ایران: اعدام نمر هزینه سنگینی برای عربستان دارد

۰۴ آبان ۱۳۹۴ | ۱۳:۵۵ کد : ۱۹۵۳۲۶۳ سرخط اخبار

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه با ابراز تاسف از خبرهایی مبنی بر تایید شدن حکم اعدام شیخ نمر، گفت: اعدام این روحانی برجسته هزینه سنگینی را متوجه عربستان سعودی می کند.

 
به گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر تأیید اعدام حکم شیخ نمر، آن را نگران کننده عنوان کرد.

وی با ابراز تاسف از انتشار چنین خبرهایی، اظهار داشت: عربستان سعودی هنوز پاسخ قانع کننده ای برای فاجعه منا و سوءمدیریت در حج تمتع که موجب کشته شدن هزاران مسلمان شیعه و سنی شد، نداده است.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ادامه داد: وقایع ناگوار حج امسال و حمله نظامی ناکارآمد عربستان سعودی علیه مردم یمن ثابت کرده که شرایط این کشور مناسب نیست و رویکردهای تحریک آمیز و طایفه ای علیه شهروندانش به مصلحت حکومت سعودی نخواهد بود.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: مقامات عربستانی از رفتارهای ماجراجویانه علیه مردم خود و کشورهای منطقه دست بکشند و در مسیر انصاف و عقلانیت حرکت کنند.

به گزارش پایگاه خبری روزنامه المحیط چاپ مصر، دادگاه های عالی و تجدید نظر عربستان روز شنبه حکم اعدام شیخ نمر عالم برجسته شیعیان این کشور را تایید کردند.

محمد نمر برادر شیخ نمر در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی نوشت: دادگاه های عالی و تجدید نظر عربستان، حکم اعدام شیخ نمر را تایید کردند.

وی افزود: حکم مذکور برای امضای نهایی و اجرای آن به وزارت کشور و دیوان پادشاهی سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان ارجاع داده شده است.

برادر شیخ نمر ضمن ظالمانه خواندن این حکم، خواستار آزادی وی شد.

این حکم در حالی تایید می شود که محافل مردمی عربستان اعتراضات گسترده ای به صدور اعدام در حق شیخ نمر کردند و سازمان عفو بین الملل و سازمان های حقوقی خواستار آزادی این روحانی شیعه عربستانی شدند.

شیخ نمر که برجسته ترین زندانی سیاسی عربستان به شمار می رود، در 23 مهر 1393 به اتهامات واهی ایجاد آشوب در کشور و محاربه، به اعدام با شمشیر در انظار عمومی محکوم شد.
این حکم با محکومیت گسترده بین المللی رو به رو شده است.

بر اساس این گزارش، اعتراض های شیعیان عربستان علیه حکومت این کشور از سال 2011 آغاز شد و شیخ نمر در سال 2012 به دلیل تایید این اعتراض های مسالمت آمیز بازداشت شد.

کلید واژه ها: شیخ نمر


نظر شما :