لاریجانی در گفت‌وگو با ان‌پی‌آر:

توافق قابل قبول است

۰۵ آبان ۱۳۹۴ | ۱۴:۵۸ کد : ۱۹۵۲۸۷۶ پرونده هسته ای گفتگو گام به گام تا توافق جامع
وزیر دفاع شما هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شود، پنجره را باز می‌کند و یک دادی علیه ایران می‌زند و می‌گوید گزینه نظامی هنوز روی میز است. اگر شما واقعاً می‌خواهید دست به جنگ بزنید، خوب این کار را انجام دهید، چرا تمام وقت درباره‌اش فقط حرف می‌زنید؟
توافق قابل قبول است

نویسنده: استیو اینسکیپ *

دیپلماسی ایرانی: استیو اینسکیپ، مجری برنامه مورنینگ ادیشن شبکه ان پی آر آمریکا (رادیو سراسری ملی) در مصاحبه با علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران درباره توافق هسته ای، احتمال اعمال تحریم های جدید علیه ایران و اقدامی عملی برای آزادی زندانیان آمریکایی صحبت کرده است.

این مصاحبه در روز سه شنبه 8 سپتامبر از ان پی آر و برنامه مورنینگ ادیشن پخش شده است. برنامه مورنینگ ادیشن صبح ها به مدت دو ساعت از شبکه ان پی آر پخش می شود. این برنامه خبری که از شبکه های متعددی بازپخش می شود در حوزه های علم، هنر، تجارت، ورزش و سیاست با افراد متعددی مصاحبه می کند. این برنامه از 5 نوامبر 1979 شروع به پخش کرده است و تا سال 2004 مجری آن باب ادواردز بود و از 2004 به بعد استیو اینسکیپ، رنی مونتاژن و دیوید گرین، مجری این برنامه شدند.

متن این مصاحبه که از طریق مترجم انجام شده با توجه به درخواست هایی که صورت گرفته بود در ادامه می آید. در این جا به گزیده ای از این مصاحبه اشاره می شود:

در پاسخ به سوال استیو اینسکیپ از ان پی آر درباره امکان دعوت لاریجانی از قانون گذاران آمریکایی برای سفر به ایران:

«شما می دانید ما این روزها در حال تصویب و اجرای توافق هستیم... اما به نظر می رسد وزیر دفاع شما هر روز صبح که از خواب بیدار می شود، پنجره را باز می کند و یک دادی علیه ایران می زند و می گوید گزینه نظامی هنوز روی میز است. اگر شما واقعاً می خواهید دست به جنگ بزنید، خوب این کار را انجام دهید، چرا تمام وقت درباره اش فقط حرف می زنید؟»

در مورد این که آیا توافق هسته ای برای ایران قابل قبول است:

«باور من این است که آمریکایی ها حتی در طول مذاکرات قصد قلدری داشتند و چند مورد را هم به ما تحمیل کردند... شخصاً دیدگاه کلی من این است که این توافق قابل قبول است. من معتقدم ما می توانیم با استفاده از این توافق گام های رو به جلویی برداریم.»

درباره این که کشورش چه پاسخی به اعمال تحریم های جدید ایالات متحده بر سر حمایت ایران از گروه مسلح حزب الله در لبنان می دهد:

«اگر ما احساس کنیم که طرف مقابل توافق را نقض کرده است، ما هم تلافی خواهیم کرد... من فکر می کنم عده ای وجود دارند که می خواهند توافق نابود شود، بنابراین به دنبال راه های جدیدی برای نفوذ در توافق هستند. اگر هر کسی سنگ اندازی در توافق کند یا به دنبال نابودی آن باشد، آن وقت ما می دانیم که چگونه نسبت به آن واکنش نشان دهیم.»

وقتی صحبت از احتمال اصلاحات سیاسی، اقتصادی یا اجتماعی در ایران به خاطر توافق هسته ای شد، علی لاریجانی پاسخش را محدود به تبعات اقتصادی کرد:

«من فکر می کنم ما نباید انرژی مان را در حوزه هایی که دارای تاثیرات قابل لمسی بر معیشت مردم نیست، صرف کنیم. ما باید بر روی اقتصاد و ایجاد تغییر در آن تمرکز کنیم.»

وقتی از وی درباره این که چه راه های عملی برای این که دولت ایران جیسون رضائیان، خبرنگار واشینگتن پست و دیگر آمریکایی هایی که در ایران حبس هستند را آزاد کند، پرسیده شد، لاریجانی در پاسخ این گونه گفت:

«چندین راه عملی در این رابطه وجود دارد. به طور مثال تعدادی از ایرانی ها در آن جا (ایالات متحده) زندانی هستند. قطعاً در این رابطه می توان به راه حلی رسید. من فکر می کنم که سیاستمداران شما از این روش ها آگاهی دارند.»

* اینسکیپ یکی از مجریان برنامه مورنینگ ادیشن در رادیو عمومی ملی آمریکا است. وی نویسنده کتاب «شهر لحظه: زندگی و مرگ در کراچی» است.

منبع: ان پی آر/ مترجم: حسین هوشمند

انتشار اولیه: دوشنبه 20 مهر 1394 / انتشار مجدد: سه شنبه 5 ابان 1394

کلید واژه ها: ان پی آر استیو اینسکیپ مورنینگ ادیشن لاریجانی


نظر شما :