حالا سندرز برای کلینتون تعیین تکلیف می‌کند

آخرین گام‌های اتحاد دموکرات‌ها

نویسنده خبر: حسین هوشمند
دلیل باقی ماندن سندرز در رقابت ها تا روز پایانی در این نکته است که سندرز از مدت ها قبل می دانست که نمی تواند در زمینه کسب نمایندگان حزبی کلینتون را شکست دهد، اما به این دلیل به رقابت ها ادامه داد که خودش را رهبر یک جنبش سیاسی می داند.
آخرین گام‌های اتحاد دموکرات‌ها

دیپلماسی ایرانی: با پیروزی هیلاری کلینتون در انتخابات کالیفرنیا و رسیدن به حد نصاب نامزدی نهایی، تکلیف کاندیدای دموکرات ها برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 مشخص شد. رقابتی که برخلاف انتظار تبدیل به رقابتی طولانی و نزدیک میان کلینتون و رقیبش، برنی سندرز شده بود.

نتایج انتخابات

در سه شنبه شب در 6 ایالت انتخابات برگزار شد که نتایج آن بدین شرح است:

کالیفرنیا: هیلاری کلینتون با 55.8 درصد در مقابل 43.2 درصد سندرز. در کمپین جمهوری خواهان، ترامپ با 75.3 درصد در مقابل 11.3 درصد جان کیسیک و 9.2 درصد کروز

مونتانا: سندرز با 51.1 درصد و کلینتون 44.6 درصد. جمهوری خواهان: ترامپ 73.7 درصد، کروز 9.4 درصد و کیسیک 6.9 درصد.

نیوجرسی: کلینتون 63.2 درصد و سندرز 36.8 درصد. جمهوری خواهان: ترامپ 80.4 درصد، کیسیک 13.4 درصد و کروز 6.2 درصد.

نیومکزیکو: کلینتون 51.5 درصد و سندرز 48.5 درصد. جمهوری خواهان: ترامپ 70.7 درصد، کروز 13.3 درصد و کیسیک 7.6 درصد.

داکوتای شمالی: سندرز 64.2 درصد و کلینتون 25.6 درصد. جمهوری خواهان: ترامپ 67.1 درصد، کروز 17 درصد و کیسیک 15.9 درصد.

داکوتای جنوبی: کلینتون 51 درصد و سندرز 49 درصد. در این ایالت فقط انتخابات دموکرات ها برگزار شد.

کلینتون در مجموع توانست در این روز 391 نماینده حزبی (Delegates) کسب کند و سندرز هم 303 نماینده حزبی کسب کرد. با این پیروزی ها شمار نمایندگان حزبی کلینتون به 2780 نماینده حزبی رسید (به حد نصاب 2383 نماینده حزبی دست یافت) و سندرز هم به 1876 نماینده دست یافت. انتخابات مقدماتی دموکرات ها هنوز به پایان نرسیده است و آخرین انتخابات روز سه شنبه در واشینگتن دی سی برگزار خواهد شد که 45 نماینده حزبی دارد.

انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان به پایان رسید و ترامپ هم در این روز توانست 303 نماینده حزبی کسب کند و شمار نمایندگان حزبی اش را به 1542 نماینده رساند. حد نصاب جمهوری خواهان برای کسب نامزدی نهایی 1237 نماینده حزبی بود. رقبای ترامپ در این رقابت ها فاصله زیادی با وی داشتند. کروز توانست به 560 نماینده حزبی دست پیدا کند، روبیو 167 نماینده و کیسیک 161 نماینده کسب کردند.

دموکرات ها متحد می شوند

با دستیابی کلینتون به حد نصاب نامزدی نهایی حزب رقابت های انتخاباتی وارد فاز پایانی خودش شد. تا قبل از برگزاری انتخابات مقدماتی کالیفرنیا، سندرز همچنان امیدوار به شکست کلینتون بود و اعتقاد داشت که با پیروزی در این ایالت مهم می تواند نظر نمایندگان حزبی ارشد (Super Delegates) را به خودش جلب کند. اما با این شکست مشخص شد که وی نمی تواند مانع از نامزدی نهایی کلینتون شود.

کلینتون برای پیروزی نیاز به جذب آرای حامیان سندرز دارد و بدون کسب آرای دموکرات های لیبرال و مستقل ها، کار سختی برای شکست ترامپ دارد. از سوی دیگر برای حزب دموکراتی که دوپاره شده، شکست دادن حزب جمهوری خواه سخت است. از این رو اتحاد دموکرات ها امری به شدت حیاتی است.

در این راستا تحولات مهمی پس از انتخابات کالیفرنیا صورت گرفت. کلینتون در سخنرانی پیروزی اش اعلام کرد که تاریخ ساز شده است و اولین کاندیدای زن در انتخابات نهایی ریاست جمهوری در تاریخ این کشور است. سندرز در سخنرانی اش اشاره ای به انتقاد از کلینتون و رقابتش برای دستیابی به نامزدی نهایی حزب نکرد. مهمتر از همه دیدار روز پنجشنبه باراک اوباما با سندرز در کاخ سفید بود.

اوباما و سندرز دیداری یک ساعته با یکدیگر در کاخ سفید داشتند و همان طور که می شد حدس زد در رابطه با چشم انداز رقابت ها و لزوم اعلام حمایت سندرز از کلینتون و اتحاد حزب صحبت کردند. سندرز پس از این دیدار در مصاحبه ای که داشت گفت: «از دید من و فکر کنم از دید اکثریت آمریکایی ها، ریاست جمهوری ترامپ فاجعه بار خواهد بود. برای من غیرقابل باور است که حزب جمهوری خواه کاندیدایی را در سال 2016 دارد که به دنبال تعصب و تبعیض است. از دید من آمریکایی ها به کسی که به مکزیکی تبارها، توهین می کند، به مسلمانان توهین می کند و به سیاهپوستان توهین می کند، رای نخواهند داد. نیازی به گفتن نیست که من هر آنچه در توان دارم انجام خواهم داد تا مطمئن شوم که دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده نخواهد شد.»

سندرز در ادامه به این نکته اشاره کرد که در انتخابات سه شنبه واشینگتن دی سی شرکت خواهد کرد و به زودی با کلینتون دیدار خواهد کرد تا نحوه همکاری شان برای شکست دادن ترامپ را بررسی کنند و مطمئن شود که دولت آینده فقط برای 1 درصد ثروتمند جامعه فعالیت نخواهد کرد و به همه مردم خدمت خواهد کرد.

دو ساعت پس از دیدار با سندرز، اوباما در پیامی ویدئویی اعلام کرد که از کلینتون حمایت می کند. کلینتون هم در پاسخ اعلام کرد که از این حمایت بسیار خوشحال است و به آن افتخار می کند. پس از اوباما جو بایدن و سناتور الیزابت وارن هم از کلینتون حمایت کردند.

حمایت سناتور وارن از این جهت اهمیت دارد که وی مواضعی همانند سندرز دارد و متعلق به جناح چپ حزب دموکرات و اعضای جناح پیشروی این حزب است. با حمایت وارن و سندرز در آینده ای نزدیک از کلینتون، اتحاد در این حزب به دست می آید و رای دهندگان جناح چپ و لیبرال این حزب به تدریج از کلینتون در مقابل ترامپ حمایت خواهند کرد.

دلیل باقی ماندن سندرز در رقابت ها تا روز پایانی در این نکته است که سندرز از مدت ها قبل می دانست که نمی تواند در زمینه کسب نمایندگان حزبی کلینتون را شکست دهد، اما به این دلیل به رقابت ها ادامه داد که خودش را رهبر یک جنبش سیاسی می داند. نکته ای که کاملاً درست است. سندرز، کاندیدایی بود که هیچ کس فکر نمی کرد بتواند تا این مرحله از رقابت ها دوام بیاورد و در 22 ایالت به پیروزی دست پیدا کند، رای حدود 10 میلیون نفر را کسب کند و حمایت 1876 نماینده حزبی را به دست بیاورد.

جنبش سندرز با وجود این که در انتخابات شکست خورد اما پیروزی های مهمی به دست آورد. هم اکنون سندرز این قدرت را دارد تا بر روی کلینتون و برنامه های وی در دولتش تاثیر بگذارد. در حال حاضر سندرز تبدیل به یکی از رهبران حزب دموکرات شده است که همگان برای وی احترام قائلند. این صحبتی است که اوباما، بایدن و  سناتور هری رید به آن اشاره کرده اند. سناتور رید، رهبر اقلیت سنا در دیداری که با سندرز در روز پنجشنبه داشت گفت مختار است تا زمانی که می خواهد به رقابت انتخاباتی اش ادامه دهد.

یکی دیگر از جنبه های قدرت جنبش سندرز این است که با نهایی شدن نامزدی کلینتون وقتی که صحبت از تعیین معاون برای وی می شود، همگان صحبت از انتخاب فردی می کنند که به جناح چپ این حزب و سندرز گرایش داشته باشد. از همین رو در روزهای اخیر صحبت از انتخاب سناتور وارن برای معاونت کلینتون شده است.

هفته پیش بود که سناتور رید اعلام کرد بهترین فرد برای این پست سناتور وارن است. خود کلینتون هم روز جمعه اعلام کرد که وارن شایستگی تصدی این پست را دارد. وارن هم ابراز علاقه کرده است اما به نکته مهمی اشاره کرده که انتخاب وی به عنوان یک زن در کنار کلینتون موجب می شود که دو زن در کارت انتخاباتی دموکرات ها حضور داشته باشند که ممکن است آرای چندان زیادی را به کلینتون اضافه نکند. در مقابل باید کسی انتخاب شود که نقاط ضعف کلینتون را بیش از وارن بپوشاند.

با پایان یافتن انتخابات مقدماتی دموکرات ها در سه شنبه هفته جاری و حمایت قریب الوقوع سندرز از کلینتون، روند اتحاد در حزب دموکرات تکمیل می شود و آنها آماده رقابت با ترامپ و حزب جمهوری خواهی می شوند که در روزهای اخیر دچار چالش هایی شده اند.

حسین هوشمند

نویسنده خبر

عضو هيئت تحريريه ديپلماسي ايراني

hossein. houshmand@gmail.com

 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سندرز ترامپ وارن کلینتون انتخابات آمریکا انتخابات 2016


نظر شما :