اتاوا تحریم‌ها علیه ایران را لغو می‌کند

کانادا در فکر بازگشایی سفارت در تهران

۰۸ بهمن ۱۳۹۴ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۵۵۹۸۰ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای خاورمیانه
دیون گفت که کانادا به دنبال بازگشایی سفارتخانه‌اش در تهران است، اما در سخنانی که به زبان فرانسوی می‌گفت اعلام کرد که این اقدام اولین گام در برقراری روابط با ایران نیست.
کانادا در فکر بازگشایی سفارت در تهران

نویسنده: جان پل تاسکر

دیپلماسی ایرانی: استفان دیون، وزیر خارجه کانادا اعلام کرد که کشورش هم اکنون که توافق هسته ای موجب محدود شدن برنامه هسته ایران شده است، برخی از تحریم ها علیه این کشور را لغو خواهد کرد.

دیون در جلسه پارلمان که به زبان فرانسوی صحبت می کرد گفت: «سازمان ملل از کشورها خواسته است تا تحریم هایی که برای ممانعت از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای بوده اند را لغو کنند. کانادا تحریم ها را لغو خواهد کرد اما به حکومت ایران بی اعتماد است، با وجود این که این کشور تسلیحات هسته ای ندارد اما خطری برای حقوق بشر است و دوست متحدین ما همچون اسرائیل محسوب نمی شود. ما این اقدام را با چشمان کاملاً باز انجام می دهیم.»

دیون این اظهارات را در حالی در صحن پارلمان کانادا می گفت که به زمان بندی خاصی اشاره نکرد. وی در ادامه گفت: «ما این کار را با موافقت متحدینمان انجام می دهیم. آنها تحریم ها را برای این نگه داشتند تا از عدم دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای اطمینان حاصل کنند. بنابراین ما در این راه بسیار مسئولانه عمل می کنیم.»

این اظهارات وزیر خارجه کانادا در پاسخ به سوال پیتر کنت، نماینده محافظه کار پارلمان درباره ایران بود که به ادعای وی «بازیگری بد» است که از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه حمایت می کند. تونی کلمنت، محافظه کار، منتقد سیاست خارجی دولت هم از این تغییر سیاست انتقاد کرد و گفت که این اقدام «180 درجه تغییر در جهتی اشتباه است»

کلمنت در اظهاراتی مدعی شد: «ایران به حمایت از تروریسم ادامه می دهد و به عدم شناسایی اسرائیل ادامه می دهد. الان زمان بازبینی یا حذف تحریم ها علیه کشوری نیست که هنوز جزء خانواده جهانی نیست و نمی تواند با دیگر کشورها شراکت و کار کند.»

وزیر خارجه اهل منطقه مونترال انتقادات محافظه کاران را رد کرد و در این رابطه به مواضع تند آنها در قبال حکومت ایران زمانی که خودشان در دولت بودند اشاره کرد. وزیر خارجه کانادا در این رابطه گفت: «رویکرد دولت قبل، ایدئولوژیک و غیرعقلانی بود. آنچه که هم اکنون محافظه کاران در مخالفت با لغو تحریم های ایران می گویند، در واقع علاوه بر ایران بیشتر بر روی تجارت کانادا تاثیر می گذارد.»

وقتی صحبت از صادرات هواپیماهای غیرنظامی شد (بمباردیر امیدوار است تا هواپیماهای در رده پرواز منطقه ای را به شرکت هواپیمایی ایران ایر بفروشد)، دیون به این نکته اشاره کرد که تحریم ها به این صنعت مهم کانادا آسیب زده است. وی در این رابطه گفت: «اگر ایرباس قادر است که این کار را انجام دهد، چرا بمباردیر نتواند به ایران هواپیما بفروشد؟ این اقدام به کانادا کمک می کند، یا به مردم ایران یا اسرائیل یا این که صنعت کانادا آسیب می زند؟»

دیون همچنین به این نکته هم اشاره کرد که کانادا به دنبال بازگشایی سفارتخانه اش در تهران است، اما در سخنانی که به زبان فرانسوی می گفت اعلام کرد که این اقدام اولین گام در برقراری روابط با ایران نیست. وی در ادامه گفت: «ما فکر می کنیم زمانی که با یک حکومت اختلاف داریم، نباید از آنجا خارج شویم، بلکه باید بیشتر تلاش کنیم تا از بهبود اوضاع اطمینان حاصل کنیم. این کاری بود که متحدین ما در مذاکره با ایران انجام دادند، مذاکره ای که منجر به توافقی شد که برای جهان خوب است. ما نیاز داریم تا آنجا باشیم تا از تعهد ایران به این توافق و اجرای آن اطمینان حاصل کنیم.»

کنت، نماینده محافظه کار می گوید برقراری روابط با ایران موجب در خطر قرار گرفتن اتباع کانادایی می شود چون برخورد گزینشی ایران در محافظت از سفارتخانه ها آنها را در معرض خطر قرار می دهد.

دولت محافظه کار هارپر در سال 2012 به طور ناگهانی سفارتخانه کانادا در تهران را تعطیل و دیپلمات های ایرانی را از اتاوا، اخراج کرد. دولت قبلی کانادا همچنین براساس لایحه عدالت برای قربانیان تروریسم، رسماً ایران را به عنوان حامی تروریسم متهم کرده بود.

منبع: سی بی سی/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: کانادا تحريم ها بمباردير ترودو هارپر ديون ایران و کانادا


نظر شما :