تخریب العبادی کلید خورد

تلاش رسانه‌های عربی برای کوچک جلوه دادن آزادی رمادی

۱۰ دی ۱۳۹۴ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۵۵۱۸۷ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
عمده کسانی که در جهت تخریب ارتش و نیروهای عراقی تلاش می‌کنند و بعد از آزادی رمادی این پیروزی را کوچک جلوه می‌دهند، کسانی هستند که عموما می‌خواهند دولت مرکزی بیش از پیش تضعیف شود و دولت سقوط کند.
تلاش رسانه‌های عربی برای کوچک جلوه دادن آزادی رمادی

دیپلماسی ایرانی: یک روز بعد از آزادی رمادی از لوث داعش حیدر العبادی، نخست وزیر عراق از این شهر دیدن کرد تا مهر تاییدی بر آزادی این شهر از دست داعش زده باشد. آزادی رمادی اتفاق بزرگی است که می تواند گام بزرگی برای آزادی موصل محسوب شود. نکته ای که در آزادی رمادی شایان توجه است کارشکنی ها و سنگ اندازی هایی بود که بعضی افراد مغرض و ضد دولتی در روند آزادسازی آن انجام می دادند. کاملا روشن بود که عده ای از این که این شهر از دست داعش آزاد شود خشنود نیستند، مساله ای که شبهات بسیاری را ایجاد کرد. تا آن جا که برخی تحلیلگران و کارشناسان امور عراق می گفتند عده ای ترجیح می دهند رمادی و موصل و دیگر شهرهای عراق دست داعش بماند به جای این که مردم این شهرها از ستم این گروه تروریستی خلاص شوند. مساله زمانی مشکوک تر می شد که امریکایی ها نیز دائما در عملیات آزادسازی آن اخلال می کردند و هر دفعه به بهانه ای تکمیل عملیات را به تعویق می انداختند.

عمده کسانی که در جهت تخریب ارتش و نیروهای عراقی تلاش می کنند و بعد از آزادی رمادی این پیروزی را کوچک جلوه می دهند، کسانی هستند که عموما می خواهند دولت مرکزی بیش از پیش تضعیف شود و دولت سقوط کند. متاسفانه همچنان عده ای خیال سرنگونی نه تنها عبادی بلکه کل حکومت عراق را در سر می پرورانند. به خیال آنها دوران بازگشت بعثی ها یا گروه های نزدیک به تفکرات آنها همچنان ممکن است.

در برخی رسانه ها نظیر شبکه های "البغداد"، "رافدین" یا "الشرقیه" شاهدیم که تا چه اندازه علیه دولت و ارتش عراق شایعه پراکنی می کنند و چقدر در جهت تخریب نیروهای عراقی تلاش می شود. در این راستا نیروهای داوطلب مردمی در مظان اتهام قرار می گیرند و به آنها تهمت و افترا زده می شود در حالی که حداقل در آزادی رمادی آنها هیچ نقشی نداشته اند و اگر هم بودند نقش پشتیبانی را بر عهده داشتند و نیروهای خط مقدم، نظامیان ارتش عراق بودند.

البته نمی توان منکر شد شهری که ارتش عراق از داعش پس گرفت شبه ویران بود. به گفته وزارت دفاع عراق نزدیک به سه هزار خانه در رمادی به طور کامل ویران شدند که نتیجه جنگ های خانه به خانه و منطقه به منطقه ارتش عراق با داعش بود. در عین حال داعش وقتی که از مناطق خارج می شد خانه ها را بمب گذاری می کرد که این مساله به ویران شدن بیشتر شهر می انجامید.

این در حالی است که شبکه های مذکور و حتی شبکه های عربی دیگری نظیر الجزیره و العربیه و الحدث در اقداماتی مغرضانه تلاش می کنند این ویرانی را به گردن نیروهای داوطلب مردمی و ارتش عراق بیندازند و آنها را متهم به تخریب خانه های رمادی که عموما متعلق به اهل تسنن است، کنند. به عبارت دیگر تلاشی در جهت ترویج فتنه شیعه – سنی و تشدید فرقه گرایی. الجزیره در وبسایت خود حضور عبادی در رمادی را پروپاگاندای رسانه ای دانست و نوشت: هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است. در آزادی رمادی بزرگ نمایی می شود. خانه های خراب تحویل گرفتن هنر نیست!

شیخ همام حمودی، معاون رئیس مجلس عراق در یادداشتی که برای دیپلماسی ایرانی نوشت، یادآور شد که عده ای مغرض اعم از سیاستمدار و صاحبان رسانه در تشویش اذهان عمومی تلاش می کنند. او وعده داد برای جلوگیری از این اقدامات سوء پارلمان عراق تصمیم دارد طرحی را به تصویب برساند که به موجب آن هر کس که به ارتش، نیروهای مسلح، نیروهای امنیتی، نیروهای داوطلب مردمی و نیروهای پلیس عراق توهین کند یا به آنها اسائه ادبی کند، مجازات شود.

ظافر العانی، نماینده تندروی اهل تسنن پارلمان عراق که مخفی نمی کند عضو حزب بعث است و با بعثی ها و تروریست ها همکاری دارد، در گفت وگو با روزنامه العرب، چاپ لندن اعتراف کرد که عملیات آزادسازی رمادی "پاک" و "به دور از پیچیدگی های طایفه ای بوده" اما هم زمان ادعا کرد که این اتفاق به دلیل عدم حضور نیروهای داوطلب مردمی در این عملیات بوده است!

این در حالی است که مارک هیرتلینگ، افسر سابق و تحلیلگر مسائل سیاسی و نظامی درباره آزادی رمادی گفت: «در آزادی رمادی افراد عشایر سنی نیز مشارکت داشتند. ما اکنون شاهدیم که دولت صاحب اکثریت شیعه در بغداد از اهالی سنی نشین حمایت می کند و این به اعتقاد من نشانه ای خوبی است که می تواند تاثیرات خوبی در آینده بگذارد.»

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: آزادی رمادی ارتش عراق نیروهای داوطلب مردمی حیدرالعبادی


نظر شما :