند ولی مسکو به اجرای آن پافشاری می کرد؛ زیرا بر این باور بود که موازنه قوا به خاطر حملات هوایی روسیه به اندازه ای تغییر کرده است که می توانند از موضع برتر با آمریکایی ها بر سر راه حل سیاسی بحران سوریه مذاکره کنند. ولی وضعیت به گونه دیگری رقم خورد و گروه های تروریستی تحت حمایت عربستان، ترکیه و آمریکا توانستند زیر ساخت های خود را ترمیم، حملات خود به جبهه حلب را مجددا آغاز و «خان طومان» را اشغال کنند.

کلید واژه ها: نشست تهران ارتش سوریه


نظر شما :