عادی‌سازی روابط آنکارا و تل‌آویو

ترکیه قاتلان گروه امداد را می‌بخشد!

۳۰ آذر ۱۳۹۴ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۵۴۸۷۵ اخبار اصلی خاورمیانه
بنیاد کمک های بشردوستانه که یک گروه خیریه ترکی است که کمک‌های سال‌های ۲۰۱۰ به غزه را انجام دادند، اعلام مذاکره برای برقراری روابط دیپلماتیک میان اسرائیل و ترکیه را محکوم کردند.
ترکیه قاتلان گروه امداد را می‌بخشد!

دیپلماسی ایرانی: یک مقام اسرائیلی روز پنجشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت اسرائیل و ترکیه به «تفاهمی» بر سر عادی سازی روابط دست یافتند، روابطی که پس از حمله مرگبار اسرائیل به کشتی ترکیه که در سال 2010 عازم غزه بود، به پایین ترین حد خود رسیده بود.

براساس صحبت های این مقام ناشناس، این توافق پس از نشست های محرمانه در سوئیس به دست آمد و براساس آن اسرائیل به بازماندگان قربانیان غرامت خواهد داد و نمایندگانی برای آغاز مذاکره درباره صادرات گاز، به ترکیه اعزام خواهند شد.

براساس این توافق تمام شکایت های ترکیه از اسرائیل لغو خواهد شد و ترکیه مانع از ورود صالح الاروری، مقام ارشد حماس، به قلمرویش و فعالیت در این کشور خواهد شد. اسرائیل مدت ها است که ترکیه را متهم می کند که به الاروری اجازه می دهد تا حملات مرگبار را از خاک این کشور طراحی کند.

براساس گزارش مقامات، یوسی کوهن، رئیس جدید موساد و جوزف سیچانوور، از طرف بنیامین نتانیاهو، تیم اسرائیلی برای آشتی با ترکیه را تشکیل داده اند و از طرف ترکی هم فریدون سینیرلی اوغلو، معاون وزارت خارجه حضور دارند. مقامات دو طرف اعلام نکرده اند که این توافق چه زمانی امضا می شود، اما کانال 10 تلویزیون گفته انتظار می رود در روزهای آینده این امر صورت بگیرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرده عادی شدن روابط میان ترکیه و اسرائیل به نفع کل منطقه خاورمیانه است. اردوغان روز یکشنبه گذشته در ترکمنستان به خبرنگاران گفته بود: «فرآیند عادی سازی برای ما، اسرائیل، فلسطین و کل منطقه خوب است. منطقه کاملاً به این موضوع نیاز دارد. من فکر نمی کنم مردم اسرائیل از وضعیت کنونی روابط راضی باشند. ما نیاز داریم تا منافع مردم منطقه را در نظر بگیریم و به صلح دست پیدا کنیم.»

اردوغان پیش از این برای برقراری روابط سه پیش شرط را تعیین کرده بود که اسرائیلی ها باید تمام و کمال انجام دهند. اولین مورد عذرخواهی رسمی از ترکیه بود که سال 2013 صورت گرفت. دومین و سومین شرط پرداخت غرامت به خانواده های قربانیان و پایان یافتن محاصره غزه بود که هنوز عملی نشده است. اردوغان این نکته را هم اضافه کرده است: «من قبلاً هم گفته ام که هر زمانی که مسئله غرامت و مشکلات محاصره و توقیف حل شود، فرآیند عادی سازی روابط آغاز خواهد شد.»

بنیاد کمک های بشردوستانه که یک گروه خیریه ترکی است که کمک های سال های 2010 به غزه را انجام دادند، اعلام مذاکره برای برقراری روابط دیپلماتیک میان اسرائیل و ترکیه را محکوم کردند. این گروه خیریه اسلامی در گفتگو با میدل ایست آی می گویند مواضعشان در قبال اسرائیل پس از کشته شدن فعالان ترک در جریان حمله به کشتی مرمره در 2010 را تغییر نخواهند داد.

حسین اوروک، عضو هیات اجرایی این بنیاد می گوید: «توافق با اسرائیل غیرقابل قبول است. آنها 10 نفر از فعالان بشردوستانه را در دریای آزاد کشتند و از آن زمان هیچ اقدامی برای جبران آن انجام ندادند.» براساس توافق کنونی که روز پنجشنبه اعلام شد میزان غرامت 20 میلیون دلار تعیین شده است. این در حالی است که مشاوران حقوقی بنیاد خیریه می گویند براساس شرایط این پرونده، غرامت حداقل باید 1 میلیارد دلار باشد.

با این حال هیچ اشاره ای به پایان محاصره غزه نشده است، موضوعی که اوروک می گوید اهمیت بسیاری دارد. اوروک به میدل ایست آی می گوید: «این مسئله خواسته اصلی تمام جریان ها، خانواده ها و اعضای ماوی مرمره است. آنها می گویند ما به دنبال عذرخواهی نیستیم، ما به دنبال غرامت نیستیم، هدف اصلی ما برای رفتن به غزه، پایان دادن به محاصره آن بوده است. در حال حاضر این مسئله جزئی از توافق نیست و اسرائیل می گوید به محاصره ادامه می دهد و آن را حق قانونی خودش می داند.»

بنیاد کمک های بشر دوستانه با همکاری جنبش آزادی غزه، در سال 2010 یک ناوگان متشکل از چند کشتی را برای پایان دادن به محاصره غزه توسط اسرائیل که از سال 2007 اعمال شده است، به این منطقه اعزام کردند. شش کشتی در این ناوگان حضور داشتند و کمک هایی را برای مردم غزه که پس از جنگ سال 2009 که در آن 1400 فلسطینی که قسمت عمده آنها غیرنظامی بودند بر اثر عملیات نظامی اسرائیل کشته شدند، حمل می کردند.

اوروک می گوید: «چرا ما باید هم اکنون این مردم را فراموش کنیم و چگونه ترکیه می تواند قاتلان را مورد عفو قرار دهد؟ حالا اسرائیل خواهان یک قانون عفو ویژه در پارلمان ترکیه است. این غیرقابل قبول است.»

منبع: میدل ایست آی/ مترجم: حسین هوشمند    

کلید واژه ها: كشتي مرمره تركيه اسرائيل اردوغان


نظر شما :