ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از خودداری سفیر ترکیه از دیدار با جعفری تا دسیسه تازه علیه موصل

۱۹ آذر ۱۳۹۴ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۵۴۵۸۹ اخبار اصلی خاورمیانه
خودداری سفیر ترکیه از دیدار با ابراهیم جعفری، دسیسه تازه علیه موصل، حمایت مفتی ارشد عربستان از ترکیه در برابر روسیه، جنجال صدور حکم اعدام علیه شاعر فلسطینی در عربستان و ورود طارق الهاشمی به شمال عراق از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی است.
از خودداری سفیر ترکیه از دیدار با جعفری تا دسیسه تازه علیه موصل

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر آخرهفته منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

شکایت بارزانی از ایران نزد عربستان

وب سایت عراقی، عین العراق، گزارش داد، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در سفر به عربستان سعودی و دیدارش با ملک سلمان، پادشاه این کشور از ایران گلایه کرده و از او خواسته برای رهایی آن چه او «ستم ایران در حق اهل تسنن و کردها و مقابله با جبهه ایران و روسیه» ادعا کرده است، کاری کند.

بارزانی در این دیدار همچنین خواستار حمایت بیشتر عربستان از ترکیه برای ورود نظامی به عراق شده است.

این وب سایت عراقی همچنان گزارش داد که بارزانی گفته است از ورود نظامی ترکیه به اقلیم کردستان کاملا حمایت می کند و آن را در راستای منافع کردستان و اهل تسنن می داند.

 

شرط پادشاه عربستان برای حمایت از سنی ها و کردها

در خبری دیگری که خبرگزاری اسکای پرس عراق درباره سفر بارزانی به عربستان منتشر کرده است، پادشاه عربستان در دیدار با مسعود بارزانی وعده داده است که از ترکیه برای ورود نظامی به عراق حمایت کند و در صورت لزوم کشور خودش نیز در این رابطه وارد عمل شود.

این شبکه عراقی همچنین گفته است که پادشاه عربستان گفته است در صورتی حاضر به حمایت از ورود نظامی ترکیه و پاکسازی موصل از داعش است که اهل تسنن و کردها با تشکیل اقلیم سنی با اختیاراتی شبیه اختیارات اقلیم کردستان موافقت کنند. وی تاکید کرده است که اقلیم سنی جدید باید کاملا مستقل باشد و مستقل از بغداد عمل کند. وی همچنین شرط کرده موصل نیز باید در چارچوب همین اقلیم سنی جدایی خود را از بغداد اعلام کند.

مسعود بارزانی اواخر هفته گذشته به عربستان سعودی سفر کرد و با مقامات ارشد کشور از جمله با پادشاه این کشور دیدار کرد.

 

ورود طارق الهاشمی به همراه کردها به عراق

خبرگزاری اسکای پرس عراق گزارش داد که طارق الهاشمی، معاون اسبق رئیس جمهوری عراق که به دلیل دست داشتن و مدیریت فعالیت های تروریستی در عراق تحت پیگرد قرار دارد و به ترکیه فرار کرده است، به همراه نیروهای نظامی ترکیه وارد عراق شده و در پایگاه بعشیقه 30 کیلومتری شمال شرق موصل مستقر شده است.

بنا به این گزارش طارق الهاشمی عامل اصلی راضی کردن ترک ها برای ورود نظامی به خاک عراق بوده است.

این خبرگزاری همچنین تاکید می کند، الهاشمی با بعثی ها ارتباط مستقیم دارد و در حال دسیسه چینی با آنها با هدف جدا کردن مناطق سنی از عراق است.

طارق الهاشمی زمانی که داعش موصل را اشغال کرد، این کار را "عملی انقلابی" دانسته و گفته بود که "انقلابیون موصل را نجات دادند."  

 

توطئه ای برای انضمام موصل به کردستان

اثیل النجیفی، استاندار سابق موصل که متهم به دست داشتن در دسیسه سقوط موصل است، طرحی را درصدد تهیه دارد که به موجب آن موصل از کنترل داعش خارج شده و به اقلیم کردستان می پیوندد.

به گزارش پایگاه خبری عین العراق، وی در این رابطه در حال هماهنگی با ترکیه و عربستان و اقلیم کردستان است تا بتواند بعد از پاکسازی موصل از لوث گروه تروریستی داعش این شهر را به انضمام اقلیم کردستان در آورد.

هدف او از این کار کنترل خود و نیروهای بعثی بر شهر موصل، مستقل از دولت مرکزی و با هماهنگی کردستان و ترکیه و عربستان است.

 

ترس از روسیه عامل ورود ترک ها به عراق

روزنامه الاهرام، چاپ قاهره، گزارش داد که ترکیه زمانی تصمیم به ورود به خاک عراق گرفت که اخباری به دست آورد که نشان می داد روسیه با نیروهای جدایی طلب پ.ک.ک در حال طراحی طرحی برای حمله به نیروهای ترکیه در پایگاه بعشیقه، در شمال شرق موصل است.

به نوشته این روزنامه فرماندهان ارشد ترکیه در نشست شورای عالی امنیت ملی شان به این نتیجه رسیدند که باید برای افزایش حمایت از نیروهایشان در این پایگاه نیروی نظامی به شمال شرق عراق گسیل بدارند.

گفتنی است ترکیه از ماه مارس برای آموزش نیروهای پیشمرگ کرد و شماری از نیروهای داوطلب سنی مخالف داعش، 300 مستشار خود را در پایگاه بعشیقه مستقر کرده بود، اما اکنون تصمیم به ورود نظامی با توپ و تانک به بهانه ادامه آموزش نیروهای عراقی و کرد کرده است.

 

نگرانی ترک ها از پیمان ایران – روسیه – عراق – سوریه

کارشناسان ترک در شبکه های خبری ماهواره ای اذعان کرده اند که یکی از دلایل ورود نیروهای نظامی ترکیه به شمال عراق نگرانی آنکارا از تشکیل پیمان ایران – روسیه – عراق – سوریه است.

عیسی عشقی اوغلو، کارشناس ترکی مسائل خاورمیانه با شرکت در مناظره ای در شبکه اسکای نیوز اذعان کرد ترکیه از پیمان ایجاد شده توسط ایران – روسیه – عراق – سوریه نگران است و یکی از دلایل ورود نظامی اش به عراق تسکین این نگرانی است. به گفته او ترکیه تشکیل این پیمان را به ضرر منافع منطقه ای خود می داند و از این که در این پیمان حضور ندارد بسیار ناخرسند است.

 

جنجال حکم اعدام شاعر فلسطینی در عربستان

صدور حکم اعدام برای شاعر فلسطینی در عربستان سعودی جنجال گسترده ای را علیه حکومت آل سعود به وجود آورده است.

به گزارش شبکه خبری المیادین، اشرف فیاض، شاعر فلسطینی به اتهام ارتداد بازداشت شده و علیه او حکم اعدام صادر شده است که این حکم جنجال های گسترده ای را نزد فعالان حقوق بشر به وجود آورده است.

کارشناسان حقوق بشر اعلام کردند حکم صادر شده علیه فیاض غیرقانونی، عجولانه و به دور از شنیدن دفاعیات فیاض است و اصلا مشخص نیست بر چه اساس او مرتد شناخته شده و حکم اعدام در حقش صادر شده است.

کریستوف هینز، بازرس ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در این باره گفت: «حکم اعدام صادر شده علیه فیاض خارج از روند قضایی بوده و این کار غیرقانونی و تاسف آور است.»

هیئت امر به معروف و نهی از منکر فیاض را بعد از مشاجره لفظی که در یکی از قهوه خانه های عربستان در جنوب غرب این کشور با یکی از مدافعان و ظاهرا از اعضای هیئت امر به معروف و نهی از منکر داشت، بازداشت کرد. بعد از آن دادگاه عربستان او را به چهار سال حبس و 800 ضربه شلاق محکوم کرد که این حکم در دادگاه استیناف به صدور حکم اعدام تبدیل شد.

قاضی دادگاه استیناف در توجیه حکم اعدام صادر شده علیه فیاض گفت که دفاعیات فیاض به هیچ وجه توجیه کننده نبود و دفاعیاتی که شاهدان دادند حکایت از آن دارد که او از حدود خود تجاوز کرده و حرف هایی بیان کرده که قابل بخشش نیست برای همین باید به اعدام محکوم شود.

 

دفاع مفتی ارشد عربستان از ترکیه در برابر روسیه

عبد العزیز بن عبد الله آل الشیخ، مفتی عربستان سعودی با حمایت از ترکیه گفت باید از این کشور در برابر روسیه حمایت کرد و نباید گذاشت در تنش پیش آمده میان این کشور با روسیه تنها بماند.

به گزارش شبکه خبری سومریه نیوز، عبد العزیز بن عبد الله آل الشیخ تأکید کرد، از دست دادن ترکیه برای همه مسلمانان زیان بار است و نباید بگذاریم ترکیه تنها بماند.

وی همچنین گفت باید از ترکیه در برابر تحریم های روسیه حمایت کنیم و اجازه ندهیم که این کشور از این تحریم ها متضرر شود.
 
 

خودداری سفیر ترکیه از دیدار با ابراهیم جعفری

پایگاه خبری المسله گزارش داد سفیر ترکیه تقاضای ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه عراق برای دیدار با او و مذاکره بر سر ورود نیروهای ترکی به شمال این کشور را رد کرده است.

بنا به این گزارش سفیر ترکیه به اطلاع وزیر امور خارجه عراق رسانده است که ایالات متحده از ورود نیروهای ترکیه به خاک عراق خبر دارد و دیگر لزومی نمی بیند توضیحی بیشتر در این رابطه به وزارت امور خارجه عراق بدهد.

وی همچنین گفته است در صورتی حاضر به دیدار با وزیر امور خارجه عراق است که سفارت امریکا این اجازه را به او بدهد.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اقلیم کردستان ترکیه عربستان عراق


نظر شما :