بعثی‌ها از داعش جدا می‌شوند

کودتا علیه ابوبکر البغدادی

۱۸ آذر ۱۳۹۴ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۵۴۴۸۹ اخبار اصلی خاورمیانه
شنبه شب بعد از اذان مغرب شایعه‌ای پیچید مبنی بر این که ابوبکر البغدادی، رهبر شبکه داعش در موصل و به طور دقیق در روستای حلیله، 20 کیلومتری موصل ترور شده است.
کودتا علیه ابوبکر البغدادی

دیپلماسی ایرانی: فعالان حقوق بشر و افراد ناظر بر تحولات شهر موصل، شهری که در اشغال گروه تروریستی داعش است، گفتند که روز یکشنبه شبکه داعش دستگیری های گسترده ای را آغاز کرده و از جمله صدها نفر از افراد وابسته به گروه "طریقت نقشبندیه" و افسران سابق ارتش عراق را دستگیر کرده است.

ریان الحدیدی از جمله فعالان مدنی و حقوق بشری که تحولات موصل را دنبال می کند در این باره به شفق نیوز، می گوید: «شنبه شب بعد از اذان مغرب شایعه ای پیچید مبنی بر این که ابوبکر البغدادی، رهبر شبکه داعش در موصل و به طور دقیق در روستای حلیله، 20 کیلومتری موصل ترور شده است. در حدود ساعت 7 شب اعضای شبکه داعش از بعضی ایست ها و مراکز بازرسی عقب نشینی کردند. بلافاصله بعد از اذان مغرب این شایعه پخش شد که ارتش نقشبندیه درصدد کودتای نظامی در داخل شهر بوده و این شبکه نقشبندیه بوده که البغدادی را هدف قرار داده است.»

وی در ادامه می افزاید: «بعد از آن داعش دستگیری های گسترده ای را انجام می دهد که طی آن عناصری از ارتش سابق عراق و برخی شخصیت های عشایری در مناطق متفرقه موصل دستگیر می شوند.»

الحدیدی همچنین می گوید: «نزدیک به 400 نفر از ارتش "طریقت نقشبندیه" و افسرهای سابق ارتش عراق و چهره های بارز عشایر دستگیر شده اند.»

پیش از این نیز اعلام شده بود، شبکه داعش ده ها نفر از افسرها و جوانان وابسته به "طریقت نقشبندیه" را دستگیر کرده است.  

در همین حال شایعاتی پخش شده مبنی بر این که یکی از فرماندهان ارشد شبکه داعش کشته شده و اعضای داعش از ترس این که این خبر با واکنش گروه های مخالفش مواجه شود و حرکتی جدید از سوی آنها علیهشان صورت بگیرد، از اعلام این خبر خودداری می کنند.

طریقت نقشبندیه وابسته به عزت ابراهیم الدودی، رهبر فعلی حزب بعث است که در حوادث موصل و اشغال آن و همچنین حمله به شهر رمادی در الانبار با این شبکه همکاری کرد. عرت ابراهیم الدوری در تابستان گذشته توسط ارتش عراق و با حمایت جنگنده های ائتلاف مبارزه با داعش به رهبری امریکا در خارج از موصل کشته شد. در آن موقع شایعاتی منتشر شد که الدوری به همراه شماری از رهبران حزب منحله بعث در منطقه ای در اطراف اربیل در اقلیم کردستان پناه گرفته بودند و حین بازگشت به موصل کاروان آنها مورد حمله قرار گرفته و الدوری کشته می شود.

در همین رابطه منابع آگاه اعلام کردند که عناصر داعش نیروهای خود را از جناح های شرقی و غربی موصل خارج کرده و به نوعی از مواضع خود عقب نشسته است. خبری که منابع دیگر نیز آن را تایید کردند. به گفته این منابع ساکنان موصل در خیابان های ساحلی شهر تردد می کنند اما اثری از ایست های بازرسی به ویژه ایست های بازرسی وابسته به داعش نمی بینند و دلایل آن را هم نمی دانند. ایست های بازرسی در اکثر نقاط شهر موصل دایر است و کسانی را که خلاف دستورات داعش عمل می کنند را مجازات می کند.

برخی از کارشناسان بر این اعتقادند با نزدیک شدن به زمان عملیات آزادسازی موصل از دست داعش بعثی ها از همکاری با این شبکه تروریستی منصرف شده اند و درصدد برآمده اند تا کودتایی علیه این شبکه انجام دهند و شهر را از کنترل آنها خارج کنند. گفته می شود ارتباطاتی میان عناصر بعثی داعش با عناصر خارج از این شبکه در جریان است تا روند جاری در شهر را تغییر دهند. از جمله با برخی از چهره های عشایر سنی به ویژه اهالی استان نینوا و صلاح الدین که به تکاپو افتاده اند اوضاع را در مناطق تحت کنترل داعش تغییر دهند و قبل از ورود نیروهای ارتش عراق و نیروهای داوطلب مردمی عناصر داعش را از این شهر بیرون کنند.

کلید واژه ها: شبکه داعش ارتش عراق


نظر شما :