احتمال بازگشایی سفارت‌خانه‌های ایران و کانادا

۰۶ آبان ۱۳۹۴ | ۱۹:۴۰ کد : ۱۹۵۳۳۲۹ سرخط اخبار
با پیروزی حزب لیبرال در انتخابات پارلمانی کانادا و تغییر دولت در این کشور احتمال بازگشایی سفارت کانادا در تهران و متعاقب آن سفارت ایران در اتاوا پایتخت این کشور، بیش از هر زمان دیگری قوت گرفته است.
 
به گزارش خبرگزاری آنا، مردم کانادا دوشنبه هفته گذشته به پای صندوق های رأی رفتند و با انتخاب نمایندگان خود در مجلس عوام این کشور، پایان حدود یک دهه حاکمیت دولت محافظه کار استفان هارپر را رقم زدند.
 
انتخابات پارلمانی کانادا در رقابت تنگاتنگی میان سه حزب محافظه کار، لیبرال و دموکرات نو برگزار شد که در نهایت حزب لیبرال به رهبری جاستین ترودو به پیروزی دست یافت. وعده های تغییر لیبرال ها موجب شد این حزب با جلب حمایت اکثریت رای دهندگان از سایر احزاب پیشی بگیرند.
 
«جاستین ترودو» 42 ساله، فرزند نخست وزیر فقید کانادا «پی یر ترودو» است. وی سابقا معلم مدرسه بود که در سال 2008 از یکی از حوزه های انتخاباتی استان کبک به عضویت مجلس عوام کانادا درآمد و در سال 2013 به عنوان رهبر حزب لیبرال برگزیده شد.او دومین نخست وزیر جوان تاریخ کانادا محسوب می شود. جو کلارک جوان ترین نخست وزیر این کشور بود که در سال ۱۹۷۹ به قدرت رسید.
 
از زمان شکست سنگین حزب لیبرال ها در انتخابات سال 2011، ترودو تلاش کرد تا حزب لیبرال را دوباره احیا کند. از جمله وعده های انتخاباتی او افزایش مالیات ثروتمندان کانادایی، ایجاد اصلاحات در قانون امنیتی و بحث برانگیز ضد تروریسم موسوم به لایحه C-51 بود.
 
در عرصه سیاست خارجی نیز ترودو وعده تغییرات و دگرگونی داده بود. پایان دادن به ماموریت نظامی کانادا علیه گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه، و ترمیم روابط سرد واشنگتن و اوتاوا از جمله این موارد بودند. او ساعاتی پس از آنکه در راس حزب لیبرال در انتخابات پارلمانی کانادا به پیروزی رسید اولین وعده خود را عملی کرد و در تماس تلفنی با باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا تایید کرد جنگنده های این کشور را از نبرد با داعش در عراق و سوریه خارج می کند.
 
یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه: نامزد پیروز قبل از انتخابات با انتقاد از سیاست دولت هارپر گفته بود در صورت پیروزی روابط با ایران را تغییر خواهد داد بنابراین بازگشایی سفارت دور از ذهن نیست.  
احتمال بهبود روابط ایران و کانادا
 
اکنون با شکست و کناره گیری هارپر از قدرت، پیش بینی می شود که مناسبات کانادا با رژیم صهیونیستی به همان گرمی ای که در گذشته بود نباشد و در دراز مدت دستخوش تغییر شود. 
 
همچنین این سخن ترودو که گفته است ما توافق هسته ای میان ایران و 1+5 را «گامی مثبت در مسیری درست» می دانیم، می تواند نوید بخش این تغییر در روابط ایران و کانادا باشد، هر چند که وی در ادبیات سیاسی خود هنگام سخن گفتن درباره ایران، از ایراد اتهام های تند در زمینه سیاست های منطقه ای ایران و وضع حقوق بشر در کشورمان فروگذار نمی کند.
 
با در نظر گرفتن اوضاع جدید بین المللی و پس از امضای توافق هسته ای وین میان ایران و گروه 1+5، و اشتیاق بسیاری از کشورهای خارجی برای گسترش مناسبات خود با ایران، می توان امیدوار بود روابط میان ایران و کانادا بهبود یابد و حتی سفارتخانه های دو کشور بازگشایی شود.
استیون هارپر نخست وزیر وقت کانادا در سپتامبر 2012 دستور قطع روابط سیاسی اوتاوا با تهران را صادر کرد و پس از روی کار آمدن دولت روحانی در تهران نیز علاقه ای به تجدید رابطه نشان نداد. دولت کانادا پس از قطع رابطه با تهران از دیپلمات های ایرانی نیز خواست این کشور را ترک کنند و سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوتاوا نیز به حال تعطیل درآمد و در اطلاعیه ای که بر روی درِ ورودی سفارتخانه نصب شد این نکته آمد که این تصمیم دولت کانادا بوده است.
 
او حتی پس از توافق هسته ای ایران با گروه 1+5 و اعلام تمایل دولت روحانی به تعامل با همه کشورها گفته بود: ما مایل نیستیم هیچ بخشی از توافق برای عادی شدن روابط ایران با غرب باشیم. اکنون اما استیون هارپر کنار رفته و «جاستین ترودو» مامور تشکیل دولت جدید شده است.
همچنین روزنامه گلوب اندمیل به نقل از چند دیپلمات برجسته در وزارت امور خارجه کانادا اعلام کرده که این کشور قصد بازگشایی سفارت خود در تهران را دارد.این روزنامه از مقامات وزارت امور خارجه کانادا خواسته که سفارت بازگشایی شود زیرا به سبب نیازمندی های کشور کانادا به ایران وجود یک سفارتخانه در خاک ایران الزامی است.
 
واکنش ها در ایران به انتخابات کانادا
 
همچنین نتایج انتخابات پارلمانی کانادا در ایران نیز واکنش هایی به دنبال داشته است. مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه درباره انتخابات پارلمانی در کانادا گفت: انتخابات این کشور بازتاب و نتیجه اراده و خواست مردم کانادا در دوری جستن از سیاست های افراطی و انتخاب نمایندگان مورد نظر برای مجلس نمایندگان آن کشور است.
 
وی عنوان کرد که جمهوری اسلامی ایران به رأی و انتخاب مردم کانادا احترام می گذارد.
همچنین یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه در این باره به خبرنگار آنا گفت: نامزد پیروز قبل از انتخابات با انتقاد از سیاست دولت هارپر گفته بود در صورت پیروزی روابط با ایران را تغییر خواهد داد بنابراین بازگشایی سفارت دور از ذهن نیست. البته این کار زمان بر است ونباید نباید عجله داشت.

کلید واژه ها: کانادا هارپر حزب لیبرال ترودو پارلمانی کانادا


نظر شما :