ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از انتقاد مغرب و مصر از فاجعه منا تا اخراج 500 نفر از کارکنان الجزیره

۰۹ مهر ۱۳۹۴ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۵۲۴۸۴ اخبار اصلی خاورمیانه
انتقاد مغرب و مصر از فاجعه منا، اخراج 500 نفر از کارکنان شبکه خبری الجزیره، شکست سنگین نیروهای هادی در مآرب، کاهش شدید نیروهای وفادار به هادی، اختلاف تاکتیکی عراقی‌ها در جنگ با داعش و انجام نخستین حمله هوایی روسیه به مواضع داعش از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از انتقاد مغرب و مصر از فاجعه منا تا اخراج 500 نفر از کارکنان الجزیره

دیپلماسی ایرانی: ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر آخرهفته منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

کاهش طرفداران هادی در یمن

یک منبع آگاه به دیپلماسی ایرانی گفت که جنبش الحراک الجنوب که متحد عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن در برابر حوثی ها شده بودند از ائتلاف با او دست کشیده و بعد از رسیدن به یمن اعلام کردند دیگر حاضر به ادامه نبرد نیستند.

به گفته این منبع جنبش الحراک گفته اند با رسیدن به عدن در حقیقت به خانه پدری خود بازگشته اند و دیگر نیازی به ادامه نبرد نمی بینند برای همین می گویند کاری به صنعا ندارند و دیگر در جنگ های هادی علیه حوثی ها مشارکت نمی کنند.

 

شکست سنگین نیروهای هادی در مآرب

نیروهای وفادار به هادی که گمان می کردند با تصرف شهر مآرب، حدود 60 کیلومتری صنعا، پایتخت یمن می توانند نبرد را به سود خود رقم زده و به سمت صنعا پیش روی کنند، در جنگ خود در این شهر شکست سنگینی را متحمل شدند.

منابع آگاه به دیپلماسی ایرانی گفتند پیروزی ای که در این جنگ حوثی ها به دست آوردند حتی بیش از آن چیزی بود که قبل از آن به دست آورده بودند و به این ترتیب توانسته اند اراضی بیشتری را به تصرف خود در آورند.

 

امریکایی ها عامل اصلی جلوگیری از عملیات فلوجه

یک عضو فعال در نیروهای داوطلب مردمی به دیپلماسی ایرانی گفت که نیروهای داوطلب مردمی تمایل بسیاری دارند به شهر فلوجه یورش برده و داعش را از این شهر بیرون کنند اما امریکایی ها مانع از این کار می شوند.

به گفته این منبع امریکایی ها اصرار دارند در نبرد فلوجه نیروهای داوطلب مردمی مشارکت نداشته باشند و این جنگ تنها توسط آنها اداره شود و ارتش عراق عملیات نبرد با داعش را پیش ببرد.

به گفته این منبع این مساله اختلاف سنگینی را میان فرماندهان داوطلب مردمی با دولت عراق به وجود آورده است.

 

اختلاف تاکتیکی در نبرد با داعش در عراق

منابع آگاه به دیپلماسی ایرانی گفتند که چگونگی نبرد با داعش به اختلاف تاکتیکی میان حیدر العبادی، نخست وزیر با نیروهای داوطلب مردمی تبدیل شده است.

به گفته این منابع حیدر العبادی بر تمرکز نبرد در بیجی، مرکز نفتی عراق اصرار دارد در حالی که نیروهای داوطلب مردمی بر آغاز نبرد فلوجه اصرار می کنند.

بنا به اظهارات این منابع این مساله باعث بروز اختلافات و دلخوری هایی میان فرماندهان نیروهای داوطلب مردمی با نخست وزیر عراق شده است.

 

امریکایی ها مخالف آزادسازی موصل

منابع آگاه به دیپلماسی ایرانی گفتند که امریکایی ها به مقامات عراقی فشار می آورند در وضعیت کنونی فکری برای آغاز عملیات در موصل علیه داعش نکنند و بگذارند این شهر همچنان تحت کنترل این شبکه تروریستی باقی بماند.

به گفته این منابع امریکایی ها تمایل دارند داعش بیش از آن که شکست بخورد تضعیف شود تا بتوانند به کمک آن به کشورهای دیگر فشار بیاورند.

این منابع همچنین می گویند نیروهای امریکایی اصرار دارند نبرد با داعش در موصل تنها با مشارکت ارتش و به فرماندهی خودشان صورت بگیرد اما برای انجام این کار نیز هیچ تاریخی را در نظر نگرفته اند.

 

انتقاد الاهرام از حادثه منا

روزنامه مصری الاهرام بعد از اعلام خبر کشته و زخمی شدن نزدیک به 190 نفر از حجاج بیت الله الحرام در حادثه منا از دولت عربستان انتقاد کرد و خواستار رسیدگی بیشتر به وضعیت حجاج شد.

این روزنامه در گزارشی یادآور شد که حادثه منا فاجعه ای بی سابقه در تاریخ برگزاری مراسم حج محسوب می شود و دولت عربستان در قبال اتفاقی که افتاده مسئول است.

این روزنامه همچنین نوشت دولت عربستان در قبال این حادثه باید پاسخگو باشد و با تمامی عوامل مقصر در وقوع آن حادثه به شدت برخورد کند.

 

انتقاد مغرب از حادثه منا

پایگاه خبری مراسلون گزارش داد در پی کشته شدن حجاج بیت الله الحرام و کشته شدن شماری از حجاج مغربی دولت مغرب از دولت عربستان بابت سوء مدیریت و بی برنامگی در اداره حج انتقاد کرد.

بنا به این گزارش دولت مغرب همانند ایران، پاکستان، نیجریه، مصر و دیگر کشورهای قربانی داده عربستان را مسئول حادثه پیش آمده دانست و خواستار مسئولیت پذیری عربستان شد.

دولت مغرب همچنین از عدم همکاری مقامات سعودی در تحویل اجساد و تسهیل امور حجاج نیز انتقاد کرد.

 

خروج 67 میلیارد دلار از سپرده های عربستان از بانک های خارجی

دولت عربستان سعودی به دلیل کسری بودجه 50 درصدی در سال جاری مجبور به خروج 67 میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود در بانک های خارجی و انتقال آنها به داخل شد.

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، دولت عربستان این پول ها را با هدف جبران کسری بودجه به داخل عربستان منتقل کرده است.

گفته می شود دولت عربستان در سال جاری نزدیک به 120 میلیارد دلار کسری بودجه متحمل شده است.

 

اخراج 500 نفر از کارکنان شبکه الجزیره

شبکه خبری الجزیره به دلیل کسری بودجه مجبور به اخراج 500 نفر از کارکنان خود شده است.

به گزارش روزنامه الاهرام، چاپ قاهره، شبکه خبری الجزیره در سال جاری 600 میلیون دلار ضرر داده و با کسری بودجه شدید مواجه شده است. برای همین برای مقابله با این کسری بودجه بسیاری از دفاتر خود را در کشورهای مختلف بسته و بسیاری از کارکنان خود را اخراج کرده است.

 

نخستین حمله هوایی روسیه در خاک سوریه

مقامات امریکایی به شبکه خبری سی ان ان گفتند که جنگنده های روسیه برای نخستین بار مواضع داعش در خاک سوریه را بمباران کردند.

به گزارش سی ان ان این حمله به مواضع داعش در نزدیکی حمص انجام شده است.

 

بحران اقتصادی شدید در کشورهای عربی

منابع آگاه به دیپلماسی ایرانی گفتند که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس دچار رکود شدید شده اند به گونه ای که سرمایه های بسیاری در حال خروج از این کشورها هستند.

به گفته این منابع امارات متحده عربی در سال جاری با کاهش 50 درصدی گردشگر مواجه شده است. همچنین ارزش زمین نیز در این کشور حداقل 50 درصد کاهش یافته است.

این در حالی است که بسیاری از مغازه ها در حال تعطیلی هستند و بسیاری از مراکز خرید خالی از مشتری است.

در کویت و قطر نیز اوضاع به همین شکل است. در قطر بسیاری از واحدهای مسکونی خالی رها شده اند و دادوستد به حداقل ممکن رسیده است.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: دولت عربستان نیروهای داوطلب مردمی حجاج مغرب نبرد با داعش


نظر شما :