شهردار جدید لندن خاری در چشم افراط گرایان است

صادق‌خان مقابل دونالد ترامپ

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۵۸۸۲۵ اخبار اصلی اروپا
پیروزی صادق‌خان در انتخابات شهرداری لندن، خاری در چشم القاعده، داعش و ایدئولوژی افراط در هر سبک و سیاقی و افرادی مانند ترامپ است که مسلمان بودن را مرادف با خطرناک بودن توصیف می‌کنند.
صادق‌خان مقابل دونالد ترامپ

نویسنده: راجر کوهن 

دیپلماسی ایرانی: مهم ترین خبر تحولات سیاسی چند هفته اخیر نه احتمال انتخاب دونالد ترامپ به عنوان نامزد نهایی حزب جمهوری خواه، بلکه انتخاب صادق خان، فرزند مسلمان یک راننده اتوبوس در لندن به عنوان شهردار این شهر بود.

ترامپ هنوز نتوانسته عملا به موفقیت برسد و سمتی سیاسی را تصاحب کند، اما صادق خان نامزد حزب کارگر توانست «زک گلداسمیت» نامزد حزب محافظه کار را شکست داده و کرسی شهرداری یکی از مهم ترین شهرهای جهان که از اقصی نقاط دنیا در خود مهاجر جای داده است را تصاحب کند. صادق خان با پیروزی خود توانست بر همه اتهاماتی که سعی می کرد وی را به افراط گرایی اسلامی پیوند دهد، فائق آید و در راه پیروزی میان انزوا و ارتباطات همه جانبه و میان همگرایی و مواجهه، جانب اولی را گرفت. وی از فرصت همگانی برای مقابله با زن ستیزی و نژادپرستی سخن می گفت. در یک کلام، صادق خان نقطه مقابل دونالد ترامپ است.

پیش از انتخابات، صادق خان در معرفی خود گفته بود: «من اهل لندن، یک اروپایی، یک بریتانیایی و یک انگلیسی هستم. باور دینی من اسلام است، ریشه آسیایی و در اصل پاکستانی دارم. من یک پدر و یک همسرم.»

جهان در قرن بیست و یکم با هویت های چندوجهی و کلان شهرهایی که تنوع و کثرت گرایی را گرامی می دارند، ساخته خواهد شد و نه با وجود شخصیت های متعصب و قلدری که شعار «اول آمریکا» سر می دهند.

جالب است که تحت پیشنهاد ترامپ مبنی بر جلوگیری از ورود مسلمانان غیرشهروند به آمریکا، شهردار لندن نخواهد توانست به ایالات متحده سفر کند. به قول خود ترامپ، این یک فاجعه بزرگ و کامل است. چنین چیزی می تواند آمریکا را در چشم همگان مسخره جلوه دهد، جهانیانی که هم اکنون نیز از صعود ترامپ به عنوان نامزد جمهوری خواهان مبهوت شده اند.

انتخاب صادق خان به عنوان شهردار لندن مهم است، از آن جهت که نشان می دهد گزاره هایی مانند این که اروپا مملو از اسلام گرایان افراطی شده باطل اند. پیروزی وی این واقعیت را نشان می دهد که اقدامات تروریستی، میلیون ها اقدام مثبت و موفق میان جوامع مسلمان اروپا را پنهان کرده است. صادق خان به عنوان یکی از فرزندان خانواده 9 نفره اصالتا پاکستانی که در اقامتگاه های همگانی بزرگ شده بود، توانست ابتدا وکیل حقوق بشر و سپس وزیر دولت شود. وی توانست در انتخابات شهرداری لندن 1.3 میلیون رای به دست بیاورد که در جای خود بی نظیر است.

پیروزی وی مهم است، زیرا مهم ترین صدا علیه افراط گرایی صدای اعتراض و مخالفت مسلمانان است و هم اکنون صادق خان آمادگی این را دارد که از آن صحبت کند. پس از حملات تروریستی سال گذشته در پاریس وی در سخنانی گفت: «مسلمانان نقشی ویژه در مخالفت با تروریسم دارند که باید به ایفای آن بپردازند و این نه بخاطر مسئولیت بیشتر ما نسبت به دیگران است، بلکه به خاطر این است که ما می توانیم برای مبارزه با افراط گرایی موثرتر از دیگران باشیم.» شهردار جدید لندن همچنین با حضور در جمع یهودیان این شهر به محکومیت اقدامات یهودستیزانه پرداخت.  

صادق خان چهره ای سیاسی است که در سطح جهانی اهمیت دارد. انتخاب وی نه به افراط گرایی در همه نوع آن است؛ از دونالد ترامپ گرفته تا ابوبکر البغدادی که باور دارند پیروان مذاهب مختلف نمی توانند در هم زیستی مسالمت آمیز با یکدیگر به سر ببرند.

ترامپ بیش از هر چیز محصول ترس و وحشت مردم آمریکا است. به طور مثال طی چند هفته گذشته، یک دانشجوی دانشگاه برکلی به صرف صحبت کردن به زبان عربی با اسکورت از پرواز به بیرون هدایت شده است. ترامپ منادی این آمریکای وحشت زده است که در همه جا به جستجوی عوامل تهدید می گردد.

در مقابل، پیروزی صادق خان منادی پیروزی بر ترس و وحشت از مسلمانان است که پس از 11 سپتامبر به وجود آمده بود. پیروزی وی خاری در چشم القاعده، داعش و ایدئولوژی افراط در هر سبک و سیاقی و افرادی مانند ترامپ است که مسلمان بودن را مرادف با خطرناک بودن توصیف می کنند. صادق خان به همگرایی بیشتر باور دارد.

منبع: نیویورک تایمز / ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 25

کلید واژه ها: صادق خان ترامپ لندن


نظر شما :