برادر شیخ النمر ممنوع الخروج شد

۱۱ بهمن ۱۳۹۴ | ۰۵:۱۳ کد : ۱۹۵۶۰۴۷ سرخط اخبار

فرزند شهید شیخ نمر باقر النمر از ممنوع خروج شدن برادر شیخ النمر عموی وی توسط مقامات سعودی خبر داد.

به گزارش تسنیم ، محمد نمر باقر النمر فرزند شهید شیخ نمر باقر النمر برای اولین بار با یک شبکه تلویزیونی عربی گفت وگو کرد و در این گفت وگو بر لزوم ادامه راه پدر و توسعه افکار و اندیشه های شهید در مبارزه با استبداد و طاغوت در کشورهای مستبد تاکید کرد.

وی در مصاحبه تلویزیونی با شبکه عین علی الدیمقراطیه ( نگاهی به دمکراسی ) به  پرسش های مجری برنامه پاسخ داد.

شبکه عین علی الدیمقراطیه : آیا همانگونه که دیگران مدعی شده اند، شما هم معتقد هستید، اعدام پدر شما از سوی مقامات سعودی به دلایل صرفا مذهبی و عقایدی و طایفه ای بوده یا به دلایل دیگری این اعدام انجام شده است ؟ یعنی ریاض پدر شما را تنها به این دلیل که شیعی بوده اعدام کرده یا شما چنین عقیده ای ندارید؟

محمد نمر باقر النمر: من معتقدم یکی از دلایل اصلی و اساسی که باعث شد مقامات سعودی دست به این اعدام بزنند، مسائل طایفه ای و مذهبی بوده است، مساله و عامل دیگری که باعث شد تا سعودی ها اقدام به اعدام پدرم بزنند، مساله مطالبات پدرم برای احقاق حقوق ملت و تلاش برای دوری گزیدن از مسائل طایفه ای بوده است، اما سعودی ها از این مساله واهمه دارند، چرا که اساس کار آنها در منطقه برپایه ایجاد تفرقه بین شیعی و سنی نهاده شده است، سعودی ها خواستار ادامه داشتن اختلافات طایفه ای و مذهبی در بین ملت های منطقه هستند.

شبکه عین علی الدیمقراطیه : برخی معتقدند اعدام پدر شما با گروهی دیگر از محکومانی که به دلایلی و محکومیت های قضایی صورت گرفته تلاش برای وانمود ساختن این مساله است که شیخ نمر النمر به اختلافات طایفه ای دامن می زده است و دیگر اتهامات از این دست که شما و دیگران دیگر از این اتهامات مطلع هستید، شما به عنوان خانواده شیخ نمر النمر که از بستگان درجه یک شیخ بودید و هستید در این رابطه دست به چه اقداماتی خواهید زد؟

محمد نمر باقر النمر : ما برای انتشار اندیشه و سخنان شیخ ادامه خواهیم داد و در این راه تلاش خواهیم کرد، ما مفاهیم سخنان مسالمت آمیز شیخ را منتشر خواهیم کرد، هدف ما این خواهد بود تا سخنان شیخ را بسط و گسترش دهیم تا جهانیان بدانند شیخ نمر النمر تنها با سخنان به حق و اقدامات مسالمت آمیز درصدد تحقق حقوق اساسی مردم بوده است، این حقوق را شیخ نمر می خواستند بدون هیچ تفرقه ای محقق شود و به دست ملت برسد، شیخ نمر از حقوق تمام ملت ها حمایت کرد، یعنی از مطالبات ملت بحرین و سوریه و تونس و یمن حمایت کرد و در این راه هیچ استثنایی هم قائل نشد.

تمام تلاش ما در این راه بر این امر متمرکز خواهد شد، تا سخنان شیخ را به تمام مردم جهان منعکس سازیم، از این رو ما معتقد هستیم که شیخ شهید خواستار این بودند تا شاهد باشند جهان دیگر در آن تبعیض حاکم نباشد و دیگر استبداد و طاغوت در آن حاکم نباشد، پدرم نمی خواستند شاهد استبداد حاکمان عرب بر ملت های عربی باشند و نمی خواستند فتنه های طایفه ای بر این ملت ها حاکم باشد.

شبکه عین علی الدیمقراطیه : شما می گویید قصد دارید سخنان و مفاهیم شیخ نمر باقر النمر را به جهانیان منعکس کنید و این افکار را توسعه ببخشید، آیا گمان نمی کنید این سخنان و این قبیل اقدامات اوضاع را برای شما و خانواده خودتان در داخل عربستان سعودی سخت و دشوار سازد ؟

محمد نمر باقر النمر :  بله به طور حتم چنین خواهد شد، حضرتعالی و دیگران خوب می دانید در کشوری همچون عربستان سعودی زمانی که کسی بخواهد درباره حقوق بشر و آزادی ها سخن بگوید به طور حتم با محدودیت ها و مشکلاتی مواجه خواهد بود و این مشکلات حتی می تواند اتباع غیر سعودی را هم در برگیرد، یعنی اگر کسی دست به چنین اقداماتی بزند و تنها مسلمان باشد و غیرسعودی بوده باشد، در آن صورت تصمیم مقامات سعودی در رابطه با چنین شخصی ممنوعیت مناسک حج و عمره برای وی خواهد بود.

شبکه عین علی الدیمقراطیه : عموی شما هنوز در داخل خاک عربستان سعودی حضور دارد، آیا این مساله صحت دارد ؟

محمد نمر باقر النمر : بله عمویم در داخل عربستان سعودی است، اما خروج از خاک این کشور برای او ممنوع شده است، پیش از اعدام پدرم دو بار وی را بازداشت کرده بودند، از این رو این مساله نشان می دهد که آزادی بیان در عربستان سعودی وجود ندارد.

کلید واژه ها: شیخ نمر نمر باقر النمر مقامات سعودی


نظر شما :