ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از گلایگی آیت الله سیستانی از عبادی تا تلاش‌های تازه ترکیه در سوریه

۲۱ آبان ۱۳۹۴ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۵۳۶۶۵ اخبار اصلی خاورمیانه
گلایگی آیت الله سیستانی از عبادی، تلاش‌های تازه ترکیه در سوریه، تکذیب کشته شدن احمد چلبی، فوت عدنان پاچه‌چی، تلاش ایالات متحده برای ایجاد ارتش آزاد جدید و انحلال ولایت خودخوانده دجله توسط داعش از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از گلایگی آیت الله سیستانی از عبادی تا تلاش‌های تازه ترکیه در سوریه

دیپلماسی ایرانی: ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر آخرهفته منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

ادعای الحیات: حیدر العبادی تقاضای سردار ایرانی را رد کرد

روزنامه الحیات، چاپ لبنان، ادعا کرد که حیدر العبادی، نخست وزیر عراق تقاضای سردار ایرانی برای بازگرداندن نوری مالکی، نخست وزیر سابق عراق به سمت معاونت ریاست جمهوری را رد کرده است.

این روزنامه این ادعا را هم زمان با سفر حیدر العبادی به نجف اشرف و دیدارش با مرجع عظام مطرح کرد.

حیدر العبادی در راستای اصلاحات اداری و دولتی خود مناصب معاونت ریاست جمهوری و نخست وزیری را در کشور لغو کرد.

 

گلایگی آیت الله سیستانی از عبادی

روزنامه الحیات، چاپ لبنان ادعا کرد که آیت الله سیستانی که حاضر به پذیرفتن حیدر العبادی، نخست وزیر عراق به عنوان یک مقام رسمی دولتی نشده بود به او پیام داده است که از روند کند اصلاحات او شکایت دارد.

در پیام آیت الله سیستانی همچنین آمده است که در صورتی که عبادی نتواند اصلاحات وعده داده شده را به درستی به نتیجه برساند با واکنش تند مردم عراق مواجه خواهد شد و بی شک مرجعیت نیز اراده مردم را بر اراده دولت ترجیح می دهد.

حیدر العبادی در سفر به نجف اشرف با مراجع عظام آیت الله سید محمد سعید حکیم، آیت الله شیخ اسحاق فیاض و آیت الله شیخ بشیر نجفی دیدار کرد اما آیت الله سیستانی به دلیل این که هیچ مقام دولتی را به حضور نمی پذیرد از دیدار با او خودداری کرد.

 

ارسال پرونده های فساد مالی به آیت الله سیستانی

شیخ جلال الدین صغیر، یکی از رهبران مجلس اعلای اسلامی عراق اعلام کرد، احمد چلبی دو روز قبل از فوتش با عبدالهادی الحکیم، نماینده مرجعیت در پارلمان عراق دیدار کرد و به او فهرست کسانی را که در نهادهای مالی عراق به ویژه بانک مرکزی پرونده های فساد گسترده ای به راه انداخته اند، داد.

به گزارش شبکه خبری الفرات، سید عبدالهادی حکیم خود به دیدن دکتر چلبی رفته بود و گفته بود که از طرف آیت الله سیستانی آمده و ایشان فهرست کسانی را که پرونده های فساد مالی گسترده دارند را از او می خواهد. او نیز این فهرست را در اختیار سید عبدالهادی حکیم قرار داده است.

 

داعش ولایت دجله را منحل کرد

بعد از پیشروی های اخیر نیروهای داوطلب مردمی در عراق و عقب نشینی های سنگینی داعش این گروهک تروریستی مجبور شد ولایت خود خوانده دجله را در عراق منحل اعلام کند.

به گزارش شبکه خبری الفرات، داعش همچنین رهبران این ولایت را به همراه دست کم پنجاه نفر دیگر به زندان انداخته و گفته می شود قصد دارد به زودی آنها را محاکمه و اعدام کند.

 

اعتراض به محل دفن احمد چلبی

برخی از گروه های سیاسی نسبت به محل دفن دکتر احمد چلبی در رسانه های عمومی اعتراض کردند.

به گزارش سومریه نیوز، دکتر احمد چلبی با رایزنی های سید عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق با بیت آیت الله سیستانی در ورودی حرم امامان موسی بن جعفر کاظم (ع) و محمد جواد (ع) در کاظمین دفن شد.

بسیاری از رهبران شیعی عراقی این اعتراضات را مردود دانسته و گفته اند که اختصاص این مکان برای دفن او حداقل کاری است که می توان در جهت تقدیر از خدمات احمد چلبی به ویژه به شیعیان انجام داد.

 

بانک مرکزی عراق در دست مافیای مواد مخدر

شبکه خبری السومریه نیوز گزارش داد که احمد چلبی یک روز قبل از فوتش در دیدار با داوود قاسم و عزت الشاهبندر از رهبران عراق به آنها گفته بوده که فساد مالی در عراق آن قدر گسترده است که حتی برخی مافیاهای مواد مخدر توانسته اند در بانک مرکزی عراق نفوذ کنند و پول شویی های گسترده ای از طریق بانک مرکزی عراق انجام می دهند.

او در این دیدار وعده داده بود که طی روزهای آینده نام افراد آلوده به قاچاق مواد مخدر از طریق بانک مرکزی را افشا خواهد کرد.

 

پیشنهاد تشکیل ارتش آزاد جدید در سوریه

مقامات امریکایی به مخالفان سوری پیشنهاد داده اند که ارتش آزاد سابق را منحل اعلام کرده و ارتش آزاد جدیدی بسازند.

به گزارش روزنامه النهار، چاپ لبنان مقامات امریکایی گفته اند که پیشنهاد آنها به مخالفان فقط در حد در جریان گذاشتن آنها است و امریکا قصد دارد به طور جدی ارتش آزاد جدیدی تشکیل دهد و ارتش آزاد را تضعیف کند.

امریکایی ها هشدار داده اند در صورتی که ارتش آزاد جدید تشکیل شود دیگر ارتش آزاد را به رسمیت نخواهند شناخت و به اعضای ارتش آزاد نیز توصیه کرده اند که بهتر است بدون اعتراض به ارتش آزاد جدید بپیوندند.

 

تلاش های تازه ترکیه در سوریه

روزنامه الاهرام، چاپ قاهره گزارش داد که دولت ترکیه بعد از پیروزی در انتخابات مجلس این کشور تحرکات تازه ای را برای تقویت اخوان المسلمین در کشورهای مختلف عراق به ویژه در سوریه آغاز کرده است.

بنا به این گزارش دولت ترکیه قصد دارد اخوانی ها را در جمع مخالفان سوری تقویت کرده و آنها را رهبران مخالفان ائتلاف مخالف سوری قرار دهد و آنها را روانه مذاکرات مقرر میان مخالفان با دولت اسد به عنوان مخالفان اصلی حکومت سوریه کند.

به نوشته الاهرام ترکیه در این رابطه مذاکرات تازه ای را با امریکایی ها آغاز کرده و درصدد است که آنها را راضی کند که اخوانی ها مخالفان اصلی حکومت اسد هستند و باید آنها را به عنوان نمایندگان مخالفان در مذاکره با دولت اسد پشت میز مذاکره نشاند.

 

رد کشتن احمد چلبی

علی هاشم، یکی از افراد نزدیک به احمد چلبی و سخنگوی او اعلام کرد که بررسی های پزشکی قانونی نشان داده که چلبی به مرگ طبیعی فوت کرده و به هیچ وجه مسموم نشده است.

به گزارش پایگاه خبری مرصد، وی گفت که بر اساس بررسی های انجام شده توسط پزشک های امریکایی و انگلیسی و همچنین پزشکی قانونی عراق احمد چلبی در پی سکته قلبی شدید فوت کرده است.

 

عربستان درصدد اعلام پایان جنگ یمن

شبکه خبری اسکای نیوز گزارش داد که نبیل العربی، دبیر کل اتحادیه عرب از کشورهای منطقه خواسته است به تلاش های عربستان برای پایان دادن به جنگ یمن کمک کنند.

به گزارش این شبکه خبری عربی، نبیل العربی گفت که عربستان درصدد است به زودی جنگ یمن را پایان یافته اعلام کند و به جنگ جاری در این کشور پایان دهد. همچنین قصد دارد با مذاکرات نمایندگان عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن با نمایندگان حوثی ها موافقت کند و از او بخواهد که امتیازهای لازم را به حوثی ها بدهد تا جنگ در یمن به پایان برسد.

 

شگفتی نبیل العربی از دعوت نشدن به نشست وین

نبیل العربی، دبیر کل اتحادیه عرب از این که از او به عنوان نماینده اتحادیه عرب و کشورهای عربی به نشست وین درباره سوریه دعوت نشده است، ابراز شگفتی کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نبیل العربی گفت: «در این نشست به ما به عنوان نماینده جامعه عربی بی توجهی شد و من تعجب کردم دیدم مرا به نشست وین دعوت نکردند.»

وی گفت: «در حالی که از کشورهای عربی به صورت مجزا دعوت شده بود و نماینده اتحادیه اروپا از طرف جامعه اروپایی به نشست وین آمده بود جای شگفتی است که هیچ کس از نمایندگان اتحادیه عرب برای شرکت در نشست وین دعوت به عمل نیاورد.»

 

عدنان پاچه چی درگذشت

عدنان پاچه چی از رهبران سنی عراق و از اعضای برجسته سنی شورای حکومت داری عراق در سال های ابتدایی سقوط حکومت بعثی در سال 91 سالگی در دبی درگذشت.

به گزارش الفرات نیوز، وی در سال های اخیر در منزل شخصی اش در دبی زندگی می کرد. او به دلیل پیری بعد از دوره دوم مجلس نمایندگان عراق دیگر نامزد مجلس نشد و در آن جا ماند.

وی به دلیل سکته قلبی و به هنگامی که در منزلش بود درگذشت.

او در دهه پنجاه و شست میلادی وزیر امور خارجه و نماینده عراق در سازمان ملل بود. اما بعدا از بازگشت به عراق خودداری کرد و با پیشنهاد امریکایی ها برای پذیرفتن سمت مشاور امور خارجی امیر امارات متحده عربی موافقت کرد و در ثبت استقلال امارات در سازمان ملل تلاش کرد. وی بعدا تابعیت این کشور را نیز دریافت کرد.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: احمد چلبی آیت الله سیستانی حیدر العبادی اتحادیه عرب نبیل العربی نشست وین


( ۱ )

نظر شما :

علی ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۸:۰۴
حق علمای اعلم محفوظ و اجابتش واجب