آنچه دیشب در سفارت عربستان در تهران گذشت

۱۳ دی ۱۳۹۴ | ۱۵:۱۰ کد : ۱۹۵۵۲۵۷ سرخط اخبار

شب گذشته در جریان تجمع ده ها نفر از شهروندان تهرانی در مقابل سفارت عربستان در تهران در اعتراض به اعدام شیخ نمر از سوی دولت عربستان تعدادی افراد خودسر در اقدامی غیردیپلماتیک و غیرمسئولانه به سفارت حمله کرده، وارد این منطقه دیپلماتیک شده و آسیب هایی بعضاً جدی به این سفارتخانه وارد کردند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا، صبح روز گذشته خبر اعدام 47 نفر زندانی از سوی وزارت کشور عربستان اعلام شد که در میان اسامی آن ها تعدادی از شیعیان مخالف آل سعود از جمله شیخ نمر رهبر شیعیان عربستان دیده می شد.
این اقدام عربستان با واکنش جدی برخی از ملت های مسلمان و همچنین مجامع بین المللی روبرو شد. چنانکه دیده بان حقوق بشر نیز این اقدام عربستان را محکوم کرد. آمریکا در برابر آن موضع گرفت و در برخی از کشورهای مسلمان تعدادی از شهروندان اقدام به برگزاری تجمعات اعتراض آمیز نسبت به این موضوع کردند.
گرچه برخی از مقامات کشورهای منطقه که همسو با عربستان هستند از جمله امارات متحده عربی و بحرین این اقدام را تأیید کرده اند ولی از روز گذشته تاکنون شاهد محکومیت گسترده این موضوع از سوی دولت ها و ملت های مختلف بوده ایم.
دبیرکل سازمان ملل نیز در موضع گیری اعلام کرد از شنیدن خبر اعدام روحانی برجسته شیعه و 46 تن دیگر در عربستان سعودی به شدت نگران و وحشت زده شده است.
سخنگوی بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در بیانیه ای اعلام کرد: شیخ نمر و تعدادی دیگر از زندانیان اعدام شده به دنبال محاکمه ای که نگرانی های جدی درباره ماهیت اتهامات و عادلانه بودن این روند را به دنبال داشت، محکوم شدند.
این سخنگو افزود: دبیرکل سازمان ملل همچنین خواستار آرامش و خویشتنداری در واکنش به اعدام شیخ نمر شده و از تمامی رهبران منطقه ای می خواهد که برای اجتناب از تشدید تنش های فرقه ای در منطقه با یکدیگر همکاری کنند.
وزارت امور خارجه آمریکا نیز با انتشار بیانیه ای نسبت به اعدام شیخ نمر به دست رژیم آل سعود ابراز نگرانی کرد.
وزارت امور خارجه آمریکا، در این بیانیه که از سوی جان کربی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی این کشور صادر شد، آمده است: «مطلع شده ایم که دولت عربستان اعلام کرده که 47 تن را اعدام کرده است. ما پیش تر نیز درباره فرایندهای حقوقی در عربستان ابراز نگرانی کرده و این نگرانی ها را به اطلاع عالی رتبه ترین مقام های دولت این کشور رسانده ایم.
بر این خواسته خود تأکید داریم که دولت عربستان باید به حقوق بشر احترام بگذارد و از آن محافظت کند و از اعمال رویه های قضایی شفاف و عادلانه در تمامی پرونده ها اطمینان حاصل نماید.
آمریکا همچنین از دولت عربستان می خواهد که اجازه ابراز عقاید مخالف را بدهد و با رهبران تمامی جوامع برای جلوگیری از بروز تنش در پی این اعدام ها همکاری کند.
رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نسبت به اقدام عربستان به اعدام شیخ نمر ابراز نگرانی شدید کرد.
فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که اقدام اخیر عربستان به اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعه و از منتقدان اصلی دولت سعودی به شدت مایه نگرانی است و می تواند تبعاتی خطرناک در پی داشته باشد.
وی ادامه داد: پرونده خاص شیخ نمر نگرانی های جدی بسیاری را درباره آزادی بیان و احترام به حقوق مدنی و سیاسی اساسی به وجود آورده است حقوقی که باید در تمامی پرونده ها تحقق آن تضمین گردد.
در همان دقایق اولیه انتشار خبر اعدام شیخ نمر این موضوع با واکنش گسترده ای در داخل کشور مواجه شد. چنانچه بسیاری از مراجع تقلید این اقدام عربستان را محکوم کرده و بسیاری از حوزه های علمیه نیز امروز (یکشنبه) در اعتراض به این موضوع تعطیل خواهند بود.
همچنین بسیاری از شخصیت ها و دستگاه های دولتی کشور از جمله مقام معظم رهبری، وزارت امور خارجه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس قوه قضائیه، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی، مجمع مدرسین حوزه علمیه قم، مجمع روحانیون مبارز و... با انتشار اطلاعیه های جداگانه ای اقدام عربستان سعودی را محکوم کرده و تأکید کردند که عربستان باید منتظر عواقب این موضوع نیز باشد.
در همین حین از سوی خبرگزاری سازمان بسیج مستضعفین اعلام شد که در روز یکشنبه ساعت 15 تجمع اعتراض آمیزی از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه های تهران در مقابل سفارت عربستان در خیابان نیلوفر با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان برگزار خواهد شد. ساعاتی پس از انتشار این خبر رسانه های گروهی اعلام کردند تعدادی از اعضای بسیج ناحیه های مقاومت تهران در محکومیت جنایت رژیم آل سعود و اعدام روحانی شیعه شیخ نمر باقر النمر در مقابل سفارت عربستان سعودی تجمع کردند.
بسیجیان با حضور در مقابل سفارت عربستان در تهران ضمن محکومیت اقدام رژیم سعودی در اعدام شیخ نمر خواستار واکنش سریع کشورهای اسلامی به این موضوع شدند و شعارهایی از جمله "مرگ بر آل سقوط" سر دادند.
همچنین عصر روز شنبه حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه، اسحاق العرینی، سرپرست سفارت عربستان سعودی در تهران را احضار و به عربستان نسبت به این رفتار غیرانسانی و غیرمسئولانه و تبعات آن شدیداً اعتراض و هشدار داد.
در ساعات پایانی عصر روز شنبه ده ها نفر از مردم مشهد مقدس نیز در مقابل کنسولگری عربستان در این شهر تجمع کرده و نسبت به این اقدام دولت عربستان سعودی اعتراض کردند.
طبق آنچه که رسانه های گروهی اعلام کرده اند در جریان این تجمع تعدادی از تجمع کنندگان پرچم عربستان را از این کنسولگری پایین آورده و عده ای نیز با پرتاب ترقه های آتش زا موجب برافروختن آتش در بخشی از این کنسولگری شدند.
در ساعات پایانی روز شنبه در شبکه های اجتماعی خبری مبنی بر تجمع خودجوش مردمی در تهران در مقابل سفارت عربستان منتشر شد.
این تجمع از حدود ساعت 22:30 دقیقه آغاز شد و به مرور بر تعداد تجمع کنندگان در برابر سفارت عربستان در فرمانیه تهران افزوده شد.
سفارت عربستان بر اساس برخی از اخبار منتشر شده پیش از برگزاری این تجمع تخلیه شده بود و در جریان این تجمع به مانند آنچه که چهار سال قبل در برابر سفارت انگلیس شاهد آن بودیم عده ای از افراد خودسر در اقدامی غیردیپلمایتک و غیرمسئولانه وارد سفارت عربستان در تهران شدند و خساراتی را به این سفارتخانه وارد کردند.
البته پیش از ورود این افراد به سفارت بر اساس گفته سردار ساجدی نیا دقایقی بعد از این تجمع عده ای نیروی خودسر اقدام به پرتاب سنگ و کوکتل مولوتف به سمت ساختمان سفارت کردند.
وی با بیان این که در پی این اقدام خسارت هایی به ساختمان سفارت وارد شد، گفت: ماموران پلیس از همان دقایق اولیه با این اقدام مقابله کردند تعدادی از ماموران ما نیز زخمی شدند.
ساجدی نیا با بیان این که تعدادی از نیروهای خودسر حمله کننده به سفارت دستگیر شدند، افزود: عده قلیلی هم وارد سفارت شدند که ماموران پلیس اقدام به خارج کردن این افراد کردند.
این اقدام خودسر باعث شکسته شدن یکی از درب های سفارت عربستان سعودی و همچنین مقر پلیس دیپلماتیک که در کنار سفارت قرار دارد، شد.
در اواسط این تجمع شاهد حضور سردار مؤمنی جانشین فرمانده نیروی انتظامی، سردار ساجدی نیا فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ و تعدادی دیگر از اعضای شورای تأمین استان تهران بودیم و به مرور بعد از اینکه افرادی که داخل سفارت شده بودند به بیرون از سفارت منتقل و تعدادی از آنها دستگیر شدند، نیروهای آتش نشانی برای خاموش کردن شعله های ایجاد شده در برابر سفارت حضور پیدا کردند و پس از آن مأموران شهرداری اقدام به تمیز کردن محوطه این سفارت کردند.
اقدام شب گذشته با واکنش وزارت امور خارجه روبرو شد چنانکه جابر انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه در موضعی اعلام کرد: وزارت امور خارجه با درک احساسات پاک مردم مسلمان کشورمان خواستار جلوگیری از هرگونه تجمع در مقابل این اماکن دیپلماتیک است.
به گزارش ایسنا، جابر انصاری ضمن اعلام محکومیت مجدد اعدام ناعادلانه عالم دینی شیخ نمر النمر، بر ضرورت تأمین امنیت اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد مقدس تاکید و اعلام کرد وزارت امور خارجه با درک احساسات پاک مردم مسلمان کشورمان خواستار جلوگیری از هرگونه تجمع در مقابل این اماکن است.
جابر انصاری افزود: پلیس دیپلماتیک مسئولیت برخورد با هرگونه تعرض به اماکن دیپلماتیک متعلق به عربستان سعودی را بر عهده دارد و بر اساس وظایف ذاتی خود برای حفظ نظم عمومی و اعاده امنیت این اماکن اقدام می کند.
در کنار احترامی که به احساسات مردم در برابر این اقدام رژیم آل سعود وجود دارد ولی حادثه شب گذشته و به آتش کشیدن سفارتخانه یک کشور که طبق قرارداد وین دارای مصونیت دیپلماتیک است تبعات سنگینی را به منافع ملی و دستگاه دیپلماسی کشور وارد خواهد کرد و این اقدام علیرغم اینکه باعث فضاسازی سنگین علیه ایران در آستانه اجرای برجام شده مورد تأیید هیچ یک از مقامات رسمی کشورمان و مردم نیست.
در پی این اقدام غیرمسئولانه از شب گذشته برخی از رسانه های عربی اقدام به جوسازی و انتشار اخبار منفی علیه کشورمان و سفارت جمهوری اسلامی ایران در عربستان کردند. چنانکه برخی از آنها اعلام کردند که عربستان سعودی به مقامات سفارت کشورمان در ریاض 24 ساعت وقت داده که این کشور را ترک کنند، اما این اخبار از سوی هیچ منبع رسمی تأیید نشده است.
در همین حال عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران نیز صبح یک شنبه با اشاره به حوادث شب گذشته در مقابل سفارت سعودی و تعرض عده ای به ساختمان این سفارت گفت: تا این لحظه ۴۰ نفر از کسانی که در ورود به ساختمان سفارت مذکور نقش داشتند شناسایی و دستگیر شده اند. همچنین تحقیقات برای شناسایی دیگر افراد مؤثر در این حادثه ادامه دارد.
وی تاکید کرد: دستور قضایی برای شناسایی و دستگیری سایر افراد در این زمینه صادر شده است. پرونده مذکور نیز در دادسرای شهید مقدس تهران تحت رسیدگی است.
گزارش از خبرنگار ایسنا: اکرم احقاقی

کلید واژه ها: شیخ نمر سفارت عربستان ایران و عربستان


نظر شما :