ایالات آمریکا پناهندگان سوری را نمی‌پذیرند

۲۹ آبان ۱۳۹۴ | ۰۴:۲۶ کد : ۱۹۵۳۹۱۵ سرخط اخبار
۱۹ ایالت آمریکا در پی وقایع تروریستی پاریس، به بستن درها به روی پناهجویان سوری رای دادند و جمهوریخواهان در پی کنترل امنیتی جنگ زدگان سوری بر اساس مذهب آنان هستند.
 
به گزارش خبرگزاری آنا از تارنمای صهیونیستی «تایمز اسراییل»، در پی اعلام نگرانی فرمانداران از حوادث مشابه تهاجم پاریس، دستکم ۱۹ ایالت آمریکا روز دوشنبه رای به بستن درها به روی پناهجویان سوری دادند.
 
این برخورد با واکنش فوری «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا، روبرو شد که از درخواست «شرم آور» جمهوریخواهان برای کنترل امنیتی جنگ زدگان سوری بر اساس مذهب آنان، انتقاد کرد.
 
اوباما با سیل فشار از سوی نامزدهای جمهوریخواه ریاست جمهوری، نمایندگان کلیدی کنگره و یکی از فرمانداران دموکرات، روبرو شده است که از وی می خواهند برنامه پذیرش ۱۰هزار پناهنده سوری تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی را متوقف کند.
 
کشف گذرنامه سوری نزدیک جسد یکی از مهاجمان پاریس، گفت وگوهای اروپا بر سر حدود رعایت های امنیتی در مقابله با هجوم بی سابقه پناهندگان را دوباره شدت بخشید.
 
«جب بوش»، «بن کارسون» و «مارکو روبیو» نامزدهای جمهوریخواه ریاست جمهوری آینده ایالات متحده، به صراحت اعلام کرده اند آمریکا نباید پناهندگان سوری را بپذیرد زیرا ممکن است میان آنان اعضای گروه داعش باشند.
 
فرمانداران جمهوریخواه ایالات آمریکا برای تقاضای توقف برنامه اسکان پناهندگان، صف کشیده اند.
«گراگ ابات» فرماندار تگزاس، روز دوشنبه در نامه ای به اوباما نوشت «با توجه به تهاجم خونین پاریس و تهدیدهایی که پیش از این مشاهده کرده ایم، تگزاس قادر نیست در هیچ برنامه مربوط به اسکان پناهندگان سوری شرکت کند- هر یک از این برنامه ها امکان دارد به تروریسم بینجامد.
«فیل برایان» فرماندار می سی سی پی، گفت: هر کاری که ممکن باشد انجام خواهم داد تا جلو دولت اوباما برای اسکان پناهندگان سوری در این ایالت را بگیرم.
وی ادامه داد سیاست اوباما در استقبال از این افراد «نه تنها اشتباه، بلکه بشدت خطرناک است».
بنابراین ایالات جمهوریخواه آریزونا، آرکانزاس، فلوریدا، جورجیا، ایلینویز، لوییزیانا، ماساچوست، می سی سی پی، نبراسکا، کارولینای شمالی، تنسی، تگزاس، آلاباما، میشیگان و ویسکانسن نیز به مخالفان پیوستند.
«مگی هاسن» فرماندار دموکرات نیوهمپشایر، نیز به ایشان پیوست. سخنگوی وی اعلام کرد فرماندار نیوهمپشایر باور دارد که دولت اوباما باید «پذیرش پناهندگان سوری را تا زمانی که امکان کنترل امنیتی کامل میسر شود، متوقف کند».
«ریک سیندر» فرماندار ایالت میشیگان که بزرگ ترین شمار مهاجران خاورمیانه آنجا سکونت دارند، گفت تصمیم گرفته پذیرش پناهندگان سوری را تا زمانی که اداره امنیت، بررسی دقیق پرونده ها را کامل نکرده است، متوقف کند.
«دیترویت فری-پرس» روزنامه پرخواننده میشیگان، گزارش کرد ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر طی یک سال گذشته در این ایالت اجازه اسکان گرفته اند و نزدیک به ۲۰۰ نفر از آنان سوری اند.
«بابی جیندال» فرماندار لوییزیانا که خود را نامزد ریاست جمهوری کرده است، روز دوشنبه فرمانی را امضا کرد که طبق آن سازمان های دولتی باید «اقدام های لازم را برای توقف اسکان پناهندگان سوری در این ایالت به عمل آورند».
وی همچنین روز شنبه در نامه ای از اوباما خواست «پروسه اسکان را متوقف کند» و اعتراض کرد چرا در مورد ورود پناهندگان سوری به «نیواورلئان» در اوایل ماه جاری، به وی اطلاع داده نشده بود.
شورای روابط آمریکایی-اسلامی از رفتار فرمانداران انتقاد کرد
شورای روابط آمریکایی-اسلامی (سی.ای.آی.آر) اعلام کرد «فرماندارانی که از پذیرش جنگ زدگان خودداری می کنند به ایده آل های ما پشت کرده اند و وحشت ما را به جهانیان عرضه می کنند.
«سوزان آخراس شالول» مدیر جامعه سوری ها که به پناهندگان برای جاافتادن با محیط و زندگی آمریکایی کمک می کند، نسبت به رشد اسلام هراسی در کشور هشدار داد.
وی به خبرگزاری فرانسه گفت: آیا ما درها را به روی پناهندگان بسته ایم؟ چه بر سر ما آمده است که اینک در را به روی مردمی که از تروریسم و فاجعه و مرگ فرار می کنند، می بندیم؟»
دستکم پنج ایالت اعلام کرده اند همچنان پناهندگان سوری را خواهند پذیرفت.
یکی از سخنگویان «جی اینلی» فرماندار دموکرات واشنگتن، اعلام کرد «واشنگتن جزو ایالاتی خواهد بود که صرف نظر از مذهب و کشور، پناهندگانی را که از تعقیب و آزار گریخته اند، می پذیرد. در این ایالت ما همیشه سرشار از مهر و نوعدوستی بوده ایم و از بدبینی و ترس دور مانده ایم.»
داعش مسئولیت تهاجم برنامه ریزی شده روز جمعه در پاریس به یک کنسرت، چند رستوران و یک استادیوم را پذیرفت که در آن ۱۲۹ نفر کشته شدند. اکنون به این ترس دامن زده شده است که حمله مشابهی در ایالات متحده صورت گیرد.
اوباما که روز دوشنبه نشست سران اقتصادی جهان (گروه 20) در ترکیه سخن می گفت، تاکید کرد «بسیار اهمیت دارد درهای قلب مان را به روی قربانیان خشونت های خاورمیانه نبندیم».
در ماه سپتامبر رهبر ایالات متحده اعلام کرد در نظر دارد ۱۰ هزار پناهنده سوری را تا سپتامبر ۲۰۱۶ در خاک آمریکا بپذیرد.
کاخ سفید تاکید کرده است پناهندگان سوری کمترین خطر را خواهند داشت زیرا مراحل کنترل امنیتی بسیار دقیق اجرا می شود.
کنگره آمریکا تا یازدهم دسامبر مهلت دارد بودجه سال ۲۰۱۶ را نهایی کند و برخی جمهوریخواهان مایلند با عباراتی در متن بودجه از صرف هزینه مالی برای طرح پناهندگی اوباما مانع شوند.
«پل رایان» سخنگوی مجلس آمرکیا، تاکید کرد تمام گزینه ها را در نظر می گیرد.
وی در گفت وگوی رادیویی گفت: ما درباره پناهندگان همیشه ملتی سخاوتمند بوده ایم اما این یک موقعیت ویژه است. در این شرایط، مردان مجرد وارد کشور خواهند شد، نه زنان و بچه ها.

کلید واژه ها: پناهندگان سوری پاریس


نظر شما :