تحلیل سردار یحیی صفوی از شرایط منطقه

هدف عربستان تقابل با نقش منطقه‌ای ایران است

۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۵:۵۲ کد : ۱۹۵۸۱۹۲ خاورمیانه انتخاب سردبیر
تحرکات تفرقه‌افکنانه و سیاست‌های غیرمسئولانه برخی از کشورهای عربی، جهان اسلام را به سمت یک بحران بزرگ سیاسی و امنیتی پیش می‌برد.
هدف عربستان تقابل با نقش منطقه‌ای ایران است

سردار سرلشکر پاسدار دکتر سید یحیی صفوی*

دیپلماسی ایرانی: سعودی ها با درک ضعف نظام سیاسی قدرت مطلقه پادشاهی و چالش های درونی طیف شاهزادگان جوان و ماجراجو و تهدیدهای جمعیتی خود از فقر و فلاکت قسمت عمده ای از مردم عربستان، می خواهند فرار به جلو انجام دهند در حالی که ذات نظام سیاسی آنها فاقد مشروعیت و دموکراسی است. هدف از ورود جدی عربستان به بحران های منطقه ای و ایجاد ائتلاف های متعدد، ایفای نقش رهبری در میان کشورهای اسلامی و تقابل با نقش منطقه ای جمهوری اسلامی ایران است که درصدد دعوت کشورهای اسلامی به وحدت و تقویت محور مقاومت اسلامی در منطقه است.

دو قطبی کردن جهان اسلام در پی ائتلاف نظامی به اصطلاح کشورهای اسلامی ضد تروریسم، خطری بزرگ برای جهان اسلام و تهدیدی برای واگرایی کشورهای اسلامی از ایران است و اهتمام عربستان در ایجاد این ائتلاف، به منظور کاهش فشارهای منطقه ای و بین المللی علیه این کشور به عنوان خاستگاه تروریسم و گروه های افراطی است. عربستان سعودی تحت تأثیر مدیریت راهبردی آمریکایی ها و صهیونیست ها و با برخورداری از میلیاردها دلار ثروت نفتی، بعد از 5 سال مداخله در سوریه و لبنان و عراق و بحرین با شکست مواجه شده و می خواهد نقش جدیدی را به نیابت از آمریکایی ها و صهیونیست ها برای مخالفت و رقابت استراتژیک با ایران ایفا نماید؛ ولی سیاستمداران ایران با هوشمندی و خردمندی برتر این نقش و توطئه جدید عربستان را نیز در منطقه خنثی خواهند کرد.

اقدامات تفرقه افکنانه و جنگ افروزی های برخی از دولت های عربی توطئه آمریکایی- صهیونیستی علیه قدرت گیری جهان اسلام است. آمریکایی ها پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق، برای هژمونی خود در مقیاس جهانی و اینکه بتوانند از نظر اقتصادی، فرهنگی و امنیتی در جهان تسلط پیدا کنند تنها قدرت چالش آفرین فراروی خودشان را قدرت جهان اسلام می دیدند. آنها با پذیرش این واقعیت که تفکراتشان دیگر قابلیت الهام بخشی ندارد و تأثیر خود بر افکار عمومی جهانیان را از دست داده اند، با احساس خطر نسبت به تبدیل جهان اسلام به یک قطب بزرگ قدرت جهانی، در پی ایجاد یک اتفاق مهم و بازدارنده برآمدند. آمریکایی ها برای پیشگیری از وقوع این تحول بزرگ، طراحی بسیار پیچیده حادثه 11 سپتامبر را با لایه ها و واسطه های چندگانه انجام دادند. آنها می خواستند در پی این حادثه، یک جریان نو برای مبارزه با اسلام سامان دهند و در این راستا با دستاویز قرار دادن حادثه 11 سپتامبر، گزاره "اسلام مساوی با تروریسم است" را نزد افکار عمومی انگاره سازی کردند. حملات تروریستی 11 سپتامبر ریل گذاری برای لشکرکشی آمریکایی ها و اشغال نظامی افغانستان و عراق و کلید زدن سناریوی خود برای درگیر ساختن جهان اسلام با یک بحران بزرگ و پردامنه بود. جهان اسلام با برخورداری از ظرفیت ها و عوامل توانمندسازی همچون موقعیت جغرافیایی ممتاز، برخورداری از 75 درصد ذخایر نفت جهان و و 57 درصد ذخایر گاز جهان، سیطره بر گذرگاه ها و تنگه های عبور اجباری بین المللی نظیر کانال سوئز، تنگه هرمز، باب المندب و همچنین موقعیت ژئو کالچر منحصربفرد، توانایی تبدیل شدن به یک قطب بزرگ قدرت در مقیاس جهانی را داراست. لذا آنها ایجاد بحران و چالش در سطح منطقه ای و فراتر از آن را برای جلوگیری از به کارگیری قدرت جهان اسلام برای آزادی قدس شریف عملیاتی کردند.

غلبه بر بحران های کنونی جهان اسلام از جمله جنگ های نیابتی و فتنه تروریستی گروهک های تکفیری و سلفی مهمترین گام در بی اثرسازی سناریوهای دشمنان اسلام است. هدف آمریکایی ها و صهیونیست ها، واگرایی جهان اسلام و تضعیف دولت ها و ملت های مسلمان و به طور مشخص مهار نفوذ انقلاب اسلامی ایران است که پرچمدار وحدت و همگرایی در امت اسلامی است. متأسفانه تحرکات تفرقه افکنانه و سیاست های غیرمسئولانه برخی از کشورهای عربی، جهان اسلام را به سمت یک بحران بزرگ سیاسی و امنیتی پیش می برد. در چنین فضایی همگرایی و اقدام مشترک کشورهای اسلامی برای مقابله با این نقشه شوم یک ضرورت راهبردی است و مردم و نخبگان مذهبی، فرهنگی و سیاسی نقشی تعیین کننده در تشکیل امت واحده اسلامی دارند.

بحران سوریه از جمله یک نزاع ژئوپلیتیکی میان آمریکا و متحدانش با ایران و روسیه است. همچنین جنگ عربستان علیه مردم مظلوم و بی دفاع یمن نیز اهداف ژئوپلیتیکی دارد. هم اکنون منطقه جنوب غرب آسیا محل نزاع و رقابت های ژئوپلیتیکی بازیگران فرامنطقه ای شده است و بسیاری از جنگ افروزی ها، ناامنی ها، بحران ها و تحولات دامنه دار منطقه ناشی از همین رقابت هاست.

* متن سخنرانی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در نشست تشریح برنامه های همایش بین المللی بحران های ژئوپلیتیکی جهان اسلام

انتشار اولیه: دوشنبه 30 فروردین 1395 / انتشار مجدد: شنبه 4 اردیبهشت 1395

کلید واژه ها: جهان اسلام عربستان آمریکا سید یحیی صفوی ایران و عربستان


نظر شما :