اختلافات مالکی با نخست وزیر عراق افزایش یافت

تقلای عبادی برای حفظ حمایت مرجعیت از اصلاحات

۱۸ آبان ۱۳۹۴ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۵۳۵۷۱ اخبار اصلی خاورمیانه
بسیاری از تحلیلگران بعید می‌دانند که عبادی بتواند اصلاحات مورد وعده خود را تا آخر پیش ببرد به ویژه در سایه حجم گسترده‌ای از شایعات که بر سر فساد مالی و اعمال قدرت‌های سیاسی برای جلوگیری از افشاگری‌های اقتصادی صورت گرفته است.
تقلای عبادی برای حفظ حمایت مرجعیت از اصلاحات

دیپلماسی ایرانی: روزنامه الحیات، چاپ لبنان ادعا کرد که حیدر العبادی، نخست وزیر عراق تقاضای مقامات ارشد ایرانی برای منصرف شدن از کنار گذاشتن نوری مالکی از معاونت ریاست جمهوری را رد کرده است. همچنین تقاضای روسیه برای حمله به داعش در خاک عراق را نیز رد کرده است.

هفته پیش مقامات امریکایی از جمله رئیس جدید ستاد ارتش امریکا از عراق دیدن کردند و نسبت به دخالت نظامی روسیه در عراق علیه داعش به حیدر العبادی هشدار دادند و گفتند در صورتی که چنین اتفاقی بیفتد حمایت خود را از دولت عراق قطع خواهند کرد. این مساله اختلافات سنگینی را در عراق به وجود آورده است. برخی از مقامات سیاسی عراقی می گویند حیدر العبادی نباید تسلیم فشار امریکایی ها شود چرا که آنها به امنیت عراق اهمیت نمی دهند و تا کنون نیز هیچ کاری برای بیرون راندن داعش از موصل و دیگر شهرهای عراق انجام نداده اند.

از سوی دیگر روز گذشته حیدر العبادی و در حالی که قبل از او سلیم الجبوری، رئیس مجلس عراق در نجف اشرف بود به این شهر رفت و با مراجع عظام به استثنای آیت الله سیستانی دیدار کرد. گفته می شود آیت الله سیستانی به دلیل این که عموما با مقامات رسمی دیدار نمی کند حیدر العبادی را به حضور نپذیرفته است. سخنگوی دفتر نخست وزیری نیز گفت که دیدار با آیت الله سیستانی از ابتدا جزء برنامه های حیدر العبادی نبوده است.

عبادی در نجف اشرف با مقتدا صدر، رهبر جریان صدر نیز دیدار کرد. مقتدا صدر به همراه سید عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق، پیمان کردستانی و برخی گروه های سنی از حامیان اصلی حیدر العبادی محسوب می شوند.

این دیدار چند روز بعد از تصویب قانونی در مجلس عراق که در آن هر گونه انجام اصلاحات از سوی دولت بدون مشورت با مجلس را رد کرد، انجام شد. اتفاقی که شکاف و حجم اختلافات میان عبادی با مجلس و گروه های سیاسی دیگر را بیش از پیش نشان داد.

سفر عبادی و جبوری به نجف همچنین نشان داد که مساله اصلاحات عبادی تا چه اندازه جدی و پیچیده شده که دامنه آن به نجف اشرف نیز رسیده است. عبادی همواره گفته که اصلاحاتش مورد حمایت مرجعیت و مردم عراق است و در پیشبرد آن به هیچ وجه کوتاه نمی آید. اما عملا تا کنون غیر از کاستن از حقوق کارمندان دولت نتوانسته کاری از پیش ببرد. مساله ای که با اعتراض مردم عراق نیز مواجه شده است.

بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان بعید می دانند که عبادی بتواند اصلاحات مورد وعده خود را تا آخر پیش ببرد به ویژه در سایه حجم گسترده ای از شایعات که بر سر فساد مالی و اعمال قدرت های سیاسی برای جلوگیری از افشاگری های اقتصادی صورت گرفته است. بسیاری بعید می دانند که او بتواند کاری جدی در مبارزه با فساد نیز انجام دهد.

با این حال عبادی تلاش می کند که حمایت پارلمان از پیشبرد اصلاحاتش را به دست آورد.

این در حالی است که نوری مالکی، نخست وزیر سابق عراق و رئیس ائتلاف دولت قانون به دشمن شماره یک عبادی تبدیل شده است و همه تلاش خود را می کند تا دولت او را سرنگون کند و مجددا خود به قدرت برسد. او نزدیک به 10 روز پیش وزرای منصوب به ائتلاف خود را از دولت عبادی خارج کرد.

مقتدا صدر بعد از دیدار با حیدر العبادی گفت: «اصلاحات را در تمامی قسمت های امنیتی و سیاسی به خوبی لمس می کنم و از عبادی و همه قدرت های سیاسی می خواهم که در صفی واحد در برابر داعش و تهدیدهای دیگر مثل بحران مالی و اقتصادی بایستند.»

منابع آگاه به الحیات گفتند که محور گفت وگوهای عبادی در نجف با مراجع عالی قدر آیت الله سید محمد سعید حکیم، آیت الله بشیر النجفی و آیت الله محمد اسحاق فیاض حول محور اهمیت تشکیل جبهه سیاسی گسترده برای پیشبرد هر چه بهتر اصلاحات سیاسی پیشنهادی عبادی بوده است.

به گفته این منابع حیدر العبادی تلاش می کند تعداد کرسی های مجلس برای حمایت از اصلاحات خود را به حداقل 200 کرسی برساند که شامل جریان های صدر و حکیم، مجموعه قدرت های سنی به اضافه فراکسیون پیمان کردستانی شود تا راحت تر بتواند از یک سو از پس مخالفانش به ویژه نوری مالکی بر آید و از سوی دیگر اصلاحاتش را به سرانجام برساند. در این میان او تلاش بسیاری می کند که حمایت آیت الله سیستانی را نیز پشت سر خود داشته باشد.

این در حالی است که عبادی با مشکلات دیگری نیز روبه رو است. از یک سو مشکل پیمان چهارگانه مبارزه با داعش که شامل عراق و سوریه و ایران و روسیه می شود را دارد که امید می رود توسعه یابد که در آن صورت نفوذ واشنگتن در عراق و تاثیر آن بر تصمیم گیری های سیاسی و نظامی کاهش خواهد یافت و این مغایر با منافع امریکا است و برای همین واشنگتن فشارهای بسیاری را در این باره به او وارد می کند و از سوی دیگر با مساله سوریه دست به گریبان است. بسیاری می گویند که دولت عراق نباید به هیچ وجه درگیر بحران سوریه شود.

سلیم الجبوری در دیدار خود از نجف اشرف در مراسم عشایر شرکت کرد و بعد از آن با برخی از نزدیکان آیت الله سیستانی دیدار و گفت وگو کرد.

در حالی که عبادی و جبوری در نجف به سر می بردند، مالکی به کربلای معلی رفت و با رهبران نیروهای داوطلب مردمی دیدار کرد.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: حیدر العبادی آیت الله سیستانی نجف اشرف


نظر شما :