پنج نکته مهم مناظره جمهوری‌خواهان

ترامپ در حال سقوط و روبیو در حال درخشش است

راجر استون، مشاور سابق ترامپ که هنوز به وی نزدیک است، می‌گوید: «ترامپ هیچ وقت همانند سیاستمداران خوش پوش و شیک نیست، به وی حمله می‌شود و آسیبی نمی‌بیند. به عنوان پیشتاز رقابت‌ها وارد مناظره شد و پیشتاز هم از مناظره بیرون آمد.»
ترامپ در حال سقوط و روبیو در حال درخشش است

نویسنده: مایک آلن

دیپلماسی ایرانی: افزایش رقابت میان مارکو روبیو و تد کروز فضای غالب مناظره سه شنبه شب جمهوری خواهان در لاس و گاس بود. مناظره ای که این دو سناتور 44 ساله ماهر توانستند نشان دهند که حزب فقط متعلق به ترامپ نیست. آنها دیدگاه های متفاوتی بر سر شنود، مهاجرت و هزینه های دفاعی داشتند. اعتماد به نفس روبیو در مقابل خاطر جمعی کروز قرار داشت. شاید بتوان بهترین توصیف درباره مناظره را در صفحه اول روزنامه دی موین رجیستر دید که نوشته بود: «اهالی آیووا: ترامپ در حال سقوط است و روبیو می درخشد.» در ادامه به پنج نکته مهم این مناظره پرداخته می شود:

1- مارکو روبیو، باراک اوباما 2008 بود

وی لحظات مهمی در مناظره داشت، فعال بود و ارتباطات خوبی داشت. این ها دلایلی است که متحدین هیلاری کلینتون از روبیو می ترسند و به صورت عمومی این ایده را مطرح می کنند که کاندیدای جمهوری خواهان، کروز خواهد بود، کروزی که آنها ترجیح می دهند با وی رقابت کنند.

موقعیت روبیو در مقطع کنونی بهتر از موقعیت اوباما در مقطع مشابه در سال 2008 است و وی از ثبات قدم بیشتری برخوردار است. روبیو برخلاف کروز که در بحث ها گرفتار می شود، جزئی تر و متقاعدکننده تر نشان داده است.

2- کروز شبی دوگانه داشت

وی در مقاطعی از مناظره مطمئن و قابل پیش بینی بود، اما در برخی مواقع به گونه دیگری عمل می کرد. کروز به گونه ای بود که به نظر می رسید از ترامپ می ترسد. به جای این که به وی حمله کند، رابطه خوبی با ترامپ داشت.

ریچ لاوری، سردبیر نشنال ریویو در توییترش نوشته است: «روبیو و کروز نفرات اصلی بودند. من امتیاز را به روبیو می دهم، اما کروز هم خوب بود.» بخش جذب کمک های مالی کمپین روبیو دقایقی پس از پایان مناظره در ایمیلی اعلام کرد: «آنها همه به نبرد با مارکو آمده بوند و یکی پس از دیگری حذف می شدند. امشب، تیم انزواگرایان شامل تد کروز و رند پال قصد به چالش کشیدن مارکو را داشتند. آنها بدجور باختند.»

3- بوش بالاخره چیزی از خودش نشان داد

البته همچنان دور از رقابت ها است. جب سرانجام پس از چند ماه از حالت تدافعی خارج شد و این گونه به ترامپ حمله کرد: «دونالد تو نمی توانی با توهین به ریاست جمهوری برسی.» این جمله بوش با تشویق حضار روبه رو شد. «رهبری کردن به معنای حمله به مردم و تحقیر مردم نیست.»

با وجود این جملات عملکرد بوش آن چنان خیره کننده نبود. لونتز می گوید: «تلویزیون یک فضای صمیمی است. این فضا به نفع کسانی است که بلندتر صحبت کرده و سخت تر مبارزه می کنند. این فرد (با این ویژگی ها) ترامپ است نه بوش. ترامپ هم در پاسخ گفت: «صادقانه بگویم، من فکر می کنم جب فرد بسیار خوبی است. اما ما نیاز به افرادی محکم داریم. من می دانم که تو در حال بازیابی انرژی ات هستی، اما این مسئله خوب پیش نمی رود.»

4- مناظره بدترین وضعیت ترامپ بوده است

در هفته های اخیر وی اوج گرفته است یعنی زمانی که هیچ کس دیگری اکسیژن کافی را در اختیار نداشت. در لاس و گاس وی آهنگ همیشگی اش را می خواند: همه چیز عالی، بزرگ و محکم است. اما این مناظره صدمه ای به وی در نظرسنجی ها نزده است. راجر استون، مشاور سابق ترامپ که هنوز به وی نزدیک است می گوید: «ترامپ هیچ وقت همانند سیاستمداران خوش پوش و شیک نیست، به وی حمله می شود و آسیبی نمی بیند. به عنوان پیشتاز رقابت ها وارد مناظره شد و پیشتاز هم از مناظره بیرون آمد.»

5- بن کارسون همانند نظرسنجی ها در حال محو شدن است

کارسون همانند زیردریایی های قدیمی کلاس اوهایو و بمب افکن های بی-52 است که به سختی در حال تلاش هستند. سه بار استفاده از نیروهای زمینی در یک جمله نشان دهنده سیاست خارجی قدرتمند نیست. عملکرد وی بیشتر تداعی کننده شخصیت های طنز بود. نکته ای که پنجمین مناظره جمهوری خواهان نشان داد این بود که این رقابت ها بیش از آن چه که فکر می شود کوچک است.

منبع: پولیتیکو/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: ترامپ روبیو مارکو جمهوري خواهان مناظره تد كروز انتخابات ریاست جمهوری امریکا انتخابات 2016


نظر شما :