نامزدهای جمهوری‌‌خواه چه برنامه‌ای برای خاورمیانه دارند؟

مخالفان برجام، مدافعان اسرائیل و مهاجمان به مهاجران

همه نامزدهای جمهوری‌خواه حامی بلامنازع دولت اسرائیل هستند، نگاهی منفی به برجام دارند و خواهان نقش فعا‌ل‌تر آمریکا برای مبارزه با داعش هستند.
مخالفان برجام، مدافعان اسرائیل و مهاجمان به مهاجران

نویسنده: جان هوداک 

دیپلماسی ایرانی: نامزدهای حزب جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در مورد مبارزه با داعش، وضعیت سوریه و مهاجران، برجام، اسرائیل، کشورهای حاشیه خلیج فارس و برخی دیگر از موضوعات مهم منطقه ای چه دیدگاه و برنامه ای دارند؟

بن کارسون: جراح مغز و اعصاب، استاد دانشگاه جان هاپکینز

داعش: بن کارسون از اعلام رسمی جنگ علیه داعش حمایت می کند. وی مدعی شده است که در صورت موفقیت از تعداد قابل توجهی از سربازان نیروی زمینی آمریکا برای مبارزه با داعش استفاده خواهد کرد. وی خواهان تشکیل ائتلافی از سربازان آمریکایی و نیروی زمینی کشورهای عرب منطقه است. تعلیم سوری ها برای مبارزه با داعش در عربستان و اردن، ایجاد اختلال در منابع مالی داعش و استفاده از نیروی زمینی آمریکا برای قطع شریان تسلیحاتی به مناطقی که در دست داعش است از جمله ایده هایی است که کارسون ارائه کرده است.

سوریه و مهاجران: بن کارسون اعلام کرده که جلوی ورود مهاجران به آمریکا را خواهد گرفت، چرا که ممکن است اعضای داعش با استفاده از این فرصت به داخل آمریکا نفوذ کنند. به گفته وی بهتر آن است که مهاجران در سرزمین خود باقی بمانند. کارسون همچنین امکانات مستقر در اردوگاه های مهاجران را ناکافی دانسته و از کشورهای عرب خواسته است که برای تجهیز این اردوگاه و پذیرش مهاجران اقدام کنند.

ایران/ توافق هسته ای: به گفته کارسون توافق هسته ای تنها یکی از چالش های مربوط به ایران است. کارسون ایران را متهم به نقض حقوق زنان و اقلیت های مذهبی کرده و همکاری آمریکا با ایران را به منزله نقض ارزش های آمریکایی معرفی کرده است. این جراح مغز و اعصاب معتقد است که توافق هسته ای، آمریکا را در خطر قرار می دهد و تهدیدی مستقیم علیه اسرائیل است. کارسون متعهد شده است که در صورت راهیابی به کاخ سفید برجام را ملغی کرده و برای امضاء توافقی جدید با ایران که مطابق میل نخست وزیر اسرائیل باشد، اقدام می کند.

اسرائیل: کارسون به کرات بر تعهد آمریکا نسبت به اسرائیل تاکید کرده و مدعی شده است که این روابط در دوران اوباما تزلزل داشته است. با این وجود، کارسون شهرک سازی های یهودیان را تقبیح کرده است. این نامزد جمهوری خواه حمایت قابل توجهی از شخص نتانیاهو کرده و وی را رهبری بزرگ می خواند. نگاه کارسون به راه حل دو دولت، توام با شک و تردید است. اگرچه وی از تشکیل دولت فلسطین حمایت کرده، اما خواهان تشکیل آن در جایی دیگر به طور مثال در مصر شده است.

کشورهای حاشیه خلیج فارس: بن کارسون کمتر به موضع گیری شفاف در مورد کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس پرداخته و تنها به این بسنده کرده که این کشورها در حمایت از اردوگاه مهاجران سوری مسئولند.

سایر موضوعات: کارسون کاهش بودجه دفاعی آمریکا را پر مخاطره توصیف کرده است. بنابراین وی تلاش برای افزایش بودجه دفاعی را در صورت موفقیت خود در انتخابات، در زمره اولویت ها قرار داده است. به گفته وی افزایش بودجه دفاعی آمریکا می تواند بر حضور نیروی زمینی آمریکا در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و بر وضعیت کشورهای این منطقه که میزبان پایگاه های آمریکایی هستند، تاثیر داشته باشد.

تد کروز: سناتور تگزاس از 2013 تاکنون

داعش: اظهارات تد کروز در مورد مبارزه با داعش، در عین تندی مبهم بوده است. وی از حضور نیروهای زمینی آمریکا در سوریه دفاع کرده، اگرچه مدعی است که پیروزی بر داعش بدون استفاده از نیروی زمینی آمریکا نیز ممکن می باشد. تجهیز و حمایت از نیروهای کرد در عراق و سوریه از دیگر راهکارهای کروز برای مبارزه با داعش است. استفاده فزاینده از حملات هوایی و بمباران بی امان مواضع داعش، قطع حمایت از دولت عراق و حمایت از کردهای سوریه، اسرائیل، اردن و مصر به عنوان بازیگران اصلی جنگ با داعش، راهکارهای چندگانه کروز برای شکست این گروه تروریستی است. وی تاکید کرده است که این جنگ را نه مبارزه علیه کلیت دین اسلام، بلکه جنگ با عناصر افراط گرای آن می داند.

سوریه و مهاجران: تد کروز در مورد لزوم برکناری اسد با شک و تردید سخن می گوید، چرا که نیروهای میانه رو سوری را قابل اعتماد ندانسته و احتمال می دهد که نیروهای داعش از خلاء قدرت سوءاستفاده کنند. در مورد مهاجران نیز خواهان توقف روند پذیرش مهاجران از کشورهایی شده است که به نحوی بخش هایی از سرزمین آن ها در تصرف داعش یا القاعده است. در مورد برقراری منطقه پرواز ممنوع و یا ایجاد منطقه امن در سوریه نیز اظهارات مشخصی نداشته است.

ایران/ برنامه هسته ای: تد کروز با توافق هسته ای ایران مخالف است و مدعی است که این توافق به ایران کمک می کند تا توانمندی هسته ای خود را گسترش بدهد. کروز اعلام کرده که به محض ورود به کاخ سفید توافق را لغو خواهد کرد.

اسرائیل: تد کروز بر افزایش حمایت آمریکا از اسرائیل تاکید داشته و اتحاد آمریکا- اسرائیل را سنگ بنای ایالات متحده خوانده است. حمایت از تقویت سیستم های دفاع موشکی اسرائیل، انتقال سفارت واشنگتن از تل آویو به بیت المقدس و حمایت از راه حل دو دولت مشروط به تامین همه خواسته های اسرائیل، مواضع وی در حمایت از تل آویو را نشان می دهد.

کشورهای حاشیه خلیج فارس: تد کروز به ندرت در مورد این کشورها اظهار نظری داشته است.

مارکو روبیو: سناتور فلوریدا از 2011 تاکنون

داعش: در میان همه نامزدهای حزب جمهوری خواه طرح روبیو برای مبارزه با داعش از جامعیت بیشتری برخوردار است. وی پیگیری توامان استراتژی نظامی و سیاسی را پیشنهاد داده است. این استراتژی شامل ائتلافی چند ملیتی با حضور نیروهای زمینی ارتش آمریکا به ویژه نیروهای عملیات ویژه است. طبق طرح روبیو رهبری ائتلاف باید به عهده نیروهای محلی اهل تسنن از جمله کردها و تجهیز تسلیحاتی و مالی آنها باید به عهده آمریکا و کشورهای ائتلاف باشد. به طور همزمان، روبیو از اعطای خودمختاری به نیروهای اهل تسنن در برخی از استان های سوریه و افزایش حملات هوایی به مواضع داعش در سوریه و عراق حمایت می کند. روبیو تاکید می کند که بخشی از برنامه مبارزه با داعش باید معطوف به قطع شبکه مالی این گروه تروریستی و منع دسترسی آنها به منابع نفتی باشد. این سناتور از بین بردن شریان عضوگیری داعش را مستلزم حمایت آمریکا از کمپینی اطلاعاتی برای افشای جنایت های داعش می داند.

سوریه و وضعیت مهاجران: روبیو خواهان برکناری اسد و تعلیم نیروهای معارض معتدل، نه تنها برای جنگ با داعش بلکه برای به دست گرفتن قدرت در دوران پس از برکناری اسد است. وی اعلام کرده که به عنوان رئیس جمهور آمریکا مادامی که پوتین متعهد به برکناری اسد نباشد، حاضر به همکاری با روسیه نخواهد بود. رویکرد وی در مورد مهاجران طی زمان تغییر کرده است. در ابتدای امر، وی از پذیرش تعداد محدودی از مهاجران حمایت می کرد اما پس از حملات تروریستی پاریس در نوامبر 2015 اعلام کرد که وضعیت تغییر کرده و آمریکا نباید اجازه بدهد مهاجران به خاک کشورش وارد شوند و در نهایت وی اعلام کرد که پذیرش افراد مسن و کودکان آواره می تواند گزینه ای قابل دفاع باشد. وی صراحتا از برقراری منطقه پرواز ممنوع و منطقه امن برای آوارگان سوری حمایت کرده است.

ایران/ توافق هسته ای: مارکو روبیو اعلام کرده که به محض تصدی صندلی ریاست جمهوری، توافق هسته ای را لغو کرده و تحریم ها را باز می گرداند. به گفته وی ایران برای حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر مستحق تحمل تحریم های بیشتر است. وی اعلام کرده که برای اجرای تحریم ها و مخالفت با برنامه هسته ای ایران، تهدید به استفاده از نیروی نظامی را نیز مجاز می داند.

اسرائیل: روبیو از حامیان وفادار رژیم اسرائیل است و راه حل دو دولت را نیز برای حل مناقشه کارآمد ارزیابی می کند. وی اعلام کرده که در صورت موفقیت، بر اتحاد دیرین اسرائیل و آمریکا و حق اسرائیل در دفاع از خویش تاکید خواهد کرد.

کشورهای حاشیه خلیج فارس: مارکو روبیو تاکید کرده است که عربستان باید نقش جدی تری در مبارزه با داعش ایفا کند. وی از کشورهای میانه رو حاشیه خلیج فارس، علی رغم غیردموکراتیک بودن آنها - به طور مشخص عربستان- حمایت کرده است. به گفته روبیو اگر چه این حمایت ایده آل نیست، اما برای پیشبرد استراتژی آمریکا در منطقه ضروری است.

سایر موضوعات: مارکو روبیو به شدت از گسترش و مدرنیزاسیون نیروی نظامی آمریکا حمایت کرده و قانون کاهش بودجه نظامی را مورد نقد قرار داده است.

دونالد ترامپ: مدیرعامل شرکت ترامپ

داعش: مواضع ترامپ در مورد مبارزه با داعش پیچیده و متغیر بوده است. در ابتدا، وی در مورد ورود آمریکا به این معرکه با شک و تردید سخن به میان می آورد و حضور روسیه را برای پایان دادن به این جنگ کافی می دانست. وی از حضور تعداد محدودی از نیرورهای زمینی آمریکا حمایت کرده و بمباران حوزه های نفتی عراق برای قطع دسترسی داعش را گزینه ای مطلوب می داند. از طرف دیگر، ترامپ اعلام کرده بود که باید عراق مبلغ یک و نیم تریلیون دلار از درآمدهای نفتی خود را برای تامین هزینه های جنگ به آمریکا بپردازد. ترامپ پیشنهاد داده است که کشتن خانواده های ستیزه جویان داعش می تواند راه موثری برای منصرف کردن افراد از پیوستن به این گروه تروریستی باشد.

سوریه و وضعیت مهاجران: ترامپ هم مواضع تندی در مورد تلاش برای برکناری اسد داشته و هم در مورد وضعیت سوریه پس از برکناری وی اظهار نگرانی کرده است. ترامپ در مورد تعلیم نیروهای معارض و اعتماد به آنها نیز با شک و تردید سخن گفته است. ترامپ از ایجاد منطقه امن در سوریه حمایت کرده اما با برقراری منطقه پرواز ممنوع مخالف است. وی گفته است که به عنوان رئیس جمهور اجازه نمی دهد پناهنگان وارد آمریکا شوند و حتی جلو ورود مسلمانان به آمریکا را نیز تا زمان اصلاح سیستم مهاجرت در آمریکا خواهد گرفت.

ایران/ توافق هسته ای: دونالد ترامپ با توافق هسته ای مخالف است و مدعی است که می توان به توافقی بهتر دست یافت. ترامپ در بعضی از موقعیت ها اعلام کرده که توافق را ملغی اعلام می کند و گاهی نیز لغو توافق را استراتژی ضعیفی خوانده است. وی از افزایش تحریم ها علیه ایران حمایت کرده است.

اسرائیل: ترامپ از اسرائیل به عنوان شریک نظامی و اقتصادی بزرگ آمریکا یاد می کند. وی از اقدام یکجانبه اسرائیل علیه ایران حمایت می کند و موضع مشخصی در مورد تاسیس دولت مستقل فلسطین نگرفته است.

کشورهای حاشیه خلیج فارس: دونالد ترامپ خواستار حمایت مالی این کشورها از برقراری منطقه امن در سوریه شده است.

در پایان باید به این نکته توجه کرد که سخنان و دعاوی نامزدهای ریاست جمهوری لزوما در مرحله عمل و پس از پیروزی، عملیاتی نخواهد شد. نمونه بارز آن ادعای باراک اوباما مبنی بر تعطیلی گوانتانامو بود.

منبع: اندیشکده بروکینگز / ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 25

کلید واژه ها: کارسون روبیو ترامپ تد کروز داعش حزب جمهوری خواه انتخابات 2016 انتخابات ریاست جمهوری امریکا


نظر شما :