نظرسنجی از استادان روابط بین‌المللی

بهترین گزینه برای مدیریت سیاست خارجی آمریکا کیست؟

۰۵ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۹:۳۰ کد : ۱۹۵۶۶۴۳ اخبار اصلی
اساتید روابط بین‌الملل از میان دو نامزد باقی مانده در حزب دموکرات، نزدیک به ۸۰ درصد هیلاری کلینتون و تنها ۲۰ درصد سندرز را برای مدیریت سیاست خارجی لایق تر می‌دانند.
بهترین گزینه برای مدیریت سیاست خارجی آمریکا کیست؟

دیپلماسی ایرانی: سیاست خارجی یکی از موضوعاتی است که بخش مهمی از مناظرات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را به خود اختصاص می دهد.

در نظرسنجی که اخیرا با همکاری کالج ویلیام اند مری و مجله فارن پالسی انجام شده، نظر اساتید روابط بین الملل در مورد موضوعات مهم مربوط به سیاست خارجی پرسیده شده است.

مهم ترین موضوعات سیاست خارجی آمریکا چه مواردی هستند؟

از میان لیست بلندبالایی شامل گزینه های متعدد از تروریسم گرفته تا فقر، تعارضات در خاورمیانه و تغییرات آب و هوایی به عنوان مهم ترین موضوعات انتخاب شده اند. نزدیک به 81 درصد از اساتید روابط بین الملل یکی از این دو موضوع و یا هر دو را به عنوان مهم ترین موضوعات حوزه سیاست خارجی معرفی کرده اند. پس از این دو موضوع، اقدامات روسیه، تروریسم فراملی و قدرت نظامی فزاینده چین رتبه های سوم تا پنجم را کسب کرده اند.

این نظرسنجی پیش از این نیز (18 ماه پیش) انجام شده بود. در آن زمان 40 درصد از اساتیدی که مورد پرسش واقع شده بودند، تغییرات آب و هوایی را به عنوان مهم ترین موضوع سیاست خارجی انتخاب کرده بودند. این در حالیست که تنها 26 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی، تعارضات خاورمیانه را جزء یکی از سه موضوع صدر لیست می دانستند و تنها 17 درصد اقدامات متجاوزانه روسیه را مهم قلمداد می کردند.

نزدیک به 81 درصد از اساتید معتقدند که توافق هسته ای از الزامات لازم برای نظارت بر ایران و کنترل آن برخوردار است. با این وجود، نگرانی ها نسبت به وضعیت خاورمیانه افزایش یافته است. به نظر می رسد که نگرانی ها در مورد اشاعه تسلیحات کشتار جمعی به طور کلی در میان کارشناسان کاهش یافته است، بطوری که تنها 10 درصد از این افراد موضوع مبارزه با منع اشاعه تسلیحات کشتار دسته جمعی را جزء سه موضوع مهم دستور کار سیاست خارجی آمریکا می بینند.

مشکلات سیاست خارجی و رئیس جمهور بعدی

از اساتید روابط بین الملل خواسته شده که یک نامزد جمهوری خواه و یک نامزد حزب دموکرات را انتخاب کنند که می توانند به بهترین شکل موضوعات پیش روی سیاست خارجی آمریکا را کنترل کند. در میان دو نامزد باقی مانده در حزب دموکرات، نزدیک به 80 درصد هیلاری کلینتون و تنها 20 درصد سندرز را برای مدیریت سیاست خارجی لایق تر دانسته اند.

در مورد نامزدهای جمهوری خواه و مواضع آنها در مورد سیاست خارجی اختلاف نظر بیشتری وجود دارد. 54 درصد جان کیسیک، 30 درصد جب بوش، تنها 1.7 درصد دونالد ترامپ و 1.5 درصد تد کروز را برترین نامزد برای مدیریت مشکلات سیاست خارجی معرفی کرده اند.

آیا می توان داعش را شکست داد؟

شورای امنیت داعش را خطری بی سابقه توصیف کرده است. نامزدهای ریاست جمهوری نیز مواضع مختلفی از جمله افزیش دخالت مستقیم آمریکا و اعزام نیروی زمینی برای شکست داعش را پیشنهاد کرده اند.

دانشمندان روابط بین الملل نظرهای متفاوتی در مورد شکست داعش به عنوان هدفی مهم برای آمریکا، ناتو یا نیروهای ویژه به رهبری شورای امنیت دارند. نزدیک به 70 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی شکست داعش را با استفاده از ائتلافی از دولت های خاورمیانه ممکن می دانند.

بخش قابل توجهی از اساتید روابط بین الملل در مورد استراتژی های نظامی آمریکا برای مبارزه با گروه های وابسته به داعش در سوریه، عراق و یمن خوشبین هستند. نزدیک به یک سوم از شرکت کنندگان نیز ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش به رهبری آمریکا را بی فایده خوانده و یک چهارم نیز مدعی اند که کمپین نظامی آمریکا اوضاع را بدتر کرده است.

در مورد تاکتیک های مبارزه با داعش نیز 60 درصد حملات هوایی و 52 درصد حملات پهپادی را در مبارزه با داعش بی اثر یا با تاثیرگذاری بسیار کم خوانده اند. با این وجود اکثریت اساتید گزینه اعزام نیروی زمینی آمریکا برای مبارزه با داعش را رد کرده اند. نزدیک به 89 درصد از شرکت کنندگان قطع مسیر تامین مالی تروریست ها را کاراترین گزینه خوانده اند و اکثریت آنها نسبت به اعزام نیروهای ویژه و مربیان نظامی آمریکایی خوش بین هستند.

از شکست داعش تا جنگ سرد

در فضایی که انتخابات مقدماتی آمریکا جریان دارد، روابط روسیه و آمریکا بیش از پیش دچار مشکل شده است. در نوامبر گذشته ناتو یکی از جنگنده های روسی را در نزدیکی مرز خود هدف قرار داد. آمریکا و روسیه یکدیگر را به بمباران مناطق غیرنظامی در حلب متهم می کنند. با وجود افزایش تنش ها، آمریکا جنگنده های خود را به سوریه فرستاده و روسیه نیز دولت سوریه را به سیستم های ضدهوایی مجهز کرده است. از آنجایی که نه داعش و نه نیروهای معرض سوری از نیروی هوایی برخوردار نیستند، مشخص است که این تسلیحات از سوی روسیه و آمریکا برای مقابله با یکدیگر در نظر گرفته شده است. نزدیک به یک سوم از اساتید روابط بین الملل شرکت کننده در این نظرسنجی بر این باورند که سیستم های ضدهوایی روسیه که هم اکنون در اختیار دولت سوریه قرار گرفت است، می تواند احتمال تقابل خشونت آمیز میان ناتو و نیروهای روسیه را بالا ببرد.

بنابراین جای هیچ تعجبی ندارد که نزدیک به 27 درصد از اساتید اقدامات متجاوزانه روسیه را به عنوان یکی از سه موضوع مهم پیش پای سیاست خارجی آمریکا می بینند.

منبع: فارن پالسی / ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی /25

کلید واژه ها: نظرسنجی سیاست خارجی آمریکا داعش روسیه و آمریکا


نظر شما :